حجت الاسلام موسوی مطلق:اهل قم بودن به اهلیت و انتساب به قم نیست + گزارش تصویری

کد خبر: 38842
جشن میلاد حضرت معصومه (س) در هیئت موکب کهیعص با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی کربلایی مهدی محمدی برگزار شد.

وارث:جشن میلاد حضرت معصومه (س) در هیئت موکب کهیعص با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی کربلایی مهدی محمدی برگزار شد.

:در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید

حجت الاسلام موسوی مطلق:اهل قم بودن به اهلیت و انتساب به قم نیست


سیر هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها از مدینه به ایران

در بین خلفا غاصب مقام اهل بیت علیه‌السلام مامون از حیث مکر و دسیسه نمره 1 را دارد و معروف به زیرکی بود. از لحاظ علمی هم در سطح دانشمندان او را معرفی می کنند. بنی العباس با ترفند وحشتناکی جلو آمدند. عوام فریبی خاصی کردند به عنوان عمو زادگان پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله و سادات جلو آمدند. نقش ابو مسلم خراسانی نباید نادیده گرفته شود در این خیانت در تاریخ. متاسفانه برخی مورخین چهره خوبی را از ابو مسلم به جا می گذارند در حالی که چنین نیست. یکی از کسانی که باید لعن شود ابو مسلم خراسانی است. قتل های ابو مسلم خراسانی کمتر از حجاج بن یوسف ثقفی نیست. اما حجاج را به عنوان خون ریز معرفی می کنند و ابو مسلم را تبرعه می کنند. اما در تاریخ چنین نیست.

مامون روی کار آمد وبا مشکلاتی رو برو شد. البته جنس مشکلات متفاوت بود. بعد از قیام عاشورا یک بیداری در جهان اسلام پدید آمده بود. قیام های متعدد نشانگر همین نکته است و بعد عمل امام باقرو امام صادق علیهم السلام موقعیت آنها را متزلزل می کرد. تا این ها دنبال دعوا بودند امام باقرو امام صادق علیه‌السلام زیر بنای اعتقادات واقعی را تصیح و بنیانگذاری کردند. به یک نوعی ساماندهی بین شیعیان شده بود در همه بلاد و این خطر بزرگی برای بنی العباس بود. امام صادق علیه‌السلام را به شهادت رساندند تا رسید به موسی بن جعفر علیه‌السلام که هارون معلون بدترین ظلم را در حق حضرتش انجام داد. بعد از شهادت موسی بن جعفر علیه‌السلام نوبت به علی بن موسی علیه‌السلام رسید. مامون باید خدمات امام باقر وامام صادق علیه‌السلام را زیر سوال می برد. زلزله ای که پس از شهادت امام کاظم علیه‌السلام رخ داد را باید آرام می کرد. در مقابل برادرش امین هم باید جامعه را آرام می کرد. بر تمام رقبا غلبه پیدا کرد. ترس و وحشتی را بر جهان اسلام مسلط کرد. بعد از آن دنبال دریچه اطمینانی بود که جامعه اسلامی خروج نکنند و پوششی برای کثافت کاری هایش می خواست. تنها راهی که به ذهنش رسید بازی کردن در تیم مقابل بود. با مکر منفیِ عجیبی علی بن موسی الرضا علیه‌السلام را به عنوان ولی عهد معرفی کرد. حضرت را در عمل انجام شده قرار دادند به طوری که باید می پذیرفت و حضرت مصلحت دانستند که بپذیرند، که همواره بقاء اصل اسلام مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بود.

مامون به گونه ای سِرِ این عمل را نگاه داشت که کسی جز علی بن موسی علیه‌السلام نمی توانست دست او را بخواند. امام رضا علیه‌السلام وقتی به مرو آمدند سه دسته مخالفش بودند و قصد قتل وی را داشتند. یعنی مامون چنان عوام فریبی کرده بود که از او صرف نظر کرده بودند و با امام دشمن شده بودند.

مامون هم می خواست چهره اهل بیت علیهم السلام را منفور کند. امام گریزی را در جامعه جا بندازد. امام را از اصالت و قداست بندازد. یکی از توطئه های دشمن ولایت این است که هر چیزی که دارای قداست است قداست شکنی می کنند. گاهی ناشیانه عمل می کنند و توهین می کنند و می کشند. گاهی اینطور نیست. مامون می خواست قداست شکنی کند و می دانست در جنگ رو در رو قطعا شکست خواهد خورد. تنها قله جامعه اسلامی امام رضا علیه‌السلام بود. تنها راه زدم قله هم این بود که حضرت را خورد کند. این سه دسته عبارت بودنند از:

1. بنی العباس:

دستگاه و عمو زادگان بنی العباس

2. خادمان بنی العباس:

اگر قرار است خلافت از بنی العباس خارج شود چرا به بنی هاشم برسد؟ ما که عمری در خدمت بنی العباس بوده ایم اولی هستیم.

