حجت الاسلام خلج : تلاوت قرآن ما را به درجات عالی میرساند

کد خبر: 39346
شب میلاد امام رضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام خلج و مداحی حاج محمدرضا طاهری، حاج حسین سازور و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارثشب میلاد امام رضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام خلج  و مداح حاج محمدرضا طاهری حاج حسین سازور و کربلایی حسین طاهری در هیئت مکتب الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام خلج را می خوانید

 حجت الاسلام خلج: چه کنیم اهل الله شویم؟

یکی از سفارشاتی که ما را به درجات عالی می رساند تلاوت قرآن است

پنج آیه آخر سوره آل عمران در نماز شب بسیار ثواب داد که آنها را بخوانیم. «إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ»1خداوند در بین همه مخلوقات گل سرسبد،انسان را خلق کرده است«وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ »2 در بین همه انسانها انبیا صلوات الله علیهم و اولیا صلوات الله علیهم تاج سر هستند. اما انبیا و اولیا هم درجات دارند«تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض»3حضرت آدم علیه السلام شده است صفی الله، حضرت نوح علیه السلام نبی الله شده است، حضرت عیسی علیه السلام روح الله شده است، حضرت موسی علیه السلام کلیم الله شده است، حضرت ابراهیم علیه السلام خلیل الله شده است و پیامبر صلوات الله علیه امین الله شده است. در بین انبیا صلوات الله علیهم خداوند به حضرت ابراهیم فرمود که من می خواهم تو را رفیق خودم قرار دهم بخاطر چند کار یکی از آنها این است: «إن الله تعالى اتخذني خليلا لکثرت صلواته علی محمد وآل محمد »4

راوی می گوید در راه با پیرزنی بودیم که به یک قافله رسیدیم و آن را طوری نگاه می کرد که گویا آشنایی در آن دارد پرسیدم در این قافله آشنایی داری؟او برایم چهار آیه از قرآن را تلاوت کرد: «يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ»5 و دوم «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُول»6 و سومین آیه « یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْكِتَاب»7 چهارمین آیه ای که برای من خواند این بود «يَا مُوسَى إِنِّي أَنَا اللَّهُ» می گوید رفتم در کنار قافله صدا زدم محمد،داود، یحیی، موسی و چهار جوان خوش سیما خوشحال از قافله به سمت این پیر زن آمدند. پرسیدم اینها را می شناسی؟ دوباره گفت:«الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا»8با این آیه به من فهماند که این چهار تا پسرانش هستند. این پسران به سمت مادر آمدند و مادر با نگاهی که به سوی پسران خود داشت شروع کرد آیه خواندن «یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ ۖ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»و دوباره آیه ای دیگر خواند: «واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ»10. گفت بیشتر به این پول دهید چون زحمت مرا زیاد کشیده است. گفتم من نیازی ندارم و فقط به سوالم جواب بدید که این زن کیست؟ گفتند ایشان مادرم فضه خدمتگذار حضرت زهرا سلام الله علیها است. بعد از آنکه حضرت زهرا سلام الله علیها را شهید کردند مادر ما با قرآن حرف می زند. یعنی فضه می گفت تا وقتی خانم زنده است من تکلم دارم، وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها را شهید کردند، فضه دیگر با کسی حرف نمی زد و قرآن می خواند.

شخصیتی است به نام نفیسه خاتون، ایشان عروس امام صادق علیه السلام هستند، فرزندشان اسحاق با نفیسه خاتون ازدواج کرده بود. نوه امام مجتبی علیه السلام به خواستگاری دختر امام حسین علیه السلام سکینه خاتون رفتند. ثمره این ازدواج شده است نفیسه خاتون و ایشان از طرف مادر به حضرت عباس علیه السلام برمی گردند.

نفیسه خاتون روز اول محرم بیمارشدند و نامه ای را به جناب اسحاق نوشتند و تا ایشان بیاید. ایشان آمدند و گفتند که شما قرار است از این دنیا بروید. افطار کنید و آبی بیاشامید. گفت من سی سال روزه گرفتم که تشنه از دنیا بروم. گفت چون می خواهی تشنه از دنیا بروی قرآن را باز کرد و شروع کرد به خواندن قرآن تا آیه 121 سوره انعام « لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ»11و جان به جان آفرین تسلیم کرد.

جناب اسحاق می خواست که این بدن را به بقیع بیاورد و در کنار قبر حضرت زهرا سلام الله علیها دفن کند، اطرافیان نگذاشتند. شب پیامبر صلوات الله علیه به خواب ایشان آمد و گفتند به حرف اهل بیت گوش کن . بدن ایشان در تونس دفن شد و مردم به برکت ایشان همچنان میروند و حوائج خود را می گیرند. نفیسه خاتون در منزل خود قبری را دفن کرده بود و در آن هرروز می رفتند قرآن تلاوت می کردند ایشان شش هزار بار ختم قرآن در این قبر انجام دادند.

 / 1102101303

حجت الاسلام خلج: چه کنیم اهل الله شویم؟

پی نوشت:

1.سوره بقره آیه 190

2.سوره آل عمران آیه 191

3.سوره اسرا آیه 70

4.سوره بقره آیه 253

5.سوره ص آیه 26

6.سوره آل عمران آیه 144

7.سوره مریم آیه 12

8.سوره قصص آیه 30

9.سوره قصص آیه 26

10.سوره بقره آیه 26

11.سوره انعام آیه 127