عزت حسینى درس امام حسین(ع) براى امروز ما

کد خبر: 3754
شعار امام حسین (ع)براى امروز ما و همیشه تاریخ «هیهات منا الذله» است. پیرو واقعى حضرت ابا عبدالله آن کسى است که علاوه بر ذکر مصیبت و گریه و اقامه عزا براى آن‏حضرت، به فلسفه اصلى قیام توجه داشته باشد.
وارث : قیام حضرت ابا عبدالله الحسین مظهر عزت دینى و پرهیز از ظلم‏پذیرى و نمادى از شعار اسلام در ظلم نکردن و ظلم‏نپذیرفتن است. امام حسین علیه السلام این درس را براى همیشه به ما و همه امت اسلامى آموزش داد که در راه خدا بایستید و از ذلت بپرهیزید چراکه اسلام خواهان عزت مسلمین و پرهیزدهنده آن‏ها از هرگونه ذلت و پستى است. شعار امام حسین علیه السلام براى امروز ما و براى همیشه تاریخ «هیهات منا الذله» است. پیرو واقعى حضرت ابا عبدالله الحسین آن کسى است که علاوه بر ذکر مصیبت و گریه و اقامه عزا براى آن‏حضرت، به فلسفه اصلى قیام آن امام همام که همانا عزت اسلامى و اصلاح امور امت بر اساس اسلام است توجه داشته باشد. امام خمینى رحمت الله علیه نهضت اسلامى ایران و انقلاب اسلامى کشورمان را در تداوم قیام عاشورا و رهرو راه حضرت امام حسین علیه السلام مى‏دانست و از این‏رو حفظ عزت اسلامى و مخالفت با ظالمان و مستکبران عالم یکى از مبانى اصلى انقلاب اسلامى است


