حجت الاسلام بهاری تاکید کرد 

تمدن منتهی به ظهور با شعار ساخته نمی شود

کد خبر: 91258
یک استاد اخلاق با بیان اینکه هر کس مسئولیت هایی برای ساخت و رسیدن به تمدنی دارد که منتهی به ظهور شود، گفت: هر قدر که شعار بیشتر باشد، نتیجه کمتر است، شعار، شعور می خواهد و شعور عمل کردن به آن چیزی است که امام عصر(عج) از ما انتظار دارند.
وارث

حجت الاسلام «ابراهیم بهاری»  با بیان اینکه همواره در جوامع بشری انتظاراتی از بزرگِ جامعه، بزرگِ طایفه و راهنما و راهبر قبیله وجود دارد، اظهار کرد: غافل از اینکه کسی که مسئولیت هدایت یک قبیله و طایفه و امت و جامعه ای را به عهده می گیرد، به تنهایی موظف به انجام امور نیست بلکه کسانی که به عنوان پیرو از آنها اسم برده می شود و تابعین و اهل قبیله قطعا مسئولیت های مهمی را دارند از جمله جامعه شیعه که  در برابر امام خودش مسئولیت دارد.

این استاد اخلاق ادامه داد: کلمه امام همواره با امت گره خورده است. وجود مبارک حضرت امیر(ع) در خطبه سوم نهج البلاغه، زمانی که دلایل حضورشان در حکومت بعد از گذشت بیست و پنج سال سکوت را مطرح می کنند به موارد قابل توجهی اشاره دارند از جمله اینکه می فرمایند: «اگر حضور مردم نبود نمی پذیرفتم برگردم». حال سوال آن است که آیا حضور ما به عنوان منتظر در جامعه باید خالی باشد؟ قطعا پاسخ منفی است و هر کس مسئولیت هایی برای ساخت و رسیدن به تمدنی دارد که منتهی به ظهور شود. 

 

حجت الاسلام بهاری تصریح کرد: همان طور که امت از امام انتظار دارد امام هم از امت انتظار دارد، وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) به عنوان آخرین حجت خدا روی زمین که ظاهرا مقابل دیدگان ما نیست، اما در باطن خواسته ها و انتظارات آن بزرگوار به طرق مخلتف به ما رسیده است، برای مثال حضرت رسول(ص) می فرمایند: «أفضل الأعمال انتظار الفرج».

 

این پژوهشگر سیره اهل بیت علیهم السلام در ادامه بیان کرد: اما سوال آن است که منتظر باید چگونه منتظر باشد؟ اینکه فرد بگوید من منتظرم؛ آیا این انتظار کفایت می کند یا عمل احتیاج است؟ حضرت ولی عصر(عج) در دعایی که منتسب به ایشان است و بزرگانی چون کفعمی در «مصباح» و شیخ عباس قمی به آن اشاره می کنند، می فرمایند: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ، وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ، وَ صِدْقَ النِّيَّةِ، وَ عِرْفَانَ الْحُرْمَةِ، وَ أَكْرِمْنَا بِالهُدَى وَ الاسْتِقَامَةِ ... » هر کدام از این فرازها در واقع خواسته حضرت حجت(عج) از ما منتظران است.

 

وی با بیان اینکه نکات برجسته ای در هر کدام از این فرازها نهفته است، ابراز کرد: برای مثال توفیق طاعت، دوری از گناه، صدق نیت، صدق لسان، رفتن انسان به سمت هدایت از جمله مواردی است که حضرت حجت(عج) طلب و از صبوری یاد می کنند که از مولفه های ماموم باید باشد،  حتی گاهی فرد باید در انجام عمل خیر صبور باشد.

حجت الاسلام بهاری اضافه کرد: در ادامه این دعا آمده است: «وَ سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِكْمَةِ »، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) این فراز را بیان می کند چون اگر زبان و رفتار ما نسبت به حرام آلوده شود بسیار شرایط سختی در پیش رویمان قرار می گیرد، حضرت رسول(ص) فرمودند: «اگر کسی یک لقمه حرام بخورد خداوند چهل روز نمازش را بی ارزش می کند و چهل روز دعایش به اجابت نمی رسد»، در حدیث قدسی هم داریم که بنده من دعا کن من اجابت می کنم، مگر بنده ای که آلوده به حرام باشد.

 

وی تاکید کرد: هر کدام از این فرازها را که مرور کنیم، درمی یابیم وجود مقدس امام زمان(عج) اشارات حساب شده ای به وظایف منتظران دارند و افرادی که بناست که به عنوان پیاده کننده نظرات حضرت(عج) فعال باشند و جامعه مهدوی ایجاد کنند باید به این موارد ملزم بوده و شعار ندهند، هر قدر که شعار بیشتر باشد، نتیجه کمتر است، شعار شعور می خواهد و شعور عمل کردن به آن چیزی است امام عصر(عج) از ما عمل گرایی می خواهند. 

این استاد اخلاق در ادامه بیان کرد: قطعا درخواست امام معصوم(ع) اگر درجامعه ای جامه عمل پوشانده خداوند تفضل می کند اما به شرطی که افراد واقعا عمل کنند، در دعای افتتاح از جمله گله های ما به خداوند قلیل بودن یاران و کثرت دشمنان است، این کثرت دشمن مساله مهمی است، نه اینکه دشمن در لباس دشمن باشد اتفاقا منظور در اینجا دشمنی است که ظاهر دوست و لباس نفاق بر تن دارد.

 

حجت الاسلام بهاری گفت: آنچه که وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) از ما طلب می کنند آن است که تقوای الهی پیشه کرده و از حرام دوری کنیم، در حد توان به مستحبات عمل کنیم، این چنین است که آن آرمان شهر مهدوی شکل می گیرد.

این استاد اخلاق تصریح کرد: یک خلبان رژیم صهیونیستی تقریبا سال 1360 بود که هواپیمایش سقوط کرد اما هنوز معلوم نیست که آیا او زنده است یا خیر، این شخص «ران آراد» نام داشت. با این اتفاق جامعه صهیونیست از آن زمان تاکنون در خانه هایشان زمان صبحانه، ناهار و شام یک بشقاب خالی به یاد او کنار می گذارند و می گویند به یاد او هستیم شاید برگردد. این مثال را زدم تا بگویم برخی در باطل بود خودشان استحکام دارند، بعد حضرت امیر(ع) می فرماید شما چرا در حق بودن خودتان تفرقه ایجاد می کنید؟

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در جامعه غیبت امام زمان(عج) عملا احساس شود، قطعاً فرج رخ می دهد اما مشکل آن است که جامعه با غیبت امام زمان(عج) هنوز جای خالی حضرت(عج) را احساس نکرده است، اگر این احساس ایجاد شود و مردم پناهنده به خداوند و حضرت ولیعصر(عج) شوند اسباب فرج فراهم شده و تمدنی که انتظار داریم ما را به سمت ظهور پیش ببرد ساخته و مستحکم می شود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.