حجت الاسلام ریاضت: اثر اعمال باید طوری شود که مرده را زنده کند+گزارش تصویری

کد خبر: 70114
هر عملی یک اثر دارد، مواظب اثر عملتان باشید. کسی که در ۱۵ سالگی، بالغ شد و به سن ۵۵ سالگی رسید و ۴۰ تا عرفه داشت، ۴۰ تا شب قدر داشت و... اثر این اعمال باید طوری باشد که مرده را زنده کند، و این کف کار می باشد!

وارث: مراسم شب یازدهم ماه مبارک رمضان همزمان با وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام محمود ریاضت ، مناجات خوانی حاج علی قربانی و مداحی حاج علی مهدوی نژاد و حاج امیر عباسی در هیئت عشاق الحسین(ع) برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام محمود ریاضت را می خوانید:

حجت الاسلام ضیافت

لزوم حفظ اثر اعمال

اثر عمل خیلی مهم است، اینکه من به لطف سید الشهدا علیه السلام و به لطف حضرت زهرا سلام الله علیها، توفیق خواندن زیارت عاشورا وگریه کردن را دارم، این خیلی خوب هست ولی اینکه بتوانم تاثیر عمل را نگه دارم ، بحث دیگری است. آیا من مرتکب به عملی نمی شوم که شکل کار خیلی درست است ولی باعث حبط عمل می شود؟

عابدی ۷۰ سال نماز خوانده است، روزه گرفته است و عبادت کرده است، ولی هنوز به این مقام نرسیده است که نمازش را بین زمین و آسمان بخواند واین عابد، دید شخصی کنار دریاچه سجاده انداخته است، گفت: این آخر عبادت کننده ها است. اصلا گاهی اوقات در جلسات ما آدرس های ما غلط هست که این کار را بکنید، روی آب راه میروید، این درست نیست.

در روایتی داریم رسول الله صلی الله علیه وآله فرمود: علمای امت من افضل ازعلمای بنی اسراییل هستند. خطاب رسید: به شاگردانت، بگو آنقدر غلو نکنند، به حضرت گفتند: حواریون بنی اسراییل وقتی اسم مسیح علیه السلام را می اوردند، بر روی آب راه می رفتند ولی ما که شیعه شما و محب شما هستیم، وقتی اسم شما را می آوریم نمی توانیم، در روی آب راه برویم. 

حضرت فرمودند: حواریون مسیح علیه السلام، به آنچه حضرت عیسی علیه السلام می فرمود، عمل می کردند. شما هم اگر سخنان من و پدرانم را عمل کنید، در هوا پرواز میکنید. در آب راه رفتن که کف کار هست. شیخ انصاری بسم الله نوشت و دست یک طلبه داد وبه او گفت: برو، اگر دنج نبود, این را بگیر، روی آب راه برو و این کف کار است. گفت: آقا ببخشید، من اشتباه شبهه به دلم افتاده بود، ایراد کارم پیدا شد، باید عمل کرد.

حضرت فرمودند:وقتی عمل کردی, یک یا علی بگویید، روی آب راه میروید. حضرت هنگام خروج فرمودند:اگر عمل کردید و روی آب راه رفتید که مقام نیست، تازه به مقام اردکی رسیدید. پس راه رفتن در آب مقام نیست. شیخ انصاری میگوید: بسم الله، بگیر از آب رد شو تا به درس برسی و بعد درس بخوان و عمل کن تا به مقام برسی .

باید در 20 سالگی طی الارض می کردید!

مرحوم آیت الله مشکینی سال ۷۳در جمعی از طلبه ها و دانشجویان متدین ، فرمودند: من ۵ دقیقه بیشترصحبت نمیکنم ، شما اگر طلبه ، دانشجوی متدین ، حزب اللهی و هیاتی هستید، این را بدانید، اگر ۱۵ سالگی تکلیف شدید، باید ۲۰ سالگی طی الارض کنید، زیرا این اثر عملتان هست، شما ۵ تاسه تا شب قدر، ۵ تا عرفه و ۵ تا نیمه شعبان داشتی،۵ تا ماه رمضان داشتی...باید فرقی بین آن کسی که این ۵ تا را نداشته است ، داشته باشید، طی الارض کردن کف کار است. هر عملی باید اثر آن دیده شود.