قیام امام حسین علیه السلام و حرکت ایشان براى اصلاح امت اسلامى و مبارزه خونینى که براى انجام هدفشان انجام دادند، درسى جاودانه در تاریخ بشر خواهد ماند. این قیام الهى که با انگیزه امر به معروف و نهى از منکر صورت گرفت، نشان از عزت حسینى و روح سعادت‏طلب و تفکر ضد ذلت آن امام همام است. او در اسلام عزت و سربلندى مى‏دید و در زندگى با ظالمان و دوستى و همراهى با گمراهان و مستکبران ذلت و خوارى مى‏دید و از این‏رو حاضر به همراهى با دستگاه استکبارى یزید نشد و حاضر به بیعت ذلت‏آمیز با دستگاه خلافت نیز نگردید و از این‏رو ایستاد تا در راه احیاء عزت اسلامى و احیاء اصل اسلام به شهادت برسد.
در دوران حاضر، انقلاب اسلامى ایران تداوم راه امام حسین علیه السلام است. از این‏روست که مى‏توان به صراحت خاطرنشان ساخت که امام خمینى رحمه الله که به حق در سخن و رهنمود، در قیام و عمل و در حفظ میراث عاشورا اسوه بى‏بدیلى در تاریخ معاصر تشیع بود، مى‏فرمود: «دستور آموزنده کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا باید سرمشق امت اسلامى باشد. قیام همگانى در هر روز و در هر سرزمین. عاشورا قیام عدالت‏خواهان با عددى قلیل و ایمان و عشقى بزرگ در مقابل ستمگران کاخ‏نشین و مستکبران غارتگر بود و دستور آن است که این برنامه سرلوحه زندگى امت در هر روز و در هر سرزمین باشد.» (صحیفه نور، ج 9، ص 57)
آن رهبر فرزانه در عمل این دیدگاه خود را پیاده کرد و با الهام از عاشوراى حسینى در مقابل یزیدیان زمان ایستاد و بساط ظلم و ستم را از سرزمین ایران برچید.
رهبر کبیر انقلاب، پیوستگى انقلاب اسلامى با عاشورا را خودش این‏گونه بیان مى‏فرماید: «روزهایى که بر ما گذشت، عاشوراى مکرر بود و میدانها و خیابانها و کوى و برزنهایى که خون فرزندان اسلام در آن ریخت، کربلاى مکرر،... هفده شهریور مکرر عاشورا و میدان شهدا مکرر کربلا، کاخ ستمگرى را با خون درهم کوبید. کربلاى ما کاخ سلطنت شیطانى را فرو ریخت.» (صحیفه نور، ج 9، ص 57)
آرى امام خمینى رحمت الله علیه انقلاب اسلامى ایران را تداوم راه امام حسین علیه السلام مى‏دانست و از این‏رو بود که شعار مبارزه با ظالم و نپذیرفتن ظلم را مبناى نظام جمهورى اسلامى قرار داد تا مسؤولان این نظام بدانند که باید در برابر مستکبران بایستند و ایستادگى در برابر مستکبران و مخالفت با ظلم‏ها و جنایت‏هاى مستکبران بر عالم از جمله هدفهاى اصلى این نظام است که بدون آن این نظام نمى‏تواند وجود داشته باشد و به راه خود ادامه دهد.
و بر همین مبناست که رهبر معظم انقلاب اسلامى شعار «لاتظلمون و لاتظلمون» را به‏عنوان مبناى سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران در برابر همه مستکبران عالم بیان مى‏دارند.
نظام اسلامى برآمده از انقلابى که به تأسى از امام حسین علیه السلام بوده است باید در راه اهداف عزت‏مدارانه و ذلت‏ستیزانه آن‏حضرت تلاش کند و نباید به هر بهانه‏اى تن به ذلت دهد و یا ظلم و ظالمان را بپذیرد. از این‏روست که سازش‏ناپذیرى با ظلم و ظالمان و مبارزه دائمى با مستکبران از اهداف اصلى انقلاب اسلامى قرار گرفته است.
بر همین اساس امام خمینى رحمه الله بر ترسیم دو جناح حق و باطل و مبارزه قاطع با اهل فساد و ستم به‏معناى عام آن و سازش‏ناپذیرى با آن تأکید مى‏ورزید و در هدف خویش در این راستا از قاطعیت، عزم راسخ و تغییرناپذیرى برخوردار بود.
امام خمینى رحمه الله این سخن استوار امام حسین علیه السلام را به یاد داشت که خطاب به برادرش محمد حنفیه فرمود: «یا اخى والله لو لم‏یکن فى الدنیا ملجا و لا ماوى لما بایعت یزید بن معاویة (بحار الانوار، ج 44، ص 329؛ مقتل عوالم، ص 54 و مقتل خوارزمى، ج 1، ص 188.)؛ برادرم! به خدا سوگند اگر در دنیا پناه و پناهگاهى وجود نداشته باشد، هرگز با یزید بیعت نمى‏کنم.» آرى امام حسین علیه السلام از پذیرش ذلت و ظلم ابا داشتند و هرگز تن به ذلت نمى‏دادند و ندادند تا قیام ماندگار تاریخ و درس جاودانه‏اى را براى همه بشریت به ثبت رساندند. از این‏روست که امام خمینى رحمت الله علیه نیز به تاسى از مقتداى خود امام حسین فریاد مى‏زد که هرگز با ظالمان کنار نخواهد آمد و هرگز مستکبران عالم را نخواهد پذیرفت و هرگز ظلم‏پذیرى را راهى براى حیات سعادتمندانه نمى‏داند و بیان مى‏داشت: «.. آیا خمینى مى‏تواند تفاهم کند با ظلم. خمینى آن‏جا هم که بود مجد اسلام را حفظ مى‏کرد، آیا مى‏تواند حفظ نکند؟ اسلامى که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله این‏قدر زحمت کشیده است. آیا خمینى و امثال خمینى مى‏توانند یک چیزى بگویند که بر خلاف مصالح اسلام باشد؟» (صحیفه نور، ج 1، ص 70)
از این‏روست که امام خمینى رحمت الله علیه را باید شاگرد مکتب امام حسین علیه السلام دانست. شاگردى که درس را به‏خوبى آموخت و به‏خوبى اجرا کرد و نظامى را براى ما به یادگار و میراث گذاشته است که در آن این درس مبناى اصلى است. میراث واقعى امام خمینى رحمت الله علیه این درسها و این آموزه‏هاست و یادگار حقیقى ایشان همین خط نورانى و روشن است که با دسایس و کوتاهى‏هاى عده‏اى از میان نخواهد رفت و سست نخواهد شد.
به لطف خداى متعال اکنون رهبر معظم انقلاب اسلامى پرچمدارى این خط مبارک را بر عهده دارند و با تأکید بر مسلمات و بینات راه امام از هرگونه جعل و تحریف و خدشه‏اى در این راه جلوگیرى به‏عمل مى‏آورند.

/م.ق210