احیای محوریت مساجد در جامعه اولویت است

کد خبر: 111895
مدیر صندوق اعتباری هنر یکی از از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحقق محوریت مسجد در میان مردم دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دولت سیزدهم امیدواریم شاهد احیای جایگاه محوری مساجد در فعالیت‌های اجتماعی باشیم.
وارث

از ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور سید مجید پوراحمدی گفت: در سال های گذشته به دلیل مشکلات متعدد و از سوی دیگر گسترش فرهنگ شهرنشینی آن محوریت مسجدی که در دهه های قبل شاهد بودیم را کمتر شاهدیم. تلاش دولت نیز این است که محوریت مساجد احیا شود. اکنون نیز در بازارهای سنتی که در سراسر کشور وجود دارد فعالیت های اقتصادی حول محور مساجد می‌چرخد.

 

وی افزود: دولت معتقد است هرچه زمینه فعال شدن مسجد در یک محله فراهم باشد، مشکلات و مسائل اجتماعی فرهنگی کشور بهتر حل می شود. در این راستا کانون های مساجد نیز ماموریت های خاص خود را در راستای تحقق این هدف مهم دارند. تلاش ما در صندوق اعتباری هنر این است که بتوانیم فعالیت‌های مسجدی را از مسیر کانون های فرهنگی هنری در سطح جامعه ارتقا دهیم.

 

مدیر صندوق اعتباری هنر اضافه کرد: این صندوق بر اساس وظیفه ای که دارد از تمامی فعالان عرصه فرهنگ و هنر حمایت می کند، از فعالان رسانه و روزنامه نگاران نویسندگان، هنرمندان گرفته تا فعالان قرآن و عترت که بسیاری از این افراد در کانون های مساجد نیز فعالیت دارند و با توجه به این مساله در حال حاضر نیز تعدادی از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از قبل عضو صندوق اعتباری هنر هستند؛ چراکه به واسطه فعالیت های قرآنی، فعالیت در عرصه هنر و بسیاری موارد دیگر به عضویت صندوق در آمده بودند.

پوراحمدی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گسترش شبکه فرهنگ و هنر با محوریت شعار مردمی سازی است؛ در این راستا وزارتخانه به صورت ویژه مامور شده است که دایره فعالیت‌های حوزه فرهنگ و هنر در همه بخش‌ها را گسترش دهد. در این میان، مسجد به عنوان یکی از کانون‌های اصلی مراجعات مردم و به عنوان محور فعالیت‌های یک محله یا یک منطقه است که از دیرباز در فرهنگ، مناسک و مباحث دینی و مذهبی ما جایگاه بسیار مهمی داشته و دارد و می‌توان گفت در فرهنگ رفتاری ما موضوعی با عنوان مسجدمحوری وجود دارد. ذیل همین نگاه است که در طول قرون گذشته و سالیان متمادی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی ما در مسجد قوام یافته است. 

 

وی افزود: از سوی دیگر بسیاری از فعالیت های مسجدی با عرصه هنر پیونده خورده است و بسیاری از افراد صاحب فن و اهل مسجد به صورت جدی در این حوزه کار می کنند، در نتیجه شکل گیری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بستری برای فعالیت این افراد شد؛ به بیان دیگر فرهنگ و هنر در مسجد با محوریت کانون ها پر رنگ تر از همیشه شد.

 

پور احمدی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد و صندوق اعتباری هنر گفت: ما نیز در راستای تداوم خدمت‌رسانی با امضای این تفاهم نامه بستری را با عنوان فهما کارت فراهم آوردیم. در واقع هنرکارت شرکتی با عنوان هنرکارت بنیان ایرانیان است که یکی از فعالیت‌های آن ارایه خدمات به اعضای صندوق اعتباری هنر است اما در واقع یک شرکت خدماتی تجارتی است و می تواند خدماتی که در زیرمجموعه وظایف‌ آن است را ارایه کند. ارایه این خدمات به ستاد هماهنگی کانون های مساجد نیز صدق می‌کند.