3. شیعیان تند رو:

در تاریخ داریم افراد کند رو امثال سلیمان بن صرد خزاعی یا ابو موسی اشعری و افراد تند رو مانند اشعث و دیگران. تند رو و کندرو بودن فایده ای ندارد. می گفتند تو امامی و ولیعهد کسی شدی که غاصب حقت است؟

امام با آنها احتجاج می کرد که برادرم یوسف عزیز حکومت مشرک شد. به همان دلیلی که یوسف رفت من هم رفتم.

مامون امام را از مرکز اسلام که مدینه بود خارج کرد. امام هم شروطی قرار داد که من در عزل و نصب ها شرکت نمی کنم و قوانینی این چنینی. حتی وقت وداع با اهل بیت علیه‌السلام گفتند گریه کنید. اهل بیت حضرت گفتند: خوب نیست پشت مسافر گریه کنیم. فرمود: مسافری که امید به بازگشتش دارید. یعنی امام تمام توطئه مامون را برای اهلش روشن کرد. امام در یک غربت خاصی به سر می برد. لذا یکی از القاب حضرت غریب الغربا است. غریب بودن وجوه مختافی دارد. یکی از وجوهش همین است که حضرت در آن ایام به تنهایی در غربت بودند.

خبر های ضد النقیض  به اهل بیت حضرت می رسید. فرماندار مدینه خبر ی می داد، نامه ها طور دیگر بود و پیک ها هم طور دیگر. یک عده ای محدود هم برای سرکشی به علی بن موسی علیه‌السلام آمدند. در نتیجه جمعیت کثیری از بنی هاشم و دوستانشان از مدینه به ایران مهاجرت کردند. این مهاجرت یک حمله و انقلاب عظیم فرهنگی بود. که نگذاشتند در آن روز صورت بگیرد ولی بعد ها اثرش مشخص شد. بزرگان بنی هاشم هم بودند. برادران علی بن موسی الرضا علیه‌السلام و خواهرانشان. خبر به حکومت مرکزی رسید. دستور دادند مانع شوند. اولین درگیری در شیراز بود. مامون دید که نقشه هایش خراب می شود زودتر از موعد مقرر امام را مسموم کرد که کاروان نرسد. که اگر کاروان می رسید به مرو دیگر جایی برای مامون نبود و ایرانی ها هم دوست دار اهل بیت علیهم السلام بودند.

یکی از ویژگی های ایرانیان حیا است. حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها  وقتی در قم دفن شدند تا مدتها مرد ها زیارت نمی کردند چرا که برای دختر پیامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله حرمت قائل بودند. الان هم قبر حضرت دیوار دارد. یک اتاقکی است که بعد آن ضریح است. سنگ قبر مشخص نیست. آنقدر مردم برای آل الله قداست قائل بودند. در شیراز حمله اول صورت گرفت که احمد بن موسی به شهادت رسید. در نتیجه کاروان عظیم از هم پاشید. شیعیان هم آن ها را فراری دادند. علت اصلی زیاد بودن امامزاده در ایران همین کاروان زیارتی امام رضا علیه‌السلام است. به روستاها و جنگل ها و کوه ها رفتند.

کاروانی که با حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها ماندند خود را تا ساوه رساندند. اسنادی در تاریخ هست که در ساوه حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها را مسموم کردند. در بین فرزندان موسی بن جعفر علیه‌السلام چند تن برجستگی داشتند. احمد بن موسی و حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها و دختر دیگری دارند که در قزوین مدفون است. اما حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها مورد توجه ویژه ی امام رضا علیه‌السلام و پدر گرامیش بود. به خاطر این توجهات حضرت معصومه بیشتر مورد توجه بودند. لذا تحت الحفظ حضرت را به قم رساندند چون از قبل روایات بود.

از حضرت بسیار تمجید کردند که بعد از سالهای بسیار هنوز هم سالروز ورود حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها را با گل به جاده ی ساوه می روند. همه بزرگان قم به استقبال آمدند. حضرت فرمود: ناقه را رها کنید هرکجا نشست مهمان آنها می شویم. ناقه هم بر در خانه فردی نشست که اکنون به بیت النور معروف است. 17 روز آنجا بودند و در حالت بیماری عبادت می کردند. نهایت احترام را به حضرت کردند. زیرا امام صادق علیه‌السلام پیش بینی کرده بودند: «ستدفن بضعة مني بقم من زارها عارفا بحقها وجبت له الجنة»1 و قم در ذهن مردم به عنوان چیز مقدسی جا افتاده بود. با ورود حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها زمین قم قداست خود را هویدا کرد. تا جایی که آمدند پیش حضرت و معرفی می کردند ما اهل ری هستیم و حضرت می فرمودند: «مَرْحَبا مِنْ أَهْلِ قُم»2. به اهل قم بودن نیست. قم یک نماد است. ولادت در قم و انتساب به قم ملاک نیست. زیرا قرآن فرزند نوح را می گوید: « إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ »3 زیرا عمل غیر صالح انجام داده است. ملت ابراهیم را کسی می داند که از او تبعیت کند. آن کس که اهل قیام و مهدویت باشد. قم مرکز و نماد تشیع است. بعد از دفن حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها روایت داریم از امام صادق علیه‌السلام فرمودند: « إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ »4 خدا را حرمي است و آن مكه است، پيامبر صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله  را حرمي است و آن مدينه است، اميرالمومنين علیه‌السلام  را حرمي است و آن كوفه است و براي ما حرمي است و آن قم است.


