حجت الاسلام بهاری: روایت روزهای نخست ماه صفر بر کاروان کربلا

کد خبر: 87093
 کارشناس علوم قرآنی گفت: در روز سوم ماه صفر حضرت زینب (س) در ادامه سخنان اثر گذارش به یزید خطاب کرد: هر حیله‌ای داری به کار گیر و هر تلاشی می‌توانی انجام بده، ولی نمی‌توانی، به اسم جلاله الله محبت ما را از دل مردم کم کنی یا پاک کنی.  
وارث

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری کارشناس علوم قرآنی درباره وقایع سه روز نخست ماه صفر گفت: بنا بر روایات، روز اول ماه صفر اهل بیت (ع) وارد شهر شام شدند و در منطقه شامات که به مرکزیت دمشق معروف بود ساکن شدند.

وی در ادامه افزود: این مکان که خانه‌ای مخروبه بود، امام سجاد (ع) آن را بدون سقف و دردناک توصیف کردند و فرمودند: به شکلی بود که هر لحظه احتمال می‌دادیم که دیوار‌ها بریزد، دیوار‌ها ظاهرا دور ما را گرفته بودند، اما مردم ما را می‌دیدند، سرمای شب و تابش آفتاب در روز ما را اذیت می‌کرد، به حدی که صورت دختران پیامبر (ص) آن قدر در مقابل آفتاب قرار گرفته بود که پوست انداخته بودند.

روایت روزهای نخست ماه صفر بر کاروان کربلا/نور امام حسین (ع) به همه عالم خواهد تابید

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: روز اول تا غروب کاروان اسرا در شهر دمشق چرخانده شدند، غروب آنان را در خرابه ساکن کردند و روز دوم آنان را به کاخ یزید بردند، همه را از زن، مرد گرفته با دست و پای بسته به داخل کاخ یزید بردند به حدی که دختر ابا عبدالله (ع) حضرت سکینه (س) به شکلی دو دستش را بر روی سرش قرار داده بود که علی الظاهر پوشش خود را از چشمان هرزه افراد داخل کاخ حفظ کند که به نوعی حجاب بر صورت داشته باشد. یزید تعجب می‌کند و می‌گوید چرا این گونه ایستاده ای؟ حضرت سکینه (س) می‌فرمایند: من دختر حسین بن علی (ع)، حجاب، عفاف و متانت هستم.

وی با اشاره به حمایت حضرت زینب (س) از حضرت سکینه (س) تاکید کرد: این جاست که حضرت زینب (ص) در تکمیل سخنان حضرت سکینه (س) می‌فرمایند: آیا این از عدل است که نوامیس خود را در پس پرده قرار دهی و نوامیس پیامبر (ص) را در کوچه و بازار بچرخانی؟ یزید رو به حضرت سکینه (س) گفت: تو همان بچه هستی که در کربلا سپاه مرا به گریه واداشتی؟.

روایت روزهای نخست ماه صفر بر کاروان کربلا/نور امام حسین (ع) به همه عالم خواهد تابید

این کارشناس علوم قرآنی درباره اهانت یزید به سر مبارک امام حسین (ع) نیز بیان کرد: در روز دوم ماه صفر مجموعه اسرا در حضور یزید قرار گرفته اند و جسارت‌هایی از جمله چوب خیزران بر سر مطهر اباعبدالله (ع) زده شد. هرکس بلند شد و نوایی سر داد که نزنید، این‌ها داغدیده هستند. مشاور رومی یزید به وی گفت: من چیز‌هایی از صاحب این سر شنیده ام که صلاح نیست تو چنین کاری کنی.

وی درباره واکنش حضرت زینب (س) به یزید خاطرنشان کرد: در روز سوم ماه صفر حضرت زینب (س) در ادامه سخنان اثر گذارش به یزید خطاب کرد: هر حیله‌ای داری به کار گیر و هر تلاشی می‌توانی انجام بده، ولی نمی‌توانی، به اسم جلاله الله محبت ما را از دل مردم کم کنی یا پاک کنی، چون این محبت را خدا در دل مردم قرار داده است و به زودی خواهی دید که هیچ کس از بنی امیه باقی نخواهد ماند، اما نور حسین (ع) به همه عالم خواهد تابید.

 

میزان/


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.