وقتی خدمت‌رسانی مردم را کنار خیابان پای منبر می‌آورد

کد خبر: 104854
در این چندماهه که اتفاقات و برنامه‌های مختلف دینی و غیردینی به دلیل کرونا دست خوش تغییرات بسیاری شده است، برنامه‌های مذهبی در زمان برگزاری خود با استقبال مردم همراه شده، در این گزارش راز این اقبال را گفتیم.
وارث

 ضرورت ارتباط روحانیون با مردم همواره از دغدغه‌های این قشر بوده و تلاش می‌کنند مردم بیشتری را پای منبر‌های خود بیاورند و همچنین با ارائه محتوای مطلوب آن‌ها را جذب دین کند تا وظیفه ذاتی خود برای راهنمایی مردم را انجام دهند.

فرصت‌ کرونا برای روحانیون

این روزها اما با تغییر ذائقه‌های مردم و ورود هرچه بیشتر فضای مجازی به زندگی‌ها، منبرها مخاطب گذشته خود را ندارد. با شیوع کرونا و رونق خدمات اجتماعی، فرصتی دست داد تا مذهبیون و بخصوص روحانیون بتوانند ارتباط گذشته خود را با مردم احیا کنند. این گزارش روایت حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی سخنران مشهور و امام جماعت مسجد زینبیه واقع در خیابان محبوب مجاز غربی (خیابان سینا) است که از برکات این خدمات اجتماعی می‌گوید.

 

فرصتی که از محرم بیشتر خودنمایی کرد

محرم و صفر امسال همانند دیگر هیأت‌ها و مساجد برای برگزاری جلسات عزاداری به خیابان‌ها آمدیم و جلسات را در بیرون از فضای مسجد برپا کردیم. این بیرون آمدن موجب شد، جمعیت بیشتری در جلسات حاضر شوند که ما را ترغیب کرد تا از این فرصت بیش از پیش استفاده کنیم.

 

اربعین نرفتیم اما محل را مشایه کردیم

با فرارسیدن اربعین و قطعی شدن اینکه امسال امکان حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی را نداریم، تصمیم گرفتیم با اهالی محل و مسجد برای برپایی یک موکب در محل اقدام کنیم. هم قسم شدیم تا تمام پول‌هایی که هر سال برای این سفر هزینه می‌کردیم را در این موکب خرج کنیم و خودمان نیز یک هفته وقف امام حسین (ع) باشیم.

 

خوراک فکری همراه با خوراک جسمی

موکب را مانند موکب‌های عراقی برپا و تزیین کردیم و به مدت یه هفته غذاهای مختلفی که در مسیر پیاده‌روی اربعین به زائران داده می‌شد  مانند فلافل، سوپ، کباب ترکی، آش، سیب زمینی و ... به مردم دادیم که با استقبال بسیاری مواجه شد. بعد از یکی دو روز که استقبال بی‌نظیر را دیدیم، تصمیم گرفتیم علاوه بر خوراک جسمی به آن‌ها خوراک فکری هم بدهیم. برای این کار جلسه سخنرانی راه انداختیم، منبری کنار موکب قراردادیم و من بر روی آن سخنرانی می‌کردم و مردم نیز بر روی صندلی‌ها آن طرف خیابان نشسته بودند و گوش می‌دادند. با این طرح مزاحم ماشین‌های عبوری هم نبودیم و آنها هم به راحتی از وسط مراسم عبور می‌کردند. این برنامه موجب استقبال بسیار مردم شد و شاید بعد از حدود ۲۵ سال که امام جماعت این مسجد هستم، افرادی پای منبرم نشستند که در این سال‌ها هیچ‌وقت نیامده بودند.

 

شیرینی که ادامه‌دار خواهد بود

این جلسات اینقدر به من چسبید که تصمیم گرفتیم حتی اگر کرونا هم تمام شد سال بعد جلسات را در فضای باز و با برپایی همین موکب، ادامه دهیم چون استقبال مردم بسیار بیشتر از سال‌های گذشته بود.

موکبی که هم جشن داشت و هم عزا

موکب را بعد از اربعین در مناسبت‌های ۲۸ صفر و آخر صفر هم به همین ترتیب برپا کردیم تا روز شهادت امام حسن عسکری (ع) که با رویکرد عزاداری برپا بود اما به مناسبت سالروز امامت امام زمان(عج)، کامل حال و هوای موکب را عوض کردیم و با پارچه‌های رنگی و بادکنک متناسب با جشن، تزیین کردیم. جشنی هم در مقابل موکب با حضور مردم برگزار شد و به جشن و سرور پرداختیم. این برنامه تا زمان ولادت پیامبر (ص) ادامه داشت.

 

برپایی نانوایی صلواتی

بعد از این مراسم‌ها خدمات اجتماعی و کمک به مردم اینقدر به ما چسبیده بود که تصمیم گرفتیم موکب را به نانوایی تبدیل کنیم و نان مورد نیاز مردم را به صورت صلواتی برای آنها تهیه کنیم. در کنار این کار هم خوراک فکری داشتیم و با تهیه یک پرده پروژکتور، کلیپ سخنرانی و مداحی پخش کردیم تا به مردم خوراک فکری دهیم. این کلیپ سخنرانی‌های یک دقیقه‌ای به صورت مقطعی داشت و لابلای آن هم مداحی‌های متناسب پخش می‌شد، طوری که مردم در صف تهیه نان، چند دقیقه‌ای محتوا اعم از سخنرانی و مداحی دریافت می‌کردند.

 

در این ایام نان بربری صلواتی به مردم دادیم، البته اگر کسی نان کنجدی می‌خواست باید پول پرداخت می‌کرد. برای خانواده شهدا هم نان به صورت رایگان درب منزل تحویل می‌شد. بنا داریم کار نانوایی صلواتی را در شب‌های جمعه ادامه دهیم تاتنها در مناسبت‌ها این خدمات نباشد. این نانوایی در دو روز فعالیت خود ۲۵ تنور پخت داشت که در مجموع هزار نان به دست مردم داد.

 

توزیع بسته ارزاق و کارت هدیه میان نیازمندان

در این ایام کرونایی از ابتدا تاکنون سه مرحله توزیع بسته‌های ارزاق و موادغذایی داشتیم که در هر مرحله حدود ۵۰ میلیون تومان از مردم جمع‌آوری و به صورت بسته‌های ارزاق به نیازمندان ارائه شد. در هفته بسیج هم کارت‌های هدیه ۳۰۰ هزار تومانی تهیه کردیم و به نیازمندان اهدا کردیم. توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و همچنین ضدعفونی سطوح عمومی هم برنامه همیشگی ما است که الحمدلله با این اقدامات موجب رضایت مردم و جذب آن‌ها در برنامه‌های مختلف شده‌ایم.

 

این مسجد در مناسبت‌های مختلف در ایام کرونایی برنامه دارد اما به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) به دلیل آن‌که مسجد هم‌نام با ایشان است، برنامه ویژه‌ای خواهد داشت.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.