اختصاصی / دومین همایش ملی هیئات محوری و برگزیده کشور برگزار شد

کد خبر: 8375
دومین همایش ملی هیئات محوری و برگزیده کشور با همت جامعه ایمانی مشعر در شهر مقدس قم برگزار شد.

وارث: دومین همایش ملی هیئات محوری و برگزیده کشور با حضور استاد حاج منصور ارضی، حجت الاسلام سید حسین مومنی، حاج مهدی سلحشور و نمایندگان هیئات محوری و برگزیده از کل کشور، به همت جامعه ایمانی مشعر در شهر مقدس قم از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش وارث، این مراسم که در سه نوبت صبح، عصر پنجشنبه و همچنین صبح تا ظهر روز جمعه به طول خواهد انجامید با قرائت قرآن توسط قاری روشن دل، آقای دباغ و اجرای سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و سپس دبیر اجرایی این همایش، رحیم آبفروش ضمن خیر مقدم به حضار به تشریح برنامه ها و همچنین فعالیت های این جامعه ایمانی پرداخت.

آبفروش مهمترین تاثیر این جامعه بزرگ ایمانی را ایجاد فرصت یکسان برای تمام هیئات در سراسر کشور داتست و گفت: امکان پیشرفت کمی و کیفی، هم افزایی و نزدیک شدن هر چه بیشتر همه اعضا برای نیل به جایگاه هیئات تراز انقلاب اسلامی از جمله وظائف این جامعه است.

دبیر اجرایی جامعه ایمانی مشعر  "فاطمیه فصل بیعت با علی(ع) است " را شعار این جامعه برای ایام فاطمیه معرفی کرد و همچنین از حضار و فعالان این عرصه درخواست کرد تا در تبیین و نشر محتوایی این شعار اقدام کنند.

پس از پایان سخنان کوتاه آبفروش، نوبت به حجت الاسلام محرابی رسید که با موضوع وحدت بین شیعه و سنی و همچنین آسیب شناسی این مسئله سخنان خود را آغاز کند.

وی با تشریح وضعیت فعلی کشور گفت: وضعیت ما در حال حاضر یکی از خطیرترین دوره هاست. محرابی با اشاره به سخنان رهبری معظم انقلاب گفت: اگر ما درست حرکت کنیم می توانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

محرابی گفت: در این دوره برخی هستند که می خواهند با ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی فقط به نفع دشمن مشترک ما کار کنند، یعنی آمریکا، غرب و اسرائیل.

همچنین در ادامه سخنان خود به موضوع بوجود آمدن شبکه های ماهواره ایی تفرقه افکن اشاره کرد و گفت: شما بهتر از من میدانید که هزینه راه اندازی و نگهداری و مدیریت این شبکه ها بسیار زیاد است و اینکه بعضی می گویند هزینه های این شبکه ها از طریق پول وجوهات بدست می آید، قطعاً نشدنی است. محرابی با اشاره به جریان شیرازی ها گفت: جدیدا با توجه به حساسیت ها و فشار های جامعه بر روی رفتارهایی که موجب وهن در مذهب می شود همچون قمه زنی و روی خار راه رفتن، این آقایان مواضع خود را کمی تغییر داده اند و در یک استفتاء جدید اعلام کردند که هر کاری که موجب وهن در مذهب شود حرام است! اما بدانید این ها همش تغییر استراتژی است.

وی همچنین به جریان حجتیه پرداخت و با تشریح اینکه سابق بر این ، این مجموعه کاملا با روحانیون در تضاد بودند گفت: این جریان هم در حال تغییر استراتژیک است، قبلا این ها خود را یک جریان می دانستند که هیچ ارتباطی با هیچ مرجعی ندارد اما الان می گویند مرجعیت، روحانیت و ولایت. خب معلوم است که اینها تغییر استراتژیک داده اند.

پس از پایان سخنان محرابی، حجت الاسلام سید حسین مومنی به جایگاه رفته و سخنان خود را پیرامون بحث سبک زنگی از نگاه مقام معظم رهبری آغاز کرد که در ادامه بخشی از این سخنان را می خوانید:

در سال های اخیر، از جمله دغدغه های عمده مقام معظم رهبری بر سبک زندگی اسلامی دینی بوده است و البته ما نسبت به این مطالبه حضرت آقا کم کاری کرده ایم.

