دعا؛ مظهر بندگى و تقویتکننده روح عبودیت
در روایتى دیدم که «عرفه و عرفات را بدینخاطر چنین اسمى دادهاند که در این روز و آن مکان، موقعیتى براى اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش مىآید». اسلام، اعتراف به گناه را در پیش بندگان مجاز نمىداند، کسى نباید گناهى را که انجام داده است، بر زبان آورد و پیش کسى به آن اعتراف کند، اما پیش خدا چرا. بین خودتان و خدا، بین خودمان و خدا خلوت کنیم و به قصورهایمان، به تقصیرهایمان، به خطاهایمان و به گناهانمان که مایه روسیاهى ما، مایه بستهشدن پر و بال ما و مانع پرواز ما است، اعتراف نماییم و از آنها توبه کنیم. اگر فردى بخواهد اصلاح شود، باید گناه و عیب خود را بپذیرد و در پیش خود و خدا، به آن عیب و گناه اعتراف کند. کسانىکه براى خودشان هیچ عیب و خطایى قائل نیستند، هرگز اصلاح نخواهند شد. یک ملت هم اگر بخواهد به راه راست برود، باید بفهمد که کجاها اشتباه کرده است و خطاهاى او چیست و به گناه خود اعتراف کند. امروز هم اگر آحاد امت عظیم اسلامى قبول کنند که در مقابل اسلام کوتاهى کردهاند، اگر مسلمانان عالم تصدیق و اعتراف کنند که در دنبالهروى از قدرتهاى اسلامى، راه را اشتباه پیمودهاند و در پذیرش فرهنگ مفسد اغواکننده غرب، به خطا رفتهاند، راهشان باز خواهد شد و خواهند توانست خودشان را اصلاح کنند.28/2/1373
روز عرفه؛ روز دعا و تضرع و ابتهال
روز عرفه، روز دعا و ذکر و تضرع و ابتهال و راز و نیاز است. همین رابطه با خدا است که سینهها و دلها را منشرح مىکند، راه را براى انسان باز مىکند، عزم و اخلاص به انسان مىدهد، به کارها برکت مىبخشد، توفیق الهى را بر سر انسان سایهگستر مىکند و نتیجه آن، پیشرفت در خط اصیل ارزشهاى اسلامى است. این روزها و این ساعات با ارزش را هرگز از دست ندهید.19/10/1384
دعا؛ با خداى متعال سخنگفتن
در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا به تعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعا است. دعا یعنى چه؟ یعنى با خداىمتعال سخنگفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساسکردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه اینها دعا است. دعا یکى از مهمترین کارهاى یک بنده مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشى دارد.29/7/1384
دعا، خواندن خدا است؛ حالا مىتواند به زبان فارسى یا به زبان خودتان باشد؛ هرچه که مىخواهید، با خدا حرف بزنید. این، دعا است. هرچه مىخواهید، با او در میان بگذارید. گاهى هم حاجتخواستن نیست، فقط انس با خدا است. حاجات هم مختلف است؛ گاهى کسى از خداى متعال، رضاى او را مىخواهد یا مغفرت او را مطالبه مىکند، این یکجور حاجت است. یک وقت هم انسان چیزهاى مادى را درخواست مىکند، هیچ مانعى ندارد. خواستن از خدا - هر چیزى و به هر زبانى - خوب است.21/7/1385
دعا؛ مظهر بندگى و تقویتکننده روح عبودیت
