۹۳ هزار هیأت مذهبی باید مسؤول، مداح و بهیار خود را معرفی کنند

کد خبر: 102837
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات گفت: روز گذشته پیامکی به مسؤولان ۹۳ هزار هیأت ارسال شد تا با مراجعه به سامانه بیعت، اطلاعات لازم در خصوص مسؤول هیأت، مداح و بهیار هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده و با تعیین محل برگزاری جلسات مجوز لازم را بگیرند.
وارث

دومین جلسه ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام سیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام رستمی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جمعی از مسئولان نهادهای فرهنگی مرتبط با محرم، صبح روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست اظهار داشت: بر حسب دستور دفتر مقام معظم رهبری، ستاد هماهنگی ملی محرم تشکیل شد و بر حسب تکالیف ستاد ملی کرونا نیز برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم مأمور به تدوین سند و پروتکل شد که بعد از جلسات متعدد با نمایندگان دستگاه‌ها امروز جلسه هم‌اندیشی نهایی با حضور مسؤولان نهادهای مرتبط برگزار می‌شود.

وی افزود: مطالبه برای برگزاری عزاداری سید الشهدا(ع) حرف عموم مردم است و مردم این امر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو هویت، شخصیت و فطرت خود می‌دانند که ان‌شاءالله با رعایت ضوابط و با همراهی خادمان مردم برگزار خواهد شد.

قمی اضافه کرد: در خصوص عزاداری‌های محرم دوگانه سلامت و عزاداری مطرح شده بود که ما مسؤولان وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم آنها متولی برگزاری عزاداری و ما نیز متولی امر سلامت شویم که نشان دهیم هیچ دوگانه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: بلافاصله بعد از ماه رمضان ستاد محرم سازمان تبلیغات اسلامی جلسات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد و از همان زمان تدوین سند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردیم تا زمان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تدوین دستورالعمل‌ها به منظور برگزاری مراسم عزاداری از دست ندهیم.

وی افزود: برگزاری مراسم عزاداری محرم امسال پیچیدگی خاصی دارد که از سوی دفتر مقام معظم رهبری برای تشکیل ستاد ویژه پیگیری‌های محرم توصیه صورت گرفت تا با حضور نمایندگان ۳۱ دستگاه فرهنگی مرتبط جلسات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کنیم.

جلالی اضافه کرد: ستاد کرونا نیز سازمان تبلیغات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موظف به تشکیل کارگروه محرم کرد تا پیگیری‌ها و برنامه‌های لازم ذیل این ستاد به پیش رود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی مهم‌ترین فعالیت این ستاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اقناع هیاتی‌ها دانست و گفت: هیاتی‌ها شیفته و عاشق امام حسین (ع) هستند و به راحتی نمی‌توان به آنها گفت که جلسات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعطیل کنند که البته تعطیلی تصمیم غلطی هم بود و از سوی دیگر نمی‌توانستیم نسبت به برگزاری جلسات بی‌تفاوت باشیم و آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رها کنیم. بنابراین برای مدیریت برگزاری عزاداری به صحنه آمدیم تا اقناع جمع‌های مختلف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم.

وی با بیان این که در روزهای اخیر یکی از جلسات عزاداری مهم محرم به دلیل عدم امکان برای برگزاری جلسه با رعایت پروتکل‌ها اعلام کرد: محرم امسال جلسه‌ای نخواهد داشت، افزود: این امر نشان‌دهنده فرهیختگی هیاتی‌ها است. البته با توجه به نظر وزارت بهداشت توصیه ما به برگزاری تمام جلسات هیأت‌ها در ماه محرم است تا با کثرت جلسه مانع تجمع مردم شویم.

جلالی با اشاره به این که بعد از ابلاغ دستورالعمل حساسیت‌هایی ایجاد شد که مجددا به اقناع و توضیح برای هیاتی‌ها پرداختیم، تصریح کرد: برخی هیاتی‌ها به دنبال رفع این محدودیت‌های حداقلی هستند، اما روز گذشته پیامکی به مسؤولان ۹۳ هزار هیأت کشور ارسال شد تا با مراجعه به سامانه بیعت اطلاعات لازم در خصوص مسؤول هیأت، مداح و بهیار هیأت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کرده و با تعیین محل برگزاری جلسات مجوز لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخذ کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: ما هم اکنون آماده‌ایم با کمک هیاتی‌ها مراسم عزاداری محرم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با رعایت پروتکل‌ها برگزار کنیم و تحلیل ما این است که اگر مراسم مدیریت نمی‌شد، شیعه انگلیسی تلاش می‌کرد تا تصویری از مراسم‌ها به رسانه‌های غربی ارائه کند که نشان از تقابل مذهبی‌ها با عقلانیت و علم داشته باشد که با هدایت مقام معظم رهبری، مراجع تقلید، وزیر بهداشت و... به مدلی رسیده‌ایم که آن جریان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حاشیه خواهد برد.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.