از مرحوم آیت الله بهجت بین نماز ظهر و عصر پرسیدند: آقا شما طی الارض داشتی؟ ایشون فرمودند: ما زمانیکه جوان بودیم و در نجف حضور داشتیم، حتی بقال های نجف هم طی الارض داشتند. هر عملی یک اثر دارد، مواظب اثر عملتان باشید. کسی که۱۵ سالگی، بالغ شد و به سن ۵۵ سالگی رسید و ۴۰ تا عرفه داشت، ۴۰ تا شب قدر داشت و...اثر این اعمال باید طوری باشد که مرده را زنده کند، تازه این کف کار می باشد.

از بین رفتن آثار نیک برخی اعمال

پس باید مواظب اثر اعمالمان باشیم، بعضی از اعمال اثر بعضی اعمال را از بین میبرد، اگر ما با خطاهایمان، فقط اثر اشک امام حسین علیه السلام را نگرفته بودیم، ایران در کل دنیا از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نمونه بود، ما با اشتباهاتمان اثر آن را به حداقل میرسانیم.

بزرگترین خیانت در حق بچه مذهبی ها

بزرگترین خیانت در حق بچه مذهبی ها این هست که به آنها بگویید گریه کنید برای سیدالشهدا علیه السلام تا به بهشت بروید. چون بهشت رفتن وجهنم نرفتن که خیلی مهم نیست. این غلط هست خیلی افراد بودند که یکبار هم برای سیدالشهدا علیه السلام گریه نکردند و بهشت رفتند. فرمودند: شیرین عقل ها و سفیهان و بچه هایی که زیر سن بلوغ از دنیا میروند به بهشت رفتند ، در حالی که یک رکعت نماز نخواندند و به بهشت میروند، بهشت کف کار است، اگر میخواهید با این عمل ها به بهشت بروید ، خیلی عقب هستید.

امام رضا علیه السلام فرمودند: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (ع) یَوْمَ عَاشُورَاءَ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ1؛ عرش هم نه فوق عرش، شوق عرش، بهشت چیست؟ سیدالشهدا علیه السلام میخواهند ما را پیش بهشت آفرین ببرند، فرق هست بین رفتن به بهشت و یا رفتن نزد بهشت آفرین، حالا اگرشما این اثر عمل را اینقدر پایین بیاورید که فقط سید الشهدا علیه السلام دستت را بگیرد وبه بهشت برساند واز جهنم دور کند، مقام سیدالشهدا علیه السلام را با خطاهایت پایین اورده اید.

آیت الله حق شناس می فرمودند: اگر به این فراز زیارت عاشورا رسیدی این عبارت را نخوانید: وَ لَعَنَ اللَّه أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُم الَّتِی رَتَّبَكُم اللَّه فِیهَا؛ خدا لعنت کند از کسانی که رتبه ومقامی که خدا داده است با عملشان پایین اوردند، پس خیلی دقت کنید عملی نکنید که حبط اعمالهم شوید این از همه مهمتر هست .

می بینید که ماه رمضان و محرم، موجی از جمعیت می آیند ، حتی کسانی که در طول سال حتی مسجد هم نیامده اند، می ایند؛چون موج هست،جو هست که میبرد، مهم این هست که من اثر آن را نگه دارم در توسلات بخواهید، خدایا من کارهایی بکنم که اثر عملم از بین نرود .

