صلوات بر پیامبر(ص) برتر از نماز دو هزار ساله است
وارث: آیتالله سیدمحمدحسین حسینیزابلی، در همایش بینالمللی «یاران صلوات» درباره ذکر صلوات گفت: ذکر صلوات سه خصیصه خاص را دارد که چکیده تمام اذکار است و آن سه چکیده عبارتند از اینکه در قسمت «اللهم» فرد اقرار به توحید میکند، در «صلّ علی محمد» به نبوت و اقرار به آن توجه دارد و با گفتن «آل محمد» امامت خاندان نبوت را معترف میشود.
صلوات راه نجات از آتش دوزخ
وی با بیان اینکه ذکری که حضرت صادق(ع) به اصحاب و یاران خود توصیه میکرد تا با تمسک به آن از آتش جهنم دور باشند، صلوات بود، تصریح کرد: امام صادق(ع) به شخصی فرمود: آیا میخواهی به تو چیزی را تعلیم دهم که تو را از عذاب نجات دهد؟ آن شخص گفت: بله! حضرت فرمود: هر روز بعد از نماز صبح و هنگام طلوع فجر، ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرست. صلوات قبل از طلوع خورشید تأثیر بیشتری نسبت به صلوات بعد از فجر دارد.
وی افزود: خداوند متعال بر اساس حکمت خویش کارها را انجام میدهد، همچنین خدا خالق حکمت است، نه مخلوق حکمت، پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمود: اگر نمیترسیدم مردم مشرک شوند، به آنها درباره فضائل تو میگفتم، یعنی آنچه که ما از علی میگوییم و میخوانیم هیچ کدام از اسرار نیست.
آیتالله زابلی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) در آسمان چهارم ملکی را مشاهده کرد و آن ملک به او عرضه داشت، یا رسولالله(ص)! دو هزار سال است که مشغول خواندن نمازی هستم و ۵۰۰ سال را در هر یک از عناصر نماز اعم از قیام و رکوع و سجود گذراندم، میخواهم این نماز را به تو پیشکش کنم. پیامبر(ص) فرمود: من نیازی به نماز دو هزار ساله تو ندارم، سپس ملک باز گفت: این نماز مقبول را به پیروان تو اعطا میکنم، پیامبر(ص) فرمود خدا ذکری را به امت من اعطا کرده که ثواب آن از نماز دو هزار ساله تو بیشتر است و آن ذکر، ذکر صلوات بر من و آل من است.
صلوات باید کامل تلاوت شود نه ابتر
وی با اشاره به اینکه در روایات بر کامل فرستادن صلوات، تأکید شده است، عنوان کرد: صلوات را کوتاه و بریده نفرستید و نگویید «صلوات بر محمد» بلکه به طور کامل بگویید «صلوات بر محمد و آل محمد»، همچنین در قرآن صلوات به عنوان امری تسلیمی ارائه شده است و میگوید «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پیامبر(ص) درود مى فرستند، اى کسانى که ایمان آورده اید بر او درود فرستید و به فرمانش به خوبى گردن نهید» (احزاب/56) که به آیه صلوات در قرآن معروف است، تصریح شده که سلام ما باید سلامی از روی تسلیم باشد. این سلام تسلیمی است، نه تحیتی، بدین معنا که کسی که سلام میفرستد، اعتراف میکند که همه دست و زبان، قلب و قلم و فکر او تسلیم خداوند و پیامبر و آل پیامبر(ص) است. در این معنا اسلام آزادی را ارائه نمیدهد، بلکه انسان را از آزادی به بندگی الهی سوق میدهد. به طوری که حتی او را از فکر کردن باز میدارد و میگوید درباره ذات خداوند اندیشه نکنید، زیرا فکر ما محدود است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: در بزرگترین کتابخانه مسکو ۴۵ میلیون کتاب وجود دارد که برخی از کتابهای مرجع آن در چند جلد و ۱۵ هزار صفحه بود، اما همه آنها را منسجم و کوچک کرده بودند و در یک میکروفیلم بسیار کوچک جمعآوری کرده بودند. به همین نحو جهان نیز در اختیار خداوند و اولیاء ایشان مانند میکروفیلم است، بنابراین تعجبی ندارد که علی(ع) در یک شب در ۴۰ جا دیده شود. اگر انسان بتواند بر انرژیهایش مسلط شود، میتواند هر یک از انرژیهای خود را به یک جای دنیا اعزام کند و این در جهان موازی غیرممکن است، همانگونه که ما میدیدیم آیتالله جهرمی از حضور افرادی در مکانهای بسیار دور و مختلف خبر میداد.