آخرین فرصت‌های رمضان/میانبر بخشودگی گناهان

کد خبر: 92475
حجت‌الاسلام بهاری با بیان اینکه خداوند برای بندگان خواهان آسایش و راحتی است نه سختی، گفت: لذا او عذر بندگان را می‌پذیرد باید وقتی از روی جهالت گناهی را انجام می‌دهیم سریع به سوی خدا بازگشته و از او عذرخواهی و به درگاهش توبه کنیم.
وارث

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری» در گفت و گو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان در شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در دعای شریف این روز پیامبر(ص) عرضه می دارند: «اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین؛ خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت شب قدر را و بگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى و بپذیر عذرهایم و بریز از من گناه و بار گران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش».

 

این استاد اخلاق با اشاره به ویژگی خاص دعای این روز که مصادف با آخرین شب قدر(27رمضان)، گفت: در این دعا پیامبر(ص) درخواست می کنند که خدایا به من عظمت درک و رزق شب قدر را ارزانی کن و از سفره احسان لیله القدر بهره مند شوم.

 

وی تصریح کرد: اگر به تعابیر سایر معصومین(علیها سلام) در چند شب باقی از شب های ماه مبارک رمضان استناد کنیم، متوجه می شویم که اهل بیت(علیهم السلام) برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان یک ارزش ویژه ای قایل بودند. از جمله حضرت زهرا(س) توصیه به فرزندان می فرمودند که در شب های آخر این ماه بیدار مانده و از رحمت خداوند جا نمانند.

 

حجت الاسلام بهاری با اشاره به فراز «صَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ» در دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، بیان کرد: در این عبارت پیامبر(ص) به خداوند عرضه می دارد که خدایا آسان کردن کارهای سخت تنها بر عهده خودت است، بنابراین در این باقی مانده از ماه مبارک رمضان علاوه بر رزق شب های قدر، برای من بساطی را فراهم کن که از سختی به راحتی برسم. در این زمینه در سوره مبارکه انشراح نیز خداوند با چنین عبارتی به بندگانش وعده داده است: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا».

 

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند برای بندگانش سختی نمی خواهد، بلکه خواهان راحتی و آسایش برای آنها است، ابراز کرد: در همین زمینه در سوره مبارکه بقره آیه 185 آمده است: «يُريدُاللَّهُ بِکُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِکُمُ الْعُسْرَ». خداوند به بندگانش به جهت ضعیف بودن در خلقتشان تخفیف می دهد و با آنها براساس دریای رحمتش برخورد خواهد داشت، از این رو، در دعای این روز ماه مبارک رمضان پیامبر(ص) از خداوند این راحتی را می خواهد.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به عبارت «واقْبَلْ مَعاذیری» در دعای روز بیست و هفتم از ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: طبق این فراز، پیامبر(ص) از پروردگار می خواهد در جایی که خطا کرد، ایشان را به جایگاهی برساند، که قدرت و توانایی عذرخواهی را داشته باشد، بدون شک وقتی خداوند برای انسان ها راحتی و آسایش را می خواهد و سختی نمی خواهد، به طور قطع عذرهای بندگان را نیز می پذیرد. اما ما مخلوقات خدا باید این نکته را رعایت کنیم وقتی از روی جهالت گناهی را انجام می دهیم سریعا به سوی خدا برگشته و از او عذرخواهی و به درگاهش توبه کنیم.

 

وی با اشاره به عبارت «وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْر یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین» در این دعا، گفت: در این بخش آمده است که خدایا همه گناهان مرا ببخش و هر چه که برگردن دارم از من بردار و با خطاب قرار دادن خداوند به رئوف بودن تاکید می کند که به طور قطع خداوند بنده متضرع را مورد عطف و بخشش قرار می دهد.

 

حجت الاسلام بهاری در پایان خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه قصص هم در این باره آمده است: «رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ». خداوند آمرزنده، کریم و دستگیر و بر بندگان رئوف، مهربان و دلسوز است. امید است، گناهانی که بر گردن ما است خداوند از وجود ما دور و توفیق توبه و بازگشت به خود را به ما نصیب کند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.