چگونه می‌توانیم از اهل بیت (ع) در دفاع از حریم ولایت الگوبرداری کنیم؟

کد خبر: 103324
دفاع از حریم ولایت از نکات مهمی است که هر فردی باید با الگو برداری از ائمه اطهار و بکارگیری راهکارها در حفظ و تثبیت آن تلاش کند.
وارث

حجت الاسلام و المسلمین احمد بصیری سخنران و پژوهشگر دینی، درباره دلایل دفاع از حریم ولایت و امامت بیان کرد: بزرگترین ظلمی که بعد از رسول خدا (ص) نسبت به بشریت صورت گرفت، منحرف کردن جایگاه امامت و ولایت از مسیر حق بود، تا جایی که در مدت بسیار کوتاهی بعد از معاویه به واسطه اتفاقاتی که روی داد بحث امامت و ولایت متاسفانه تبدیل به سلطنت شد.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که دفاع از حریم ولایت در حقیقت دفاع از حریم خداوند است، زیرا این دو از هم جدا نیستند. طبق حدیث معروف سلسله الذهب امام رضا (ع) فرمودند: کلمه «لا إلهَ إلّا اللّهُ یعنی هیچ معبودی بجز الله نیست» دژ و حصار من (خدا) است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب در امان خواهد بود؛ این شروطی دارد و (علی بن موسی الرّضا) یکی از این شروط است؛ در این حدیث دژ محکم برای هدایت و رستگاری انسان‌ها، نظام توحیدی است و شرط ورود به این دژ، قرار گرفتن در مدار توحید و دور شدن از انحرافات است و این دو شرط زمانی محقق می‌شود که ولایت اهل بیت (ع) را به عنوان مبنا قبول کرده باشیم، در نتیجه باید گفت با وجود این دو اصل می‌توانیم انگیزه صحیحی برای دفاع از حریم ولایت داشته باشیم.

این کارشناس دینی حضرت فاطمه (س) را به عنوان اولین فردی از حریم ولایت معرفی کرد و گفت: همه معصومین به فراخور زمان و مکان به دفاع از حریم ولایت پرداخته اند، به عنوان مثال اولین فردی که در کوتاه‌ترین زمان به دفاع جانانه از حریم ولایت پرداخت، حضرت زهرا (س) بود و خطبه فدکیه آئینه تمام نمای دفاع از حریم ولایت و امامت است.

وی ادامه داد:در این مسیر می‌توان به اباعبدالله (ع) نیز اشاره کرد. یکی از نکات برجسته‌ مورد تاکید امام حسین (ع)، تاکید بر سیره پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) بود؛ یعنی بازگرداندن مسیر منحرف شده امامت و ولایت به جایگاه خودش. امام با خون خودش از این حریم دفاع کرد و همچنین حضرت زینب (س) در دفاع از حریم ولایت و امامت تا جایی پیش رفت که در بارگاه ابن زیاد هنگامی‌که جملات زیادی برای تحریف واقعه کربلا رد و بدل می‌شد، حضرت زینب (س) فرمودند: ما رایت الا جمیلا. چرا که تمام این اتفاقات در مسیر حفظ ولایت الهی صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام بصیری درباره اینکه چرا اهل بیت (ع) در مسیر دفاع از ولایت و امامت قرار گرفته اند، گفت: امامان معصوم در نقل‌های مختلف می‌فرمایند ما بهترین برگزیدگان خداوند هستیم و سعادتمند کسی است که از ما پیروی کند و در مقابل تیره بخت کسی است که با ما مخالفت کند، زیرا حریم ولایت همان حریم خداوند است و اگر شخصی حریم امامت را کنار بگذارد از مسیر الهی و حق خارج شده است.

وی در ادامه به روش‌های معصومین در دفاع از حریم ولایت اشاره کرد و گفت: امام سجاد (ع) در شرایط خاصی که بودند با گریه، دعا از هدف خود یعنی ولایت دفاع می‌کردند همچنین امام کاظم (ع) که در حقیقت بنیانگذار نهضت فکری و فرهنگی است بر همین پایه یعنی دفاع از حریم ولایت و امامت قدم بر می‌دارند تا جایی که از زراره حدیث مفصلی داریم که امام اسلام را بر ۵ محور تعریف می‌فرمایند؛ نماز، روزه زکات، حج و ولایت و هنگامی که زراره سوال می‌کند کدام یک مهم‌تر است، امام می‌فرمایند: ولایت؛ زیرا ولایت کلید آن‌هاست.

حجت الاسلام بصیری در مورد اینکه چرا باید حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را به عنوان الگو انتخاب کنیم، توضیح داد: ذات و جوهره وجودی انسان این‌گونه است که از حداقل شروع شده و به رشد و تعالی می‌رسد در نتیجه برای این حرکت، انسان نیاز به الگو دارد، چون این نیازمندی را خداوند در ذات آدمی قرار داده است؛ البته این احتیاج و نیاز را در مکاتب غیر ادیان الهی هم می‌توان پیدا کرد.

وی ادامه داد: در مورد حضرت زینب (س) جمله کوتاهی داریم به این معنا که اگر زینب (س) نبود کربلا در کربلا می‌ماند و به دست ما نمی‌رسید،درست است که حضرت زینب (س) الگوی صبر و پایداری هستند، امّا پیام رسانی و جلوگیری از انحراف واقعه عاشورا به دست تحریفگران موضوع دیگری است، دغل بازان تاریخ همیشه سعی داشتند که یا پیام پیام آوران را از بین ببرند یا تحریف کنند در نتیجه آنجا که نمی‌توانند از بین ببرند شروع به تحریف می‌کنند از این رو قرآن کریم صفت برخی یهودیان را اینگونه عنوان می‌کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در واقعه عاشورا رسالت اصلی از زمان شهادت سید الشهدا (ع) تا رسیدن کاروان به مدینه و مکه به دوش زینب کبری (س) بود که ایشان نگذاشت این واقعه تحریف شود.

وی در پایان گفت: بعد از ایشان حضرت سجاد (ع) این وظیفه را بر دوش داشتند، امام سجاد (ع) در دو بُعد عاطفی و عقیده‌ای در حفظ حریم ولایت و امامت ورود پیدا کردند تا قصه کربلا فراموش نشود و این موضوع می‌تواند الگویی برای امروز ما باشد؛ به این معنا که چکیده رفتار این دو بزرگوار نشان دهنده دو واقعیت است یکی جلوگیری از تحریف و دیگری پیام عاشورا را همیشه زنده نگه داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.