عوامل جلوگیری از حبط اعمال

۳ تا عامل مهم است برای اینکه اثر عمل از بین نرود: عامل اول: رضایت پدر و مادر هست . پیغمبرصلی الله علیه و آله فرمودند: اگر مارا دوست دارید، پدر و مادرت باید از شما راضی باشند؛ که در بچه مذهبی ها این مشکل پیدا میشود، پس دقت کنید اگر اربعین پیاده رفتید، بدون رضایت پدر و مادر، تمام عملت از بین میرود.

دوم: بازی با آبروی مردم است؛ سید الشهدا علیه السلام فرمودند: «در حفظ آبروی مردم بسیار حساس عمل کنید. اگر برای من اشک بریزید، گناهانتان پاک میشود، ولی در حق الناس، مخصوصا حق الناس ابرویی، ما کاری نمی توانیم بکنیم ».

روز عاشورا حاج آقایی بود که پسر ناخلفی داشت، روز عاشورا در اتاقی پسرش داشت ورق بازی میکرد که پدرش وارد اتاق شد که ایشان هول کرد و با عجله ورق ها را گذاشت تو جیب پدرش، مجلس یک پارچه ضجه بود که حاج آقا آمد، دستمال در بیاورد که ورق ها بر روی زمین ریخت، مردم همه دیدند و شروع کردند به حرف زدن و قضاوت کردن و آنقدر آبروی پیرمرد را بردند که ایشان از همسرش طلاق گرفت و از شهر رفت و آخر هم فوت کرد.

در آخرالزمان به چشم هم نمی توان اعتماد کرد!

مرحوم آقای فلسفی فرمودند: قدیم میگفتند بین حق و باطل ۴ انگشت هست، ان چیزی که باچشمت دیدی، حق هست وان چه با گوشت شنیدی باطل است ، ولی امام صادق علیه السلام فرمودند: آخر الزمان وضعی پیش می آید که به چشمت هم اعتماد نمی توانید، بکنید، هرچه با چشم خودت در فضای مجازی، دیدی حق نیست. اکر ابرو ببرید،حبط عمل میشوید .(با این کاردر طول۵۰سال ، ۶۰شب محرم و صفرو ۴۰شب فاطمیه و...را از بین میبرید)

امام حسین علیه السلام فرمود: کسی که غیبت کند و ابروی مردم را ببرد, خوراک سگان جهنم میشوند .( نگفت اهل جهنم میشود, چون غیبت کننده جهنم نمیرود) سومی هم نمیگویم چون مبتلا نیستیم .

جبران 70 سال گناه با یک سلام

امام باقر علیه السلام فرمودند: هرکس خنکی وگوارایی محبت ما اهل بیت علیه السلام را در قلب اش چشید، برود و پای پدر ومادرش را ببوسد. مبادا به خاطر زیارت سیدالشهدا علیه السلام، دل مادر را بشکنید، عملت ازبین میرود.

در ماه مبارک رمضان یکی از لطف های خدا این هست که دست و پای شیطان را میبندد، در ماه رمضان اگر خطایی کردید، صفر تا صد با خودتان هست ولی غیر از ماه رمضان باشد، شیطان هم شریک هست. اگر در خیابان به نامحرم نگاه کردیم با شیطان شریک هستیم ولی در مسجد گوهرشاد صفر تا صد با خودت هست.

خدا دو طرفه هست، همانطور که یک سری اعمال را حبط میکند، بعضی اعمال هم است که صد سال گناه را ازبین میبرد. ان الحسنات یذهبن السیات2.

میروی حرم امام رضا علیه السلام، میگویید: السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا؛ و کفاره ۷۰ سال گناه را جبران میکنید و این اعمال چه اثراتی دارد ما که معصوم نیستیم این شب ها در مناجات هایتان بخواهید .

حجت الاسلام ضیافت

پی نوشت:

1- مستدرک الوسائل، ج 10، ص 292، ح 3؛ بحارالانوار، ج 98، ص 105، ح 11؛ مصباح المتهجد، ص 771.

2- سوره هود آیه ۱۱۴.