دعا، مظهر بندگى در مقابل خداوند و براى تقویت روح عبودیت در انسان است و این روح عبودیت و احساس بندگى در مقابل خداوند، همانچیزى است که انبیاى الهى از اول تا آخر، تربیت و تلاششان متوجه این نقطه بوده است که روح عبودیت را در انسان زنده کنند.21/7/1385
دعا؛ وسیله مؤمن و ملجأ مضطر
دعا، وسیله مؤمن و ملجأ مضطر و رابطه انسان ضعیف و جاهل با منبع فیاض علم و قدرت است و بشر بىرابطه روحى با خدا و بدون عرض نیاز به غنى بالذات، در عرصه زندگى سرگشته و درمانده و هدررفته است؛ «قل ما یعبؤا بکم ربىّ لولا دعاؤکم».18/5/1388
مهمترین خاصیت دعا
روح دعا و نماز، عبارت است از ارتباط با خدا، آشناشدن با خدا، بهرهبردن از معنویت، پاکیزهکردن و پیراستن روح و پالایشکردن ذهن از وسوسهها.19/2/1384 مهمترین خاصیت دعا، همین ارتباط با خدا و احساس عبودیت در مقابل خداوند، بزرگترین اثر و خاصیت خدا است؛ از خدا خواستن که آنوقت خداى متعال هم اجابت خواهد کرد. البته اجابت الهى از طرف پروردگار، هیچ قید و شرطى ندارد، این ما هستیم که با اعمال خودمان مانع اجابت مىشویم، ما هستیم که موجب مىشویم دعاى ما مورد اعتنا قرار نگیرد که خود همین، یکى از معارفى است که مىتوان از دعا استفاده کرد و یکى از خصوصیات دعا، همین است.21/7/1385
دستاوردهاى دعا
1. زندهنگهداشتن یاد خدا در دل
دستاوردهاى دعا چیست؟ وقتى ما با خدا سخن مىگوییم، او را نزدیک خود احساس مىکنیم، مخاطب خود مىدانیم و با او حرف مىزنیم، این دستاوردها از جمله فواید و عواید دعا است. زندهنگهداشتن یاد خدا در دل، غفلت را - که مادر همه انحرافها و کجىها و فسادهاى انسان، غفلت از خدا است - مىزداید. دعا غفلت را از دل انسان مىزداید؛ انسان را به یاد خدا مىاندازد و یاد خدا را در دل زنده نگه مىدارد. بزرگترین خسارتى که افراد محروم از دعا مبتلاى به آن مىشوند، این است که یاد خدا از دل آنها مىرود. نسیان و غفلت از خداى متعال براى بشر بسیار خسارتبار است.
2. تقویت و استقرار ایمان در دل
دستاورد دوم دعا، تقویت و استقرار ایمان در دل است. خصوصیت دعا این است که ایمان را در دل پایدار و مستقر مىکند. ایمانِ قابل زوال در مواجهه با حوادث عالم و سختىها، خوشىها، تنعمها و حالات گوناگون انسان، در خطر از بین رفتن است. مىشناسید کسانى را که ایمان داشتند، اما در مواجهه با مال دنیا، با قدرت دنیا، با لذات جسمى و شهوات قلبى، ایمان از دست آنها رفت. این، ایمان متزلزل و غیر مستقر است. خصوصیت دعا این است که ایمان را در دل انسان مستقر و ثابت مىکند و خطر زوال ایمان با دعا و استمرار توجه به خداى متعال از بین مىرود.
3. دمیدن روح اخلاص در انسان
سومین دستاورد، دمیدن روح اخلاص در انسان است. با خدا سخنگفتن و خود را نزدیک او دیدن، به انسان روح اخلاص مىدهد. اخلاص یعنى کار را براى خدا انجامدادن. همه کارها را مىشود براى خدا انجام داد. بندگان خوب خدا، همه کارهاى معمولىِ روزمره زندگى را هم با نیت تقرب به خدا انجام مىدهند و مىتوانند. بعضى هم هستند که حتّى قربىترین و عبادىترین کارها - مثل نماز - را نمىتوانند براى خدا انجام دهند. بىاخلاصى، درد بزرگى براى انسان است. دعا روح اخلاص را در انسان مىدمد.
