آیت‌الله شبستری؛ مسلمانان در زندگی فردی و اجتماعی از افراط و تفریط پرهیز کنند

کد خبر: 109733
آیت‌الله شبستری گفت: طبق فرمایش اهل‌بیت(ع) مسلمانان باید همه جهات زندگی فردی و اجتماعی را در نظر بگیرند و از افراط و تفریط پرهیز کنند.
وارث

آیت‌الله محسن شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه آیت‌الله ایروانی برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی در نهج البلاغه حکمت ۳۵۲ می‌فرمایند بیشتر اشتغال و هم و غم خود را صرف اهل و اولاد نکن.

وی افزود: این فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) یعنی از شبانه روز قسمت عمده آن را صرف اهل و اولاد نکنید که از کارهای مفید دیگر در جامعه باز بمانید.

آیت‌الله شبستری در ادامه فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) عنوان کرد: اگر چنانچه اهل و عیال ما جزو اولیا الهی و مقربان درگاه الهی و صالحان باشند خداوند متعال اولیای خود را ضایع نمی‌کند و خود متکفل آنها خواهد بود و به آنها بهتر از شما می‌رسد اگر چنانچه آنها از اولیا الهی نباشند و از دشمنان خداوند باشند چرا باید غم دشمنان خدا را بخورید.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این توصیه‌ای است که امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند اما در موارد دیگر می‌بینیم که امیرمومنان امام علی(ع) و سایر پیشوایان ما را به جامعیت توصیه کردند که انسان هم باید به فکر امور خانوادگی و تربیت اولاد خود باشد و هم به مسائل دیگر زندگی بپردازد به گونه‌ای که افراط و تفریط در کار او نباشد.

وی بیان کرد: این فرمایش امیرمومنان امام علی(ع) به این معنا نیست که انسان به طور کلی اهل و عیال را ترک کرده و منزوی شود. کما اینکه در داستان تاریخی علاء زیاد است که وقتی پیامبر اسلام(ص) شنیدند که همسر و فرزندان خود را رها، و غار نشینی را انتخاب کرده و مشغول رهبانیت شده است دستور داد او را احضار کردند و توبیخ کردند و فرمودند نباید این کار را کنید من که پیشوای شما و پیامبر خدا هستم در کنار خانواده و نزد مردم زندگی می‌کنم، به امور خانوادگی، اجتماعی و عبادی و سایر امور زندگی می‌پردازم و این گونه نیست که انسان صرفاً یک بعدی زندگی کند و مشغول عبادت باشد این اقدام صحیح نیست.

 

آیت‌الله شبستری گفت: دستورات فراوان دیگری در این زمینه داریم که پیشوایان دینی ما را توصیه کردند که تمام جهات امور زندگی را رعایت و از افراط و تفریط پرهیز کنیم. افراد نادان اهل افراط یا تفریط هستند انسان عاقل در زندگی خود حد وسط را انتخاب می‌کند و این باید شیوه مسلمان‌ها و سبک زندگی آنها باشد چراکه اسوه و الگوی مسلمانان زندگی رسول اکرم(ص) و اولیای دین است.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.