حجت الاسلام چوبچیان: برای رسیدن به مرتبه معصوم باید پا جای پای معصوم گذاشت +گزارش تصویری

کد خبر: 25491
مراسم جشن میلاد حضرت محمد صلوات الله علیه و امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید ابراهیم چوبچیان و مداحی حاج احد قدمی و حاج حامد خمسه در هیئت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: مراسم جشن میلاد حضرت محمد صلوات الله علیه و امام صادق علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام سید ابراهیم چوبچیان و مداحی حاج احد قدمی و حاج حامد خمسه در هیئت الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام چوبچیان را می خوانید: 

خداوند فرمودند کسی که عمل صالح انجام دهد فرقی نمی کند که زن یا مرد باشد ما به او حیات طیبه می بخشیم. در ارتباط با حیات طیبه مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند: حیات طیبه حیاتی جدید است علاوه بر حیات عمومی که سایر موجودات عالم دارند.

حیات پیامبر صلي‌الله عليه وآله و امام صادق علیه‌السلام که روز میلادشان است سراسر حیاتی طیبه بود. از لحظه ولادت نبی یکی از مسائل شرک و کفر از بین رفت و آن آتش آتشکده فارس بود. بعد از میلادشان طاق کسری شکست و فرو ریخت؛ یعنی حیات پیغمبر با حیات افراد ستمگر سازگار نیست.

اگر بخواهیم به مرتبه معصوم برسیم برایمان مقدور و ممکن نیست یعنی هم تواناییش وجود ندارد و هم امکان عقلی اش. اما می شود پا جای پای معصوم گذاشت. خداوند متعال فرمودند: " خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ " مهم ترین مشکلاتی که در جهان وجود دارد عدم انجام دادن به این سه دستور است، اول، دستورات را بگیرید و رها نکنید، کلمات معدود است ولی فضایل زیادی دارد؛ خداوند می فرماید از اموالشان صدقه بگیر منظور زکات است و در ادامه می گوید این زکات باعث تزکیه و پاکیشان می شود. عفو را بگیر" عفو یعنی گذشت و پذیرش و چشم پوشی از خطای دیگران " و این تفسیری است که عده ای فرموده اند، مرحوم علامه طباطبایی در المیزان فرموده اند: مناسب تر از معنای آیه فرمایش امام صادق علیه‌السلام است و فرمودند: عفو به معنای حد وسط است یعنی نه اهل افراط باش و نه اهل تفریط. امام علی علیه‌السلام فرمودند: انسان جاهل را نمی بینی مگر اینکه اعمالش یا افراط گونه است و یا تفریطی. الان مشکل دنیا بر افراط و تفریط است. عده ای افراط گری می کنند که در سراسر عالم داستان هایش بر سر زبان ها است. عده ای هم اهل تفریط اند و در وظایف خود کوتاهی می کنند. وظیفه دنیای اسلام مبارزه با افرادی است که از انسانیت فاصله گرفته اند. اولین دستور رعایت کردن حد وسط در زندگی است. یکی از مصادیق اعتدال، اعتدال در عبادت است. می فرمایند انسان باید به گونه ای عبادت کند و وظایف خود را انجام دهد که در آنها کوتاهی نشود، نه زیاده روی شود و نه انسان نسبت به عبادتش کم بگذارد. امام علی علیه‌السلام فرمودند: همانا برای قلب ها اقبال و ادبار است. می فرمایند گاهی انسان حال خوش معنوی دارد و دوست دارد عبادت کند و نماز بخواند و زیارت برود. اقبال یعنی همان رو آوردن قلب انسان. ادبار به معنای پشت کردن قلب و روح است. گاهی انسان کسل است و حال معنویت و عبادت ندارد این حالتی روحی است که مصداق فراوان داریم. می فرمایند: هنگامی که حال معنوی داشتی نوافل را انجام بده و مستحبات را زیاد کن، وقتی که قلب انسان پشت کرد و حال معنوی نداشت فقط به واجب کفایت کن.

قرآن می فرماید: به شرط ایمان حیاتی جدید می دهم. وامربالعرف دومین مصداق است. خداوند می گوید اعتدال را رعایت کردی امر به معروف و نهی از منکر تعطیل نشود. به اطرافیانتان امر کنید به نیکی و برایشان خیر بخواهید. کسی که از روی دلسوزی مرا نصیحت می کند باید بپذیرم. امام جواد علیه‌السلام می فرمایند: مومن باید ناصح مشوق داشته باشد. روزی امام علی علیه‌السلام از کوچه ای گذر می کردند مردی را دید که نشسته  بود و بقچه ای را باز کرده بود تا چیزی بخورد فرمودند: ای مرد غذایی که می خواهی بخوری مسموم است و جانت را می گیرد. خواست لقمه ای بگیرد که حضرت مانع شد و گفت: نخور، مرد محکم به سینه حضرت زدند او را از خود راند او غذا را خورد و مرد. تمام احکام خداوند در مقابل امربه معروف همانند آب دهان است در مقابل دریا.

سومین دستورالعمل اعرض عن الجاهلین است. اگر جاهلی چیزی گفت بگذر. وقتی آدم های جاهل سر به سر اهل ایمان و عاقلان می گذارند آن ها سلامی می دهند و می گذرند و سخنی نمی گویند. قرآن می فرمایند جواب چنین افراد گذشت با کرامت است. باید اهل مدارا باشیم، خصوصاً با افرادی که از نظر اعتقادی با ما یکی نیستند.

این سه دستورالعمل جامع ترین آیه اخلاقی قرآن است. 1)خذالعفو. 2) امربالعرف و 3) اعرض عن الجاهلین.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج احد قدمی و حاج حامد خمسه به مدیحه خوانی پرداختند.