4. خودسازى و رشد فضایل اخلاقى در انسان
دستاورد چهارم دعا، خودسازى و رشد فضایل اخلاقى در انسان است. انسان با توجه به خدا و با حرفزدن با خداى متعال، فضایل اخلاقى را در خود تقویت مىکند؛ این خاصیت قهرى و طبیعى انس با پروردگار است. بنابراین دعا مىشود پلکان عروج انسان بهسمت کمالات. متقابلاً دعا رذایل اخلاقى را از انسان مىزداید، حرص و کبر و خودپرستى و دشمنى با بندگان خدا و ضعف نفس و جبن و بىصبرى را از انسان دور مىکند.
5. ایجاد محبت به خداى متعال
دستاورد پنجم دعا، ایجاد محبت به خداى متعال است. دعا عشق به خداى متعال را در دل زنده مىکند. مظهر همه زیبایىها و خوبىها ذات اقدس پروردگار است. دعا و انس و تکلم با خداى متعال، این محبت را در دل بهوجود مىآورد.
6. دمیدن روح امید در انسان
دستاورد ششم دعا، دمیدن روح امید در انسان است. دعا به انسان قدرت مقاومت در مقابل چالشهاى زندگى را مىدهد. هر کس در دوران زندگى خود با حوادثى مواجه مىشود و چالشهایى پیدا مىکند. دعا به انسان توانایى و قدرت مىدهد و انسان را در مقابل حوادث مستحکم مىکند، لذا در روایت از «دعا» تعبیر شده است به سلاح. از نبى مکرم(ص) نقل شده است که فرمود: «أ لاادلّکم على سلاح ینجیکم من اعدائکم»؛ اسلحهاى را به شما معرفى کنم که مایه نجات شما است؛ «تدعون ربّکم باللّیل و النّهار فإنّ سلاح المؤمن الدعاء». در مواجهه با حوادث، توجه به خداى متعال، مثل سلاح برّندهاى در دست انسان مؤمن است، لذا در میدان جنگ، پیغمبر مکرم اسلام(ص) همه کارهاى لازم را انجام مىداد؛ سپاه را مىآراست، سربازان را به صف مىکرد، امکانات لازم را به آنها مىداد، توصیههاى لازم را به آنها مىکرد، اشراف فرماندهىِ خودش را اعمال مىکرد، اما در همانوقت هم وسط میدان زانو مىزد، دست به دعا بلند مىکرد، تضرع مىکرد، با خداى متعال حرف مىزد و از او مىخواست. این ارتباط با خدا، دل انسان را مستحکم مىکند.
بهترین دعاها و وجه آن
بهترین دعا آن است که از سر معرفتى عاشقانه به خدا و بصیرتى عارفانه به نیازهاى انسان انشا شده باشد و اینرا فقط در مکتب پیامبر خدا(ص) و اهلبیت طاهرین او - که اوعیه علم پیامبر(ص) و وراث حکمت و معرفت اویند - مىتوان جست. ما بحمداللَّه ذخیرهاى بىپایان از ادعیه مأثوره از اهلبیت(ع) داریم که انس با آن، صفا و معرفت و کمال و محبت مىبخشد و بشر را از آلایشها پاکیزه مىسازد.18/5/1388
دعاهایى که از ائمه(ع) رسیده است، بهترین دعاها است؛ اولاً خواستههایى در این دعاها گنجانده شده است که به ذهن امثال ماها اصلاً خطور نمىکند و انسان از زبان ائمه(ع) آنها را از خدا طلب مىکند. در دعاى ابوحمزه و دعاى افتتاح و دعاى عرفه، بهترین مطالبات و خواستهها براى انسان مطرح مىشود که اگر انسان اینها را از خدا بخواهد و بگیرد، مىتواند براى او سرمایه باشد.
ثانیاً در این دعاها مایههاى خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بیانى ادا شده است که دل را خاشع و نرم مىکند. با عبارات فصیح و بلیغ، عشق و شیفتگى و شوق در این دعاها موج مىزند. انسان باید این دعاها را قدر بداند و از آنها استفاده کند.29/7/1384
/م.ق106