حجت الاسلام علوی تهرانی: حب دنیا ریشه هر لغزش و گناه است
وارث: مراسم روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و شیخ حسین انصاریان در مسجد امیرعلیه السلام برگزار شد.
در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید:
در بحث دنیا به آفات رسیدیم و یکی از آفات دنیا، حب الدنیا است که ما را از آن بر حذر می دارند.
در روایات اولا می گویند: خدا بغض نسبت به دنیا را دوست دارد، دومین چیز این که اگر به دنیا بغض داشته باشی محبوب خدا و مردم می شوی، سوم اینکه محب اهل بیت علیهم السلام علامت دارد باید خصوصیت داشته باشد.
نسبت به بغض به دنیا به ما دستور داده اند و امر کردن، یعنی واجب است.
همه مشکلات ما این است که مهم ترین گناه را فراموش کرده ایم که اگر آن حل شود مشکلات دیگر حل می شود . پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم می فرمایند: شما اصلا آن را گناه نمی دانید که بخواهید توبه کنید.
امیرالمومنین علیه السلام در یادآوری حدیث معراج از پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نقل می کنند: خدا پیغمبرش را مورد خطاب قرار داد و گفت: نسبت به دنیا و اهل دنیا بغض داشته باش و دوست دار آخرت و اهل آن باش.
حضرت زین العابدین علیه السلام می فرمایند: برترین عمل بعد از شناخت خدا و شناخت رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم، بغض نسبت به دنیا است . در بستر بغض دنیاست که اعمال دیگر پذیرفته می شود.
زیر ساخت بندگی، بغض نسبت به دنیاست. حواریون حضرت عیسی علیه السلام به سویش آمدند و گفتند : یک عمل به ما یاد بده که محبوب خدا شویم .
حضرت عیسی علیه السلام فرمودند : نسبت به دنیا بغض داشته باشید، تا خدا شما را دوست داشته باشد.
مگر بر حب دنیا چه چیزی مترتب است که ما را به آن سفارش می دهند؟
-حب دنیا ریشه هر لغزش و گناه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند : حُبُّ الدُّنْیا رَأْسُ کلِّ خَطِیئَةٍ وَ مِفْتَاحُ کلِّ سَیئَةٍ وَ سَبَبُ إِحْبَاطِ کلِّ حَسَنَة
ریشه هر خطا و لغزشی محبت به دنیا است، کلید هر بدبختی و عامل از بین رفتن همه حسنات.
سبب احباط یکی از عواملش حب دنیا است. از حضرت زین العابدین علیه السلام پرسیدند برترین اعمال نزد خدا چیست؟ هیچ عملی بعد از رسیدن به شناخت خدا و رسول خدا صلوات الله علیه بالاتر از بغض دنیا نیست. برای بغض دنیا شعبه هایی وجود دارد و برای گناه هم شاخه هایی وجود دارد: اولین نافرمانی که در گنبد خضراء اتفاق افتاد کبر است که نافرمانی شیطان است، زمانی که ابا کرد و تکبر ورزید و از زمره کفار شد.
تکبر یک صفت دو سویه نسبت به خدا و خلق خدا است. تکبر نسبت به خدا یعنی ابا کردن از انجام فرایض و تکبر کردن نسبت به خلق خدا یعنی خود را برتر دیدن. اولین عصیان که اتفاق افتاد تکبر نسبت به خدا بود که خداوند به شیطان گفت: سجده کن و او گفت: سجده نمی کنم.
انسان موجودی است با چهار مسئولیت: مسئولیت انسان در برابر خدا انجام اعمال عبادی است، مسئولیت انسان در مقابل خلق خدا با انجام اخلاق است، نسبت به خود نیز وظیفه اش سلوک است . ( که به کمال برسد )
هر کسی امر خدا را اطاعت نکند در زمره شیطان است .
دومین نافرمانی زمانی است که به حضرت آدم علیه السلام گفت: سراغ این میوه نرو اما این دو بزرگوار حرص بر آنها غلبه کرد و از چیزی که به آن نیازی نداشتند استفاده کردند، حرص به طور وراثت از حضرت آدم به فرزندانش انتقال پیدا کرد . گناه حضرت آدم علیه السلام طوری بود که به او گفت : من از تو توقع نداشتم این کار را بکنی .
سومین عصیان که اتفاق افتاد حسد بود و فرزندان حضرت آدم علیه السلام هابیل و قابیل دچار حسادت شدند .
از این سه گناه شاخه هایی ایجاد می شود : حب النساء ، حب الکلام ، حب العلو ، حب الثروه ، حب الراحه ، حب الدنیا و ... اگر بخواهیم همه اینها را در یک چیز جمع کنیم حب الدنیا می شود که عامل همه اینها است. دنیا دوستی است که ابن سعد را ابن سعد می کند و بغض دنیاست که امام حسین علیه السلام را امام حسین می کند. امام حسین علیه السلام می فرمایند: چیزی که در لشگر من وجود دارد بینش است و آن این است که طوری زندگی کن که انگار اصلا دنیایی نبوده است. اگر کسی بتواند این بینش را در خود زنده کند حسینی می شود.
بزرگترین گناه کبیره دنیا دوستی است.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : اکبر الکبائر حب الدنیا، بزرگترین گناه کبیره دوستی دنیاست .
گناه بزرگی که مردم هیچگاه بخاطر آن طلب بخشش نکردند حب دنیا است.
مادامی که این ویژگی در ماست نمی توانیم به آن کمال برسیم.