ما سبک زندگی را به 3 قسم تقسیم می کنیم، 1- سبک زندگی فردی 2- سبک زندگی اجتماعی 3- سبک زندگی در جامعه متکامل.

در سبک زندگی فردی، روش ها مطرح است. برای مثال، روش غذا خوردن، روش عبادت کردن، روش خوابیدن و ... این ها خوب است و مهم اما سئوال اینجاست، آیا نظر حضرت آقا ناظر بر این قسم است؟

نوع دوم، سبک زندگی اجتماعی . کارشناسان می گویند، امتیاز یک جامعه بایستی 100 باشد و در حال حاضر امتیاز جامعه ما 50 است! چه کنیم که این سطح رتبه را ارتقا دهیم. لذا عده ای کارشناس و روانشناس و متخصص امر می نشینند و کار کارشناسی دقیق انجام می دهند تا که این رتبه ارتقا پیدا کند. می آیند و فرهنگ سازی و هنجار سازی می کنند. مثلا فرهنگ آپارتمان نشینی را ترویج می کنند.خب، آیا این نیز ناظر بر نظرات و دغدغه های مقام معظم رهبری است؟

نوع سوم، سبک زندگی از دیدگاه جامعه متکامل است. در این قسم کار بسیار وسیع است و دیگر فرد و اجتماع ملاک نیست. آنچه رصد می شود تمدن ها و جوامع است.

پیرامون این دیدگاه 2 سئوال مطرح است

1- عوامل رشد یک جامعه چیست؟ 2- عوامل رسیدن به این تکامل چیست؟

سئوال این ها دین گریزی است! اصلا اعتقادی ندارند که دین توانمند است و می تواند جامعه را اداره کند.

برای مثال، آقا چندین سال قبل اعلام کردند که ما می توانید سینمای اسلامی داشته باشیم. چرا نمی آیند و آسیب شناسی نمی کنند چرا فعلا اینگونه نیست؟ ما یک جامعه اسلامی هستیم. در این جامعه اسلامی حرمت پدر ها و مادر ها دارد از بین می رود.چرا؟ چون برخی از حرمت ها از بین رفته است و یکی از علل از بین رفتن حرمت ها، همین نوع و معماری منازل ماست که به سبک غربی طراحی شده است.

سرویس بهداشتی وسط خانه قراردارد، حمام همینطور. این ها باعث می شود حرمت ها از بین برود.

به نظر بنده آنچه مورد نظر رهبر معظم انقلاب است و نیاز دارد که اصلاح شود همین قسم است. و برای این حرفم حداقل 10 دلیل دارم. دیدگاه حضرت آقا دیدگاه یک جامعه مخاطب نیست. بلکه ایشان کل جوامع را رصد می کنند و ایشان پرچم دار جوامع دینی هستند.

در نوع سوم، سبک زندگی در جامعه متکامل دارای شرایطی است و ما در این شرایط 2 نیاز داریم

1- برنامه راه

2- الگوی مناسب

در صورت نداشتن این دو ویژگی انسان امکان سیر در این زمینه برایش وجود نخواهد داشت .

یکی از اینها قانون است که هم به انسان راه را نشان می دهد و هم انسان را از حالت تحیر خارج می سازد.

ما تا می توانیم نبایستی بگذاریم زمان از دستمان برود. به یاد دارم زمانی که جهت عمامه گذاری خدمت رهبری معظم رسیدم ، آقا در توصیه که کردند فرمودند " وقت کوتاه است و کار زیاد! " این جمله آقا در گوش من ماند!

در ادامه این بحث، حجت الاسلام مومنی به نوع سبک زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع) پرداخت و سخنان خود را با روضه خوانی بمناسبت ایام فاطمیه به پایان رساند.

در ادامه و پس از پخش کلیپی، با موضوع آنچه در همایش نخست رخ داد، نوبت به سخنان حاج منصور ارضی رسید.

ایشان موضوعاتی را خطاب به مدیران هیئات مطرح کردند که می توانید در اینجا بخوانید.

این مراسم در نوبت صبح به کار خود پایان داد.


کلیک کنید