زیارت خاصه «امام رضا (ع)» را در کدام روز ذی‌القعده بخوانیم؟

کد خبر: 93486
 کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: بیست و سوم ماه ذی القعده به روز زیارت خاصه «امام رضا (ع)» معروف است و برخی از کتب این روز را به عنوان روز شهادت ایشان نیز ذکر کرده‌اند.
وارث

سعید شمس کارشناس ارشد الهیات و معارفدر مورد روایتی که در مورد شهادت امام رضا (ع) در بیست و سوم ماه ذی القعده وارد شده است، گفت: آخرین روز ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به عنوان تاریخ شهادت امام رضا علیه‌السلام معروف است.به طور کلی اختلاف‌نظرهایی در مورد تاریخ شهادت‌ها و ولادت‌های اهل بیت (ع) وجود دارد.

کارشناس ارشد علوم قرآنی با تاکید بر وارد شدن روز بیست و سوم ذی القعده به عنوان روز زیارتی حضرت رضا (ع) مطرح کرد: بیست و سوم ذی القعده به روز زیارتی امام رضا (ع) معروف است و برخی از کتب این روز را به عنوان روز شهادت ایشان نیز ذکر کرده‌اند. به عنوان نمونه شیخ مفید نقل کرده است که روز ۲۳ ذی القعده سال ۲۰۳ هجری روز زیارتی حضرت است. کتاب إعلامُ الوَری بأعلامِ الهدی أمین‌الاسلام فضل بن حسن طبرسی این روز را به عنوان شهادت ذکر کرده است. منتهی الآمال شیخ عباس قمی روز بیست و سوم را به عنوان روز مختص زیارتی امام رضا (ع) نقل کرده است.
وی با اشاره به مخالفت امام رضا (ع) با دستگاه حکومت عباسی تاکید داشت: امام رضا (ع) مقام و منصبی که مامون به ایشان می‌داد، نپذیرفت؛ اما زمانی که امام رضا (ع) با اجبار و اکراه مواجه شد، ایشان این موضوع را به نوعی مدیریت کرد. امام منصب گرفتن در دستگاه ظلم و جور را تایید نمی‌کرد؛ لذا پذیرش ولیعهدی با هوشمندی و اکراه صورت گرفت. امام اقداماتی انجام داد که امور شیعیانی که در آن منطقه زندگی می‌کردند، بهبود یافت.

شمس با توجه به اقدامات حضرت رضا (ع) در زمان ولیعهدی گفت: امام رضا (ع) اقدامی انجام دادند که افرادی که ایشان را به گرفتن منصب ولیعهدی مجبور کرده بودند، از این موضوع پشیمان شدند. به گونه‌ای که امور علیه حکومت عباسی رقم خورد.

وی با تاکید بر نمونه‌ای از اقدامات امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: زمانی که از حضرت رضا (ع) درخواست کردند که نماز عید فطر را اقامه کنند و زمانی که وضعیت خاصی پیش می‌آید، امام رضا (ع) را از وسط راه برمی‌گردانند و اجازه اقامه نماز را به حضرت نمی‌دهند. لذا امام مسائلی که برای ایشان ایجاد می‌کردند، به یک فرصت برای شیعیان تبدیل می‌کرد. امام رضا (ع) برای اقامه نماز عید فطر می‌فرماید که به سنت پیامبر اکرم عمل می‌کند. ایشان عمامه از سر برمی‌دارند و پای برهنه به سمت اقامه نماز حرکت می‌کنند و مردم به دنبال ایشان راه می‌افتند. مسئولان حکومت عباسی به دنبال این موضوع به مامون خبر می‌دهند که این جمعیتی که برای نماز جمع شده‌اند، می‌توانند حکومت وی را براندازند؛ لذا وسط راه امام را برمی‌گردانند و مانع از اقامه نماز به وسیله ایشان می‌شوند.

منبع:میزان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.