مقام عظیم حضرت معصومه سلام الله علیها

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها به تنهایی از تمام شیعیان می تواند شفاعت کند. اگر هیچ عالمی، هیچ وصی ای، هیچ شهیدی، هیچ نبی ای، هیچ امامی شفاعت نکند فقط حضرت معصومه سلام‌ الله‌ علیها برای شفاعت در عرصه قیامت کافی است. این قدرت را بی بی دارد. هر کس رشدی کرد از لحاظ معنوی آمد کنار این مضجع شریف سر تسلیم فرود آورد. بزرگان را ببینید. مراجع معاصر را ببینید. در کمال تواضع و ادب. مدال خادمی را این علما گرفتند.

آیت الله بهاء الدینی فرمودند: الان ثروتمند ترین فرد از لحاظ معنوی آیت الله بهجت(ره) است. در طول این چند دهه که در قم بودند هر روز صبح 1 ساعت به زیارت حرم می آمدند. نیازمند درگاه دختر موسی بن جعفر علیه‌السلام هستند. بنده از آیت الله کشمیری (ره) پرسیدم : انسان کامل مجازی بعد از حضرت ولی عصر عج ‌الله ‌تعالی‌ فرجه الشریف چه کسی را داریم؟ فرمودند: آیت الله بهجت (ره). ملاصدرا که فخر جهان اسلام است وقتی تبعید شد به کهک. می گفت وقتی به مشکلی بر می خوردم پیاده به زیارت بی بی می آمدم و مشکلم حل می شد. در حرم با توجه حضرت مشکل علمی ام حل می شد.

آن قدر این بانو با عظمت است که از خصائص حضرت زیارت ماثوره است و امام فرموده است. حتی داریم زیارت حضرت عباس علیه‌السلام را فخر المحققین آورده است. زیارت نامه ایشان سرشار از معارف است. سلام می دهی به انبیا به صورت غائب و بعد سلام می دهی به ائمه علیهم السلام به صورت مخاطب چون اینجا حرم حضرات است. السلام علیک یا رسول الله. در آخر دو دعای مهم داریم. « فَلا تَسْلُبْ مِنّى ما اَنَا فيهِ » خدایا از ما سلب نکن آنچه را ما در آن قرار داریم. یعنی شما نمی دانید در چه چیزی هستید. باید دست به دعا برداریم تا از ما سلب نعمت نشود. دیگری تقاضای عاقبت بخیری است.

در زیارات نوع برخورد با امام، نوع برخورد با خدا، نوع تقاضا و درخواستبیان می شود. تقاضاهای موجود در زیارت دیگری اش این است: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لى بِالسَّعادَةِ » خدایا عاقبت ما را ختم به خیر گردان.

علامه طباطبایی می فرمودند: افتخارم این است که 20 سال روزه هایم را با بوسه بر ضریح دختر موسی بن جعفر علیه‌السلام افطار کرد.

 

/1102101302

حجت الاسلام موسوی مطلق:اهل قم بودن به اهلیت و انتساب به قم نیست

پی نوشت:

1. بحار الانوار، ج 99، ص .267

2. «أَنَّهُمْ دَخَلُوا عَلى أَبى عَبْدِ اللّه‏ عليه‏السلاموَ قالُوا: نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الْرَّىْ. فَقالَ: مَرْحَبا بِاِخْوانِنا مِنْ أَهْلِ قُم! فَقالُوا: نَحْنٌ مِنْ أَهْلِ الْرَّىْ فَأَعادَ الْكَلامُ، قالُوا ذلِكَ مِرارا وَ أَجابَهُمْ بِهِ أَوَّلاً» از گروهى از اهل شهر رى نقل شده كه:

خدمت امام صادق عليه‏السلام رسيدند و گفتند ما از اهل رى هستيم. فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! آنها گفتند ما اهل رى هستيم. امام عليه‏السلام همان جمله را تكرار كرد. آنها چند بار آن جمله را تكرار كردند، امام عليه‏السلامهمان جمله اوّل را پاسخ داد.

3. سوره مبارکه هود آیه 46 « قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ »

4. بحارالأنوار ج : ۹۹ ص : ۲۶۶