زنان و مادران نقش اصلی را در زمینه سازی ظهور ایفا می کنند
حجت الاسلام «جواد جعفری» ، با اشاره به نقش مادران در تربیت نسل منتظر، اظهار کرد: تاثیر بانوان در جامعه چه به صورت مستقیم یعنی تاثیر خود آنان و چه غیر مستقیم به واسطه تربیت فرزند و تشویق همسران، بسیار مهم و ارزشمند است که در بررسی تاریخ آخرالزمان نیز نقش مهم و متفاوتی از زنان ملاحظه می شود و در بسیاری از روایات مطرح شده پیرامون این دوران که چهره ای تاریک از شرایط و جامعه به لحاظ فراموشی تمام فضایل اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیان شده، به نقش منفی برخی زنان نیزاشاره شده است.
این کارشناس مهدوی اضافه کرد: این مهم نشان می دهد که اگر زنان یک جامعه، فاسد و از راه مستقیم خارج شوند، جامعه دچار چه انحطاط می شود یا اگر همین قشر در راه صحیح گام بردارند، چه میزان در اصلاح جامعه مهم و تاثیرگذار خواهد بود لذا اگر زنان جامعه با اراده و آگاه باشند، می توانند نقش مردان را در امر زمینه سازی ظهور چند برابر کنند.
حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: شهید مطهری می فرماید: در قیام 15 خرداد سال 42 به این دلیل که زنان نقشی اساسی نداشتند، بعد از قتل عام مردم، انقلاب تا 15 سال عقب افتاد اما در 17 شهریور 57 زمانی که زنان حضور بیشتری داشتند و یا براساس برخی نقل ها حضور زنان در میدان ژاله سابق، پررنگ تر از مردان بود، از فردای آن روز مبارزات آغاز شد و نهضت نخوابید یعنی اگر بانوان، انسان های مجاهد و قوی باشند، علاوه بر آن که خود حضوری جدی در جامعه دارند، موجب حضور قوی مردان نیز در صحنه ها می شوند.
وی با اشاره به اینکه شهید مطهری می فرماید: «زن آفریننده عشق است، عشق آفریننده مرد است و در نهایت مرد آفریننده تاریخ است»، ابراز کرد: بانوان در تربیت نسل منتظر نقشی مستقیم دارند اما اسلام هیچگاه بیان نمی کند که زنان باید در خانه باشند بلکه معتقد است باید با حفظ حریم ها و حرمت ها در جامعه حضور داشته باشند لذا یک زن در رویدادهای مهم جامعه با حضور عفیفانه خود می تواند نقشی موثر و مستقیم داشته باشد و هم به واسطه تربیت فرزند و تقویت و تشویق برادر و همسر خود نقشی غیرمستقیم ایفا کند.
حجت الاسلام جعفری در پاسخ به این سوال که «زنان در حکومت مهدوی دارای چه نقش و جایگاهی هستند؟»، گفت: همان گونه که در کتاب «بانوان رجعت کننده» نقل کرده ام، بانوان بزرگواری همچون حضرت آسیه در منزل فرعون که یک طاغوت و ظالم تمام عیار بود، مومنانه زندگی کرد که این واقعه عذر را بر تمام بهانه های بانوان که اوضاع سخت و دشوار است، می گیرد یا حضرت مریم(س) که با سختی های بسیار فرزندی مانند حضرت عیسی(ع) را در دامن پروراند.
مولف «بانوان رجعت کننده» در ادامه تاکید کرد: در تاریخ اسلام نیز حضرت خدیجه(س) با ایثارگری های بسیار مالی و جانی برای پیشرفت اسلام بسیار تلاش کردند و یا در راس همه بانوان موثر در تاریخ، حضرت زهرا(س) است که امام زمان(عج) درباره ایشان فرمودند: «فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ؛ دختر پیامبر برای من اسوه و الگوست» که نشان دهنده اهمیت نقش آفرینی بانوان است و این مادر فرزندی مانند حضرت زینب(س) پرورش دادند که قیام امام حسین(ع) را به ثمر رساند و به تعبیر امروزی رسانه ای کرد.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه در منابع حدیثی اهل تسنن داریم که بانویی به نام «طیبه» فعالیت عظیم فرهنگی در آخرالزمان خواهد داشت، افزود: براساس روایات هر جایی که دجال به عنوان نماد فریب آخرالزمان بنای حضور می یابد، این بانو قبل از دجال به آن منطقه می رود و آنها را از پیروی وی برحذر می کند و این نکته بسیار مهمی است که یک زن به تعبیر مقام معظم رهبری فعالیت به هنگام انجام دهد و قبل از حضور دجال، بتواند فضا را آماده و مردم را بیدار کند و مبارزه فرهنگی انجام دهد.
وی تاکید کرد: براساس روایات مطرح شده، در کنار 313 یار اصلی امام زمان(عج) که حاکمان روی زمین هستند، 50 زن نیز حضور دارند که البته حضور این بانوان در زمره این یاران و یا همراهی آنان با این افراد مطرح نیست بلکه نقش پیشروی آنان در لحظات اولیه ظهور مدنظر است که دوشادوش مردان حضور دارند.
حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه رجعت 13 بانو یکی دیگر از نقش های مهم بانوان در زمان ظهور است، ابراز کرد: براساس روایات امام صادق(ع) بیشتر نقش و وظیفه این افراد مداوای زخمی ها و انجام امور پزشکی است یعنی همان کاری که در زمان پیامبر(ص) در جنگ توسط بانوان انجام می شد.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه یکی از بانوان رجعت کننده «سمیه» مادر عمار است، تصریح کرد: این نخستین بانوی شهید اسلام علاوه بر مبارزات شخصی، همسر و فرزندش را به همراهی پیامبر(ص) تشویق می کرد یا «نسیبه» از دیگر بانوان رجعت کننده است که در جنگ اُحد علاوه بر ایفای نقش پرستاری خود، و همچنین حضور همسر و فرزندانش که حتی به شهادت رسیدند، خود نیز شمشیر به دست می گیرد و در مقطعی به دفاع از جان پیامبر(ص) می پردازد.
وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) می فرماید از دامن زن، مرد به معراج می رود، گفت: زن برای نقش آفرینی در امر زمینه سازی ظهور علاوه بر نقش تربیت فرزند و تشویق و تقویت همسر برای فعالیت، باید حضور اجتماعی فعال توام با زمان شناسی و حفظ حریم ها و حدودها داشته باشد و علاوه برآن باید در مسیر انجام این وظایف پایداری و مقاومت به خرج دهند.
جعفری در پایان خاطرنشان کرد: «صیانه ماشطه» آرایشگر خانواده فرعون و موحد بود که فرعون وی را الزام کرد تا از دینش دست بکشد وhگرنه فرزندانش را خواهد کشت و وی گفت دست از دین بر نمی دارم و فرعون تک تک فرزندانش را در جلوی چشمانش کشت یا «قنواء» دختر رشید هجری، زمانی که عبیدالله بن زیاد، پدرش را به دارالحکومه می آورد، برای زهر چشم گرفتن، دست و پای رشید را قطع می کند و این دختر برای آن که نشان دهد، ترسی ندارد هر بار که دست یا پایی قطع می شد، خودش آن عضو را می آورد تا به ابن زیاد و یارانش نشان دهد که با این امور روحیه اش متزلزل نمی شود که در روایات داریم، بانوانی در این مقاوم، در دوران ظهور رجعت خواهند کرد تا امام زمان(عج) یاری کنند.
منبع: شبستان
افزودن دیدگاه جدید