موسوی مطلق: به پروردگار اعتماد و حُسن ظن داشته باشیم +گزارش تصویری

کد خبر: 29034
مراسم شب اول عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سعید حدادیان، حاج محمد کمیل و کربلایی محمد حسین حدادیان در حسینیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: مراسم شب اول عزاداری ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سعید حدادیان، حاج محمد کمیل و کربلایی محمد حسین حدادیان در حسینیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:

خداوند در قرآن گروه های مختلفی را مورد خطاب قرار داده است. گاهی عمومی است و همه مردم هستند. گاهی انبیا، گاهی منافقان، گاهی کفار و... یکی از مهم ترین خطاب ها خطابی است که با عنوان "یا ایها الذین آمنوا" آمده است که هشتاد و نه مرتبه در قرآن آمده است. خوب است که این آیه ها بیشتر خوانده شود و بعد خواندن "یا ایها الذین آمنوا " بگوییم لبیک، اللهم لبیک. روایتی در کتب گوناگون اهل سنت و شیعه آمده است که مقصود از این خطاب علی علیه السلام و شیعیان او هستند. پیامبر صلوات الله علیه فرمودند: "یا علی انت و شیعتک هم الفائزون" پس لفظ شیعه از زبان خود رسول خدا صلوات الله علیه هم صادر شده است.

یکی از آیاتی که مومنان را مورد خطاب قرار داده است، این است "يا ايّها الّذين امنوا اذكرا الله ذكراً كثيراً ، و سبّحوه بكرهً و اصيلاً " اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خدا را بسيار ياد كنيد و صبح و شام او را تسبيح نماييد. (احزاب، 41 و 42) مرحوم علامه طباطبایی فرمودند: ذکر خدا یک عرض عریض و مراتبی دارد. به زبان آوردن آن یکی از مراتب ذکر است اما معنای آن مراتب بالاتری دارد.

در دعای کمیل ما می خوانیم "یا من اسمه دواء و ذکره شفاء" ما وقتی نزد پزشک می رویم، تنها گرفتن دارو کافی نیست بلکه یک سری از شرایط و مسائل هم باید در کنار آن رعایت شود اما در این دعا گفته می شود که تنها ذکر خدا کافی است و این در شرایطی است که کسی خودش را دائما در محضر خدا ببیند و به یاد خدا باشد و ذکر او را بگوید. کسانی هستند که حتی در هنگام تجارت و کار هم از یاد خدا غافل نیستند و این هم یک معنای ذکر است. هر کس از ذکر خدا غافل شود در آیه ای آمده است که خداوند امور معیشت او را تنگ می گیرد. پس اگر گرفتاری ای در امور مادی ما پیش می آید باید ببینیم کجا از یاد غافل شده ایم و کجا به عهدمان وفا نکرده ایم.

در ادامه آیه قبل گفته می شود که معنای ذکر کثیر این است که دائما یاد پروردگار باشند و انس با ذکر داشته باشند. از حضرت امیر المومنین علیه السلام سوال شد که ذکر کثیر چه چیزی است؟ ایشان فرمودند: منظور تسبیحات مادرم سلام الله علیها است. امام صادق علیه السلام فرمودند: تسبیحات مادرم زهرا سلام الله عیلها از هزار رکعت نماز مستحبی برتر است. اما کسی این سخن را می فهمد که بداند نماز چه لذتی دارد... برای بسیاری از مشکلات تسبیحات را تجویز کرده اند اما این هم درک و اعتمادی می خواهد. باید به کلام ائمه معصومین علیهم السلام اعتماد داشت.

راه را باید در ست انتخاب کنیم: راه آن است که رهروان رفتند...

به پروردگار اعتماد و حسن ظن داشته باشیم. خدا اگر بخواهد ببخشد، زیاد می بخشد پس اگر در مقابل ذکری کم دریافت کردیم، بدانیم ذکر خالص خدا نبوده است.

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله را علاوه بر این که بعد از نماز های پنج گانه می گوییم باید در طول روز هم در گفتن آن مداومت داشته باشیم.

از مواقع استجابت دعا طلوع آفتاب و غروب آفتاب است.

خدای متعال هر چه به زهرای مرضیه سلام الله علیها داده است، بهترین اش را داده است. رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه بهترین پدر دنیا است و علی بن ابی طالب علیه السام ، بهترین همسر و حسنین بهترین فرزندان هستند. از معجزات اهل بیت علیه السلام همین تسبیحات است. به نیت همان حاجتی که داریم می توانیم ذکر بگوییم تا نتیجه اش را ببینیم.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج سعید حدادیان، حاج محمد کمیل و کربلایی محمد حسین حدادیان به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.