استاد انصاریان؛

2 موضوعی که پیامبر(ص) 23 سال تکرار کرد

کد خبر: 108744
حجت‌الاسلام حسین انصاریان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال بعثت بر دو مسئله حیاتی تاکید داشتند، گفت: یکی در رابطه با خلافت امیرالمومنین(ع) و دیگری رستگاری امیرالمومنین(ع) و پیروان ایشان بود.
وارث

 حجت‌الاسلام حسین انصاریان  استاد اخلاق حوزه، مفسر و مترجم قرآن کریم این شب‌ها در مسجد اعظم قم سخنرانی‌هایی با موضوع ولایت امیرالمومنین(ع) دارد. این سخنرانی‌ها از یکشنبه ۲۰ تیرماه همزمان با شام شهادت امام جواد(ع) آغاز و تا شب عید غدیر به مدت ۱۸ شب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

استاد انصاریان در سخنرانی شب چهارم چهارشنبه ۲۳ تیرماه با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در طول ۲۳ سال بعثت بر دو مسئله حیاتی تاکید داشتند، اظهارداشت: ایشان بر هیچ مسئله‌ دیگری در طول این ۲۳ سال تکرار و تاکید نداشتند. یکی در رابطه با خلافت امیرالمومنین(ع) که با لفظ خلیفه یاد می‌کردند و می‌فرمودند: «اَنْتَ خَلِیفَتِی مِنْ بَعْدِی؛ پس از من، بین تو و من جانشین دیگری نخواهد بود.» هرکس ادعای جانشینی کند، خلاف خدا و من است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: در خصوص این موضوع، حدود ۸۵ روایت با سند در کتاب‌های اهل سنت دیده‌ام. در این روایت جملات دیگری مثل وارث، وصی، ادا کننده دِین من و ... است اما با جمله «اَنْتَ خَلِیفَتِی مِنْ بَعْدِی» در کتاب اهل سنت آمده است. در کتاب‌های شیعی نیز در این زمینه دریایی از مطلب وجود دارد.

وی با بیان اینکه چرا رسول خدا این اعلام را کرد؟ گفت: دلیل این است که وجود امیرالمومنین(ع) جامع تمام ارزش‌ها و کمالات و فاقد همه عیوب و نواقص بود. یعنی جامع افراد و مانع اغیار بود. وجودش منبع همه ارزش‌ها و کمالات بود و یک عیب و نقص هم در او وجود نداشت.

انصاریان با بیان اینکه رسول خدا ۲۳ سال این موضوع را تکرار کرد، تصریح کرد: با تکرار مطلب اول رسول خدا تکلیف امت را برای بعد از خودش روشن کرد تا منحرف نشوند و دست به دامن معموم به جای امام نشوند. البته بعد از رسول خدا کبر، حسد، حب جاه و ... اول مدینه را و تا امروز بدنه‌ای از اسلام را به ضلالت و گمراهی کشیده است. رسول خدا ساعاتی از قبل رحلت، موضوعی را اعلام کردند که نشان می‌‌دهد این افراد گمراه هستند. بخشی عمده‌ای از کتاب عَبَقاتُ الأنوار میرحامد حسین هندی در خصوص همین حدیث ثقلین است. در این حدیث داریم: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ».

این استاد حوزه ادامه داد: پیامبر صراحتاً می‌فرماید بعد از من گمراه می‌شوید که دیدیم شدند. حضرت در این ۲۳ سال تکلیف را روشن کردند که جانشین من، ولی بعد از من، اولای به جان و مال شما بعد از من، امیرالمومنین است.

وی گفت: دومین موضوعی که حضرت در ۲۳ سال تکرار کردند در رابطه با خیر دنیا و آخرت، سعادت امروز و فردا، تربیت، رشد و کمال و جلب رضایت خداست. ایشان در این ۲۳ سال بارها اعلام کردند: «یَا عَلِیُّ انتَ و شِیعَتُکَ هُمُ اَلْفَائِزُونَ؛ تو و پیروان تو رستگارند» یعنی غیر از تو بعد از من هرکس سرکار بیاید و پیروان غیر از تو رستگار نیستند. 
منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.