بایدها و نبایدهای منبر در دهه فاطمیه -1

کد خبر: 9068

وارث: بایدها و نبایدهای منبر در دهه فاطمیه در بیان حجج الاسلام ثمری و فلاح زاده را در ادامه آورده ایم؛

حجت الاسلام والمسلمین ثمری

مرحوم دشتی کتابی دارد با عنوان «فرهنگ سخنان حضرت فاطمه علیها السلام» كه مجموعۀ شسته و رُفته و بسيار خوبي است، با بیش از صد منبع از اهل سنت. سه خطبه‌ حضرت زهرا علیها السلام در اين مجموعه بيش‌تر قابل توجه است. با توجه به تأکیدی که حضرت آقا راجع به بصیرت مردم دارند، با این سه خطبه مي‌توان به مردم بصيرت داد. حضرت صدیقۀ طاهره در اين خطبه‌ها اهل فرقه و اعمالي را که منجر به نفاقشان شد مطرح كرده و حوادثی که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله یکی بعد از دیگری اتفاق افتاد تا منجر به حادثه عاشورا شد، ریشه‌یابی نموده است. سروران عزيز مي‌توانند از اين مجموعه به خوبي بهره گيرند.


حجت الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده

بنده در این فرصت به چند نکتۀ کوتاه اشاره می کنم:

1. واقعاً زندگانی اهل بيت علیهم السلام باید در زندگانی ما اثر داشته باشد و در این مجالس، باید درس زندگی را برای مردم بگوییم. حضرت زهرا علیها السلام الگوی خانواده، همسرداری، فرزندداری و... است و سیره عملی آن حضرت مثل حجاب و کار و تلاش و هزاران مسئلۀ دیگر مي‌تواند براي زنان و مردان امروز ما زندگي‌ساز باشد.
وجود حضرت فاطمه علیها السلام یکی از گره‌گشاترین مفاهیم در منظومۀ معارف دینی در مواجهۀ کفر با اسلام است

2. اگر ما بتوانیم مثلاً در پنج جلسه سخنرانی، پنج دستورالعمل از زندگی حضرت زهرا علیها السلام را که مي‌توانیم در زندگی خود پیاده کنیم، با شرح و توضیح و تفسیر بیان کنیم، بسیار مفید خواهد بود.

3. یکی از شماره‌های اخیر مجلۀ حوزه ویژۀ خرافات است و بیش‌تر به بحث خرافات در سخنرانیها و منبر پرداخته است. مطالعۀ اين مجله خوب و مفید است.

منبع: ذی طوا

/ح119