نقش ام البنین(س) در مقامات بالای حضرت عباس(ع)

کد خبر: 90028
حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به تصریح آموزه های دینی به نقش تکوینی مادر در سعادت یا شقاوت فرزندان، گفت: حضور در مجالس ذکر مناقب و مصائب اهل بیت(ع) از بهترین نسخه ها برای تربیت فرزند و جلوگیری از انحراف و آسیب وی است.
وارث

حجت الاسلام والمسلمين «محسن ادیب بهروز» در گفت وگویی به مناسبت سالروز وفات حضرت ام البنین(س) و «روز تکریم از مادران و همسران شهدا» انجام شد، با اشاره به تاثیر تربیتی مادران در ایجاد روحیه ادب، ایثار، وفاداری و ولایت پذیری در فرزندان، اظهار کرد: در روایات پیرامون نقش مادر و پدر در تربیت فرزند، بیشترین سهم و تاثیرگذاری برای مادر لحاظ شده است، به گونه ای که این نقش در برخی از روایات با عدد سه چهارم برای مادران بیان می شود.

مدیر گروه تاریخ اسلام حوزه های علميه خواهران با اشاره به اینکه نگاه به تاریخ اسلام نیز بیانگر همین واقعیت است، گفت: عبدالمطلب پدر بزرگ پیامبر(ص)، فرزندان متضادی از لحاظ شخصیتی و اعتقادی دارد، به طوری که یک فرزندش عبدالله پدر پیامبر(ص) و یک فرزندش ابوطالب پدر امیرالمومنین امام علی(ع) است اما از سوی دیگر نیز فرزندی دارد که دشمنی دیرینه با پیامبر(ص) دارد، زمانی که از پیامبر(ص) پیرامون تفاوت های فرزندان عبدالمطلب سوال می شود، ایشان می فرمایند علت در مادران است.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز اضافه کرد: با وجود عبدالمطلب، مادر صالح، فرزندانی چون عبدالله و ابوطالب تربیت می کند و مادر ناشایست فرزندانی از جنس دیگر و نظیر ابولهب؛ همین ماجرا در زندگانی پیامبر(ص) نیز با ورود برخی زنان ناصالح و یا در زندگی برخی از ائمه اطهار(ع) مشاهده می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: چنان که پسر حضرت نوح (ع) هم که به دشمنی با پدر پرداخت و سوار کشتی نشد، همراه با مادرش بود.

وی تاکید کرد: براساس تاریخ و آموزه های دینی، مادران چه بخواهند و چه نخواهند یا چه بدانند و چه ندانند در شکل گیری شخصیتی و سعادت و شقاوت فرزندان نقش بسیار پررنگ و تاثیرگذاری دارند، به طوری که در تاریخ مشاهده نشده است که پدر ناسالمی با وجود مادری سالم، فرزند ناسالم داشته باشد اما همواره بالعکس آن وجود داشته است.

 

حجت الاسلام ادیب بهروز با اشاره به سبک زندگی حضرت ام البنین(س)، بیان کرد: نقش مادر در تربیت و صالح بودن فرزند تا حدی پررنگ است که امیرالمومنین امام علی(ع) در انتخاب همسر ویژگی هایی را لحاظ می کنند که در پی وجود آنها در حضرت ام البنین(س)، فرزندی همچون حضرت ابوالفضل العباس(ع) متولد و تربیت می شود و این نقش تکوینی مادر در تربیت فرزند را به خوبی نشان می دهد.

 

وی با اشاره به توصیه های روحی معنوی به مادران قبل از بارداری، ابراز کرد:به مادران توصیه می شود قبل از بارداری خصوصیات ژنتیکی موجود در خود و همسر را تا حد امکان کاهش دهند که این دستورالعمل نخستین بار در زندگی پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) برای تولد حضرت زهرا(س) اجرا شده است که این تولد بعد از 20 سال از ازدواج آنان رخ می دهد و سرّش آن بود که در شخصیت این دو گهر عالم حتی نقطه ای تار نباشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: گام دوم توجهات دوران بارداری است، در روایات آمده: مادر در دوران بارداری باید مراقبت های روحی ویژه ای را داشته باشد و به طور مثال از خوردن هر نوع غذایی بپرهیزد و رصد کند اگر غذا از درآمدی به دست آمده که احتمال شبهه در ان می رود، از مصرف آن بپرهیزد چون تاثیر مستقیم بر فرزند دارد؛ همچنین مادر در دوران بارداری و از نظر ارتباطات اجتماعی باید مراقب ارتباط با اطرافیان و افراد باشد.

 

وی با بیان اینکه سومین مرحله که حتی موجب تغییر شخصیت کودکان می شود، دوران شیرخوارگی است، تاکید کرد: زمانی که کودک در این دوران قرار دارد، مادر باید مراقبت ها را چندین برابر کند زیرا شیری که کودک از آن تغذیه می کند، میت واند منجر به تغییرات شخصیتی در او شود.

حجت الاسلام ادیب بهروز ابراز کرد: این مراحل مراقبت تکوینی نامیده می شود یعنی اگر مادری مراقبت های این سه مرحله را رعایت کند و بعد حتی کودک را رها کند، در بدترین شرایط این کودک، خود را حفظ خواهد کرد و آسیب پذیری کمتری خواهد داشت اما اگر این سه مرحله را نادیده بگیرد، در آینده هر کاری کند، بسیار بعید است که فرزند بتواند شخصیت خود را تغییر دهد که در داستان شیخ فضل الله نوری داریم که فرزند وی از شیر یک دایه ناصبی تغذیه کرد و در نهایت برای اعدام پدر تلاش کرد و پای چوبه دار او هم کف زد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که اگر مادری در این مراحل غفلت کند، راهی برای جبران نیست، تصریح کرد: اقدامات بعدی به نوعی روبنایی است و تاثیرشان در برابر اقدامات قبلی که زیربنایی بود، کمتر است و در این مرحله بعد از حضور فرزند در جامعه همانطور که در تغذیه اش مراقبت می شود تا بیمار نشود در بُعد روحی نیز باید مراقبت دائمی داشت تا مانع انحراف و آسیب درا و شویم و فرزند حق پذیری اش را براساس فطرت الهی از دست ندهد.

وی ادامه داد: اگر فرزندی از تغذیه شبهه ناک استفاده کند حتی اگر پدرش از بزرگان تاریخ باشد و فرضا علامه یا بالاتر حتی امام معصوم(ع) باشد، موجب انحراف فرزند می شود.

حجت الاسلام ادیب بهروز تصریح کرد: مادران باید بدانند هر رفتاری که انجام دهند مانند آیینه، ناخودآگاه تصویر آن در ذهن کودک نقش می بندد، لذا اگر مادری ناچار است به هر دلیل دروغ بگوید و خطایی کند، در برابر فرزند نباشد زیرا در وجود وی تاثیر تخریبی می گذارد و بالعکس اگر رفتاری مثبت انجام دهد، تاثیر مثبتی در شخصیت فرزند خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم کودکان ما در مسیر صحیحی حضور داشته باشند، تا می توانیم باید فرزندان را در مجالس ذکر و بیان فضایل و مصائب اهل بیت علیهم السلام حاضر کنیم زیرا این حضور آرام آرام آلودگی ها را از وجود فرزند پاک می کند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.