«حسین از زبان حسین(ع)»؛ روایتی متفاوت از زندگی و زمانه اباعبدالله(ع)

کد خبر: 103017
کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» از دو ویژگی بهره‌مند است؛ نخست نگاه پژوهشگرانه این اثر و دیگری روایت داستانی آن. این اثر زندگی و زمانه امام حسین(ع) را از دوران کودکی تا کربلا روایت می‌کند.
وارث

 نزاع بین حق و باطل و تقابل خیر و شر از اول خلقت بوده، هست و خواهد بود. مرور ماجرای تقابل این دو عنصر و تقابل دو جبهه همواره در طول تاریخ درس‌آموز بوده است. در این میان، بی‌تردید ماجرای عاشورا و داستان کربلا آموزنده‌ترین مصداق این ماجرا است.

عاشورا اوج این نزاع و درگیری است. تاکنون آثار متعددی تلاش کرده‌اند تا به زوایای این واقعه بپردازند. کتاب «حسین از زبان حسین(ع)»، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدیان، پژوهشگر، از جمله این آثار است. وجود دو عامل در این اثر از جمله مزیت‌های این اثر در این حوزه به شمار می‌رود؛ نخست نگاه پژوهشگرانه و مستند نویسنده و دیگری، روایت داستانی از این واقعه.

این کتاب زندگی و زمانه حضرت ابا عبدالله(ع) را از زبان خودشان روایت می‌کند. این کتاب در هشت فصل دوران ولادت امام حسین(ع) تا شهادت آن حضرت و پس از آن را روایت می‌کند. همچنین ماجرای اسارت کاروان تا بازگشت به کربلا و سپس مدینه از زبان حضرت زینب (سلام الله علیها) روایت می‌شود. فصل‌های این کتاب عبارتند از: «دوران رسول خدا(ص)، دوران امیرالمومنین(ع)، دوران امام حسن(ع)، امامت، آغاز مبارزه آشکار با حاکمیت اموی، از مکه تا کربلا، و تو چه می‌دانی کربلا چیست؟، پس از شهادت امام حسین(ع)».

فصل آخر کتاب که به ماجرای اسارت خاندان ابا عبدالله ع می‌پردازد از زبان بانوی صبر حضرت زینب کبری س روایت می‌شود. مخاطبی که در فصل «و تو چه می‌دانی چیست کربلا؟» لحظه به لحظه عصر عاشورا را با سیدالشهدا(ع) گریسته است بعد از آن با این بانو همراه می‌شود و مصیبت عاشورا را همراه با زیبایی‌اش درک می‌کند.

راوی این کتاب یعنی امام حسین(ع)، شهادت حضرت عباس(ع) را اینگونه روایت می‌کند:

«پس از آنکه همه اصحاب و یارانم به شهادت رسیدند و تنها برادرم عباس در میدان باقی ماند، شدت تشنگی موجب شد که با هم به سوی فرات حرکت کنیم، دشمن با تمام توان از رسیدن ما به آب ممانعت به عمل آورد و جنگ سختی درگرفت که در اثنای آن بین من و برادرم عباس فاصله افتاد. عباس موفق شد از میان انبوه دشمن، راهی به سوی آب پیدا کند و مشک را پر آب کند و به سوی خیمه‌ها بازگردد. اما در مسیر افرادی از دشمن در پشت درختان کمین کرده بودند و توانستند از پشت سر، دست عباس را قطع کنند. کسانی که در نخلستان کمین کرده بودند توانستند دست چپ عباس را نیز قطع کنند و او باز هم رجز می‌خواند. بعد از قطع دو دست، عمود آهنینی بر سرش فرود آمد و از اسب بر زمین افتاد و به شهادت رسید. هنگامی که از شهادت عباس اطلاع یافتم به شدت گریستم و گفتم: هم‌اکنون کمرم شکست و چاره‌ام کم شد. ...»

خواندن این کتاب به آن دسته از افرادی که تمایل به شناخت امام حسین(ع) دارند، اما روایت‌ها و حکایت‌های تاریخی را نمی‌پسندند، توصیه می‌شود.

کتاب حسین از زبان حسین ع به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدیان اولین بار در سال 1398 در دو جلد سخت و نرم چاپ شد و در کمترین زمان به چاپ پنجم رسید.

کتاب «حسین از زبان حسین(ع)» به همراه هفت کتاب دیگر نشر معارف شامل «همه نوکرها»، «آن سوی مرگ»، «علی از زبان علی»، «اصول دین نوجوان»، «شکار هیولا»، «اهل بیتی‌ها»، و «ماجرای فکر آوینی» که پر اقبال‌ترین کتاب‌های نشر معارف از طرف مخاطبان هستند، با 30 در صد تخفیف و باقی کتاب‌ها با 20 در صد تخفیف در معرض فروش اینترنتی سایت نشر معارف قرار گرفته است.
منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.