حجت الاسلام سعیدیان: شیعه باید در صفات تابع امام خود باشد
وارث:مراسم شب پانزدهم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام سعیدیان و مداحی حاج عبدالله سوهانی در حسینیۀ سوهانک برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام سعیدیان را می خوانید:
در باب شخصیت امام مجتبی علیهالسلام در آیات قرآن حضرات معصومین تاویلات برخی آیات را تطبیق کرده اند به شخصیت امام مجتبی علیهالسلام. تاویل از تفسیر بالاتر است. آن قدر که خداوند در قرآن می فرماید: "تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ" (آل عمران 7)« در حالی که تاويل آن را جز خدای نمی داند و آنان که قدم در دانش استوار کرده اند می گويند : ما بدان ايمان آورديم»
اولا این قرآن یک ظاهری دارد که همه می فهمند و ثانیا یک باطنی دارد که جز برای رب العالمین نیست و راسخون در علم. که روایت فرمود: علی علیهالسلام و بچه هایش و اولیا خدا هستند. قرآن مراتب دارد. قرآن ناطق هم مراتب دارد. در بخش تاویلات قرآن کریم چند صفت را تطبیق با شخصیت امام حسن علیهالسلام کرده اند.
1.اولین صفت امام مجتبی علیهالسلام در تاویلات آیات قرآن مجید حکمت و علمیت است.
خداوند به پیامبرش حضرت یحیی علیهالسلام می فرماید: "اتينا ه الحكم صبياً". یکی از صفات امام مجتبی علیهالسلام هم همین است. همانطور که بسیاری از انبیا از کودکی صاحب حکمت بودند و حقایق عالم را می دانستند امام مجتبی علیهالسلام هم معدن الحکمة بود. بزرگ مسیحیان با کشیش ها نزد رسول الله صلیاللهوعلیهوآله آمد و سوالی کرد و گفت اگر سوال مرا جواب بدهی ما مسلمان می شویم و به تبع عدد زیادی از مسیحیان مسلمان می شوند. امام مجتبی علیهالسلام 7 ساله بودند و کنار پیغمبر صلیاللهوعلیهوآله ایستاده بودند . پیامبر صلیاللهوعلیهوآله فرمود: از پسرم بپرس. به کشیش برخورد. گفت ما را به کودک حواله می دهی؟ پیامبر صلیاللهوعلیهوآله ناراحت شد و فرمود: او عالم است و فقیه است و تو نمی فهمی و جاهلی.
امام مجتبی علیهالسلام قبل از اینکه مسیحی سوال بپرسد، سوال ها را گفت و جواب ها را داد. آنقدر خوب جواب داد که مسیحی گفت: "اللّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ"
و شیعیان باید در علم و حکمت تابع امام خود باشند. سرانه مطالعه در ایران بسیار اندک است. لذا به تعبیر موسی بن جعفر علیهالسلام؛ "بسیاری از شما شیعیان دینتان عاریه ای است. سوال کردند دین عاریه ای چیست؟ فرمود: کسانی هستند که حوصله ندارند برای فهم دینشان پای منبری بروند و کتابی بخوانند."
امیر المومنین علیهالسلام فرمود: " این ویژگی بارز مردم آخرالزمان است". وحدت معنایش این نیست که از امیرالمومنین علیهالسلام دفاع نکنید وگرنه رهبری فاطمیه نمی گرفتند. چون فاطمیه یعنی یک آقایی که احتمالا هم خلیفه بوده است، دختر پیامبر صلیاللهوعلیهوآله را کشته است. وحدت معنایش این است: کار علمی انجام دهید.
جوانی از امام مجتبی علیهالسلام سوال کرد: آقا اگر بخواهید یار انتخاب کنید صفت اولش چیست؟ فرمود: اولین صفت، داشتن معرفت است. مشکل این است منابر ما خالی از این مطالب شده است. فرمود: " علی جان آخرالزمان مردم واجبات را رها می کنند و به سراغ مستحبات می روند."
قصه ریا و سمعه و غیبت باید گفته شود ولی چقدر گفته شود؟ امام حسن علیهالسلام شیعه با معرفت می خواهد. بعد نگاه می کنیم به آسیب شناسی ای که اهل بیت علیهم السلام نسبت به مردم آخرالزمان کرده اند: یکی از آسیب هایی که تمام اهل بیت علیهم السلام بدون استثنا بر آن تاکید کرده اند این است که برای دینشان وقت مطالعه نمی گذارند و علمی شیعه نیستند. "داد خوب می زنند اما اگر دلش را بشکافی و سوالی بپرسی نمی توانند پاسخ دهند".
شیعه باید با علم خدمت امام زمان عجاللهتعالیفرجهالشریف برسد تا به درد حضرت بخورد و بتواند حضرت را یاری کند. روزی نیم ساعت کتاب شبهای پیشاور را مطالعه کنید یک ساله علامۀ بحث ولایت می شوید. "المحبت فرع المعرفة" محبت حقیقی نتیجه معرفت است.
2. دومین صفت حضرت در تاویلات خدا ترسی و قیامت ترسی است.
آنقدر این مساله برای حضرت مهم بود که وقتی آیات مربوط به قیامت خوانده می شد حضرت غش می کرد. ما به این مسائل فکر هم نمی کنیم. به امام صادق علیهالسلام گفتند: بهترین سخنران کیست؟ فرمود: مرگ است. بروید غسال خانه و قبرستان عاقبت خود را ببینید. مرگ، خوب، انسان را نصیحتت می کند. مختصر مفید و مفتی. حدیث قدسی داریم:" گاهی شما بنده ها گناه می کنید و بعدش خوشحالید. اگر چمتان باز شود می بینید که زمین همان لحظه دهان باز می کند می گوید: بخند که درون من گریه ها در پیش داری." حضرت مجتبی علیهالسلام اصرار بر تلاوت این آیات داشتند چرا که امیر المومنین علیهالسلام می فرمود:" اثری که در شنیدن است در دانستن نیست. "
3.سومین صفت حضرت مجتبی کرم النفس بودن است.
فرق کریم با کریم النفس در این است که کریم کسی است که پول می دهد کریم النفس کسی است که بعد پول دادن آبروی فرد را حفظ می کند. ندیدند امام حسن علیهالسلام کسی را تحقیر کند. مناعت طبع بالایی داشت حضرت دل کسی را نمی شکستند.