 

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم، برخی خدماتی که ستاد فهما در صدد ارائه به کانون ها است از طریق فراهم آوردن این بستر در قالب فهما کارت محقق شده است؛ امضای این تفاهم نامه یک نوع همکاری به لحاظ عملکرد و ارتباط میان هنرکارت با فهماکارت کانون های مساجد نیست بلکه هر دو خدمتی هستند که زیرساخت آن در صندوق اعتباری هنر فراهم آمده است. ارائه خدمات از سوی ستاد فهما به کانون ها در قالب فهما کارت با پشتوانه زیرساختی که ما ایجاد کردیم انجام می‌شود.پس در واقع هنرکارت مختص اعضاء صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران و فعالان قرآن و عترت است و کلیه خدمات مالی، حمایتی هنرمندان از طریق آن انجام می شود و فهما کارت مختص اعضاء کانون های فرهنگی و هنری مساجد است و کلیه خدمات ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد به اعضا خود از طریق فهما کارت انجام می شود و شرکت هنرکارت بنیان ایرانیان زیر ساخت ارائه این خدمات را برای ستاد فراهم کرده است.

 

مدیر صندوق اعتباری هنر افزود: در مرحله اول ارایه فهما کارت به مدیران کانون‌ها در سراسر کشور انجام می‌شود و در مرحله دوم به همه اعضای کانون‌های مساجد سراسر کشور که جمعیتی بیش از دو میلیون را تحت پوشش قرار می‌دهند، تعلق خواهد گرفت. پیش‌بینی ما این است مرحله اول قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسد.

 

وی افزود: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور هسته‌هایی هستند که در سطح محلات و در مجاورت مساجد فعالیت می کنند. از برنامه های اصلی ما نیز توجه به همین هسته ها است؛ لذا در این راستا در حال برنامه‌ریزی برای هسته‌های کارآفرینی فرهنگ و هنر هستیم و با هدف تحقق و اجرای این هدف، تفاهم نامه ای را با یکی از بانک های عامل بستیم تا بتوانیم تسهیلات ارزان‌قیمت برای تشکیل این هسته ها در نظر بگیریم.

 

پوراحمدی اضافه کرد: ما در صندوق اعتباری هنر بر اساس هزینه‌کرد اعتباری که در دست داریم و از سوی دیگر عضویت بیش از ۸۶ هزار نفر، به صورت میانگین برای هر نفر بیش از چهار میلیون تومان هزینه می کنیم اما این مبلغ در برخی موارد تفاوت هایی هم دارد. مثلا افرادی که تحت پوشش بیمه درمان یا بیمه تامیین اجتماعی صندوق هستند، به اضافه مجموعه حمایت‌های معیشتی که به همه هنرمندان عضو تعلق می گیرد، گاهی تا ۱۵ میلیون تومان به صورت بلاعوض استفاده می کنند؛ ضمن اینکه تسهیلاتی که ارائه می شود، ارزان قیمت و بدون بهره هستند.

 

وی ادامه داد: البته بیمه ای تحت عنوان فعالان مسجدی نداریم. در صندوق اعتباری هنر، بیمه فعالان فرهنگ و هنر را داریم که مشمول دایره خدمت رسانی ما می شود و هر هنرمند، نویسنده، روزنامه نگار و فعالان قرآنی که عضو مجموعه صندوق اعتباری هنر می شوند، می توانند از این خدمت یعنی بیمه هنرمندان استفاده کنند. اکنون بیش از ۴۳ هزار نفر از اعضای صندوق از بیمه تامیین اجتماعی و بیش از ۳۵ هزار نفر از بیمه درمان استفاده می کنند. 

 

پوراحمدی افزود: بسیاری از هنرمندان عضو در صندوق هستند که در کانون های مساجد هم عضویت دارند و از خدمات صندوق نیز استفاده می کنند؛ یعنی خدمت دادن به افراد بر اساس موضوعیت هنرمند بودن، روزنامه نگار بودن، نویسنده بودن و از فعالان قرآن و عترت بودن است که انجام می گیرد. بنابراین امکان استفاده از خدمات صندوق از جنبه های مذکور وجود دارد؛ اما به واسطه اینکه شخصی در مسجد فعال است تا زمانی که دارای احراز شرایط صندوق اعتباری هنر نشود، نمی تواند از خدمات استفاده کند و ما بیمه ای تحت عنوان بیمه فعالان مسجد نداریم.

منبع: ایرنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.