لزوم توجه به کوثریت فاطمه(س)
خداوند در سوره کوثر به پیامبر(ص) میفرماید «ما به تو کوثر عطا کردیم.» حال سؤال اینجاست که در زمان حیات رسول گرامی اسلامی(ص) خداوند چه امر بزرگی به حضرت عطا کرد و رفتار ما در قبال آن عطای خداوندی باید چه باشد؟ پاسخ آن در ظاهر سوره کوثر نفهته است...
وارث: در ایام فاطمیه(س) آنچه که بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به شأن و جایگاه معرفتی حضرت زهرا(س) است. توجه به بعد معرفتی اهلبیت(ع) و مطالعه آن ضمن اینکه باعث افزایش ایمان ما نسبت به این بزرگواران میشود، اشک و شادی ما برای ایشان را جهتدار و هدفدار میکند. یکی از مفاهیم عظیمی که خداوند نسبت به معرفی چهره قرآنی حضرت زهرا(س) در آیات قرآن قرار داده است، مفهوم کوثر است. آنچه در روایات بدان اشاره شده است، تطبیق مفهوم کوثر با وجود مقدس حضرت زهرا(س) است، اما آیا میتوان از ظاهر آیات سوره کوثر به این شناخت دست یافت و بعد مصادیق این کثرت را به دست آورد؟
خداوند در سوره کوثر به پیامبر(ص) میفرماید «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ؛ ما به تو کوثر عطا کردیم». در لغتنامه عرب، کوثر را «چیز بسیار و انبوه و متراکم» گفتهاند. حال سؤال اینجاست که در زمان حیات رسول گرامی اسلامی(ص) خداوند چه امر بزرگی به حضرت عطا کرد؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز است به انتهای آیه که خداوند فرمود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ دشمنت، خود بىتبار خواهد بود» توجه داشته باشیم. با این قرینه میتوان به این نتیجه رسید منظور از «کوثر» باید یک شخص با ویژگیهای بسیار ممتاز باشد. حال در بین نزدیکان درجه یک پیامبر(ص) چه کسی میتواند مصداق مفهوم «کوثر» باشد؟ بنابراین شخصی جز وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) نمیتواند چنین جایگاهی را داشته باشد.
از سوی دیگر از آنجایی که خداوند حضرت زهرا(س) را به عنوان «کوثر» به سید و سرور انبیا و بهترین خلایق عطا کرده است، لزوم توجه زیاد ما را به این وجود مقدس بیشتر از گذشته میکند، همچنان که خداوند وقتی قرآن را به پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل کرد، مسلمانان نسبت به آن ارزشگذاری کردند و آن را به عنوان قانون زندگی خود پذیرفتند. بنابراین جا دارد در تمام زندگی خود همچنان که سعی میکنیم انس با قرآن داشته باشیم، با وجود مقدس حضرت زهرا(س) به عنوان «کوثر» انس داشته باشیم، زیرا انس با قرآن مساوی با انس با عترت است. بنابراین باید در تمام نیازهای مادی و معنوی، حضرت زهرا(س) و سایر عترت(ع) را به سوی خدا واسطه قرار دهیم و بدانیم که تمام خیرات از چشمه کوثر فاطمه(س) میجوشد. ظاهراً این نوع نگاه حداقل چیزی است که با آن میتوانیم از سوره «کوثر» بهره ببریم.
ادامه دارد ...
خداوند در سوره کوثر به پیامبر(ص) میفرماید «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ؛ ما به تو کوثر عطا کردیم». در لغتنامه عرب، کوثر را «چیز بسیار و انبوه و متراکم» گفتهاند. حال سؤال اینجاست که در زمان حیات رسول گرامی اسلامی(ص) خداوند چه امر بزرگی به حضرت عطا کرد؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز است به انتهای آیه که خداوند فرمود «إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ دشمنت، خود بىتبار خواهد بود» توجه داشته باشیم. با این قرینه میتوان به این نتیجه رسید منظور از «کوثر» باید یک شخص با ویژگیهای بسیار ممتاز باشد. حال در بین نزدیکان درجه یک پیامبر(ص) چه کسی میتواند مصداق مفهوم «کوثر» باشد؟ بنابراین شخصی جز وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) نمیتواند چنین جایگاهی را داشته باشد.
از سوی دیگر از آنجایی که خداوند حضرت زهرا(س) را به عنوان «کوثر» به سید و سرور انبیا و بهترین خلایق عطا کرده است، لزوم توجه زیاد ما را به این وجود مقدس بیشتر از گذشته میکند، همچنان که خداوند وقتی قرآن را به پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل کرد، مسلمانان نسبت به آن ارزشگذاری کردند و آن را به عنوان قانون زندگی خود پذیرفتند. بنابراین جا دارد در تمام زندگی خود همچنان که سعی میکنیم انس با قرآن داشته باشیم، با وجود مقدس حضرت زهرا(س) به عنوان «کوثر» انس داشته باشیم، زیرا انس با قرآن مساوی با انس با عترت است. بنابراین باید در تمام نیازهای مادی و معنوی، حضرت زهرا(س) و سایر عترت(ع) را به سوی خدا واسطه قرار دهیم و بدانیم که تمام خیرات از چشمه کوثر فاطمه(س) میجوشد. ظاهراً این نوع نگاه حداقل چیزی است که با آن میتوانیم از سوره «کوثر» بهره ببریم.
ادامه دارد ...