آیا غیبت در تاریخ انبیاء پیشینه ای دارد؟
به همین دلیل است که در روایات از غیبت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان یکی از سنتهای پیامبران یاد شده است و یکی از دلایل غیبت آن حضرت، اجرا شدن سنّت انبیاء: در زندگی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شمرده شده است.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«به راستی که برای ]امامِ[ قائم از ما غیبتی است که مدت آن طولانی خواهد بود. راوی گوید: دلیل این غیبت چیستای فرزند رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) ؟»
حضرت میفرماید:
«خداوند میخواهد سنتهای انبیاء در غیبت هایشان درباره آن حضرت روی دهد.»[۳]
از سخن فوق این نکته نیز آشکار میشود که سخن از غیبت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سالها پیش از ولادت آن بزرگوار، مطرح بوده است و پیشوایان اسلامی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) تا امام عسکری(علیه السلام) از غیبت آن حضرت و بعضی از خصوصیات آن و آنچه در زمان غیبت اتّفاق خواهد افتاد، خبر دادهاند و نیز وظایفی را برای مردم مؤمن در آن زمان بیان داشتهاند.[۴]
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودهاند:
«مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از فرزندان من است… برای او غیبتی است و حیرتی ]پریشانی[ تا آنگاه که مردمان از دینهای خود گمراه شوند پس در آن زمان میآید مانند شهاب ثاقب ]ستارهای روشن و تابان[؛ پس زمین را از عدل و داد پر میکند همانگونه که از ظلم و ستم آکنده باشد.»[۵]
پی نوشت:
[۱]. قرآن کریم در سورههای متعددی از جمله غافر، آیه۵۸؛ فتح، آیه۲۳ و اسراء، آیه۷۷ سخن از سنّت الهى مطرح کرده است و از مجموع اینها استفاده مى شود که مقصود از سنّت الهى قوانین ثابت و اساسى الهى است که هرگز دگرگونى در آن روى نمى دهد. این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده است و هم بر اقوام امروز و آینده حکومت خواهد کرد. (تفسیر نمونه، ج ۱۷، ص ۴۳۵، با تلخیص)
[۲]. کمال الدین، ج ۱، باب اول تا هفتم، ص ۲۵۴ تا ۳۰۰.
[۳]. بحارالانوار، ج ۵۲، ح ۳، ص ۹۰.
[۴]. ر.ک به منتخب الاثر، فصل دوّم، باب هاى ۲۶ تا ۲۹، صص ۳۱۲ تا ۳۴۰.
[۵]. کمال الدین، ج ۱، باب ۲۵، ح ۴، ص ۵۳۶.
منبع : هادیان البرز
/1102101305