حجت الاسلام ماندگاری: شروط ورود به بهشت چیست؟

کد خبر: 36371
مراسم شب بیستم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج مرتضی طاهری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب بیستم ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ماندگاری و مداحی حاج مرتضی طاهری در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام ماندگاری را می خوانید:


حجت الاسلام ماندگاری: شروط ورود به بهشت چیست؟


کسی که می خواهد از یکی از این 8 در بهشت وارد بهشت شود، حتما باید 4 خصلت را داشته باشد و به آنها تمسک کند. تمسک یعنی اعتقاد و باورش باشد که این 4 خصلت راه نجاتش است.  همه تلاشش را بکند تا با این طناب از چاه بیرون بیاید.

 

1.    

سخاوت داشتن

در سخاوت سه روحیه زیبا وجود دارد: 1. اگر من به کسی کمک نکنم، خدا به من کمک نمی کند. اولین کانون سخاوت باید خانواده باشد. عادت ولیِّ خدا بر سخاوت و کرم است. ولی فقیه سخاوت می کند. من و شما هم که در خانه جایگاه ولایتی داریم، اگر سخی نباشیم خانواده خود را به ولیِّ بدبین می کنیم. سخاوت تقویت کننده ولایت خداوند است. 2. سخاوت تقویت کرم خدا است. فکر غلط ما این است که اگر کمک کنیم به دیگران چیز کمتری به ما می رسد. کرم خدا مانند چشمه است. هرچه برداریم بیشتر می جوشد. 3. سخاوت وسیله جلب محبت است. سخاوت از دو جهت ما را خدایی می کند و از یک جهت ما را مردمی می کند و چه سرمایه ای قشنگتر از این است.

 

 

2.    

حسن خلق

1.خلق زیبا خلق انبیا و صفت خداوند است. "إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ". پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله خلق عظیم داشت. تنها پیامبری که قوم خود را نفرین نکرده است، پیامبر ما است. آزارش می دادند و حضرت آنها را دعا می کرد. حسن خلق یعنی محبّت،عفو و بخشش، رحمت، حسن ظن و تمام زیبای ها. 2.مایه آرامش در خانه قبر است. سعد بن معاذ برای بد خلقی اش دچار فشار قبر شد. هم شهید بود هم جانباز بود. 3. مارا مردمی و محبوب می کند.

 

3.    

 صدقه

بعد از ترک محرمات و انجام واجبات، عملی بالاتر از صدقه و گره گشایی مردم نداریم. حتی بالاتر از اشک بر امام حسین علیه‌السلام. برکات زیادی دارد سه برکت آن را می گویم: 1. پاک کننده است "خذ من أموالهم صدقة تطهرهم" صدقه واجب است. وجوهات، صدقه واجب و صدقه مستحب. صدقات کم خوب پاک نمی کند مگر اینکه نداشته باشیم.  اگر نمی توانیم ضرری که زده ایم جبران کنیم و برویم به فرد بگوییم رد مظالم بدهیم. 2. صدقه بالا برنده است. " إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ" انسان را به خدا نزدیک می کند. 3. صدقه گره گشا است. امام رضا علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام فرموند : "صدقه گره دنیا و آخرت راد باز می کند مخصوصا گره روز قیامت را." حدیث قدسی داریم: صدقه کلید ورود به بهشت است. صدقه از صداقت می آید، یعنی خدایا تو به من داده ای من هم به فقرا می دهم. حدیث قدسی داریم :" اموال شما اموال من است و شما اغنیا وکیل من هستید و فقرا عیال من هستند" وکیل باید پول موکل را برای چه کسی خرج کند؟ عیال موکل

 

4.    

مردم آزاری نکنیم

مردم از دست و زبان ما در امان باشند. پیامبر صلی‌الله‌ علیه‌و‌آله فرمودند: "مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند." غیبت نکنیم، سرزنش نکنیم. داریم گروهی در طوفانی گرفتار شده بودند. هر کس نذری می کرد که اگر نجات یابد، آن کار را انجام ندهد. فردی به نام عبد الله نذر کرد، تا عمر دارد، گوشت فیل نخورد و همه او را مسخره کردند. به خشکی ای رسیدند که جز علف چیزی نبود. ناگهان بچۀ فیلی دیدند و او را دریدند و کباب کردند. خوردند و بعد از آن خوابیدند. همه جز عبدالله که کبابی نخورده بود. ناگهان مادر بچه فیل آمد و دنبال کودکش گشت و پیدایش نکرد. استخوان هایش را یافت. دید عده ای در ان نزدیکی خواب هستند. بالای سر هر یک از آنها رفت و دهانش را بو کرد. هرکس دهانش بوی گوشت فیل می داد ، پایش را روی سرش می گذاشت و له می کرد. به عبدالله که رسید دید دهانش بوی گوشت فیل نمی دهد برای تشکر از عبدالله، او را سوار خود کرد و به آبادانی رساند. هرکه غیبت کند گوشت مردار خورده است. مردم عیال خدا هستند غیرت خدا از فیل بیشتر است نسبت به عیالش. داریم در روایات که در قیامت فرشته هایی هستند که دهان فرد را می بویند و اگر بوی گوشت مردار که همان غیبت است، بدهد، خانه قبر چنان فشاری وارد می کند که شیر مادر از دهانش بیرون می ریزد.

 


حجت الاسلام ماندگاری: شروط ورود به بهشت چیست؟