حجت الاسلام ادیب یزدی: اوج عظمت امام معصوم(ع) تسلیم بودن در مقابل مقدرات الهی است

کد خبر: 36135
مراسم شب هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی و مداحی حاج حیدر توکلی در هیئت بیت الحسن علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم شب هجدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی و مداحی حاج حیدر توکلی در هیئت بیت الحسن علیه السلام برگزار شد.

در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام ادیب یزدی را می خوانید:

بیت الحسن///

پیغمبر اکرم فرمودند: شقی ترین مردم کسی است که رمضان بر او بگذرد و خدا از او نگذرد.

مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در کتابشان نوشته اند: خداوند تبارک و تعالی در ماه رمضان روزی هفتاد هزار هزار نفر را می‌ آمرزد و چقدر بیچاره است آن کسی که ماه رمضان بر او بگذرد و یکی از این جمعیت عظیم نباشد.

آنچه انسان میتواند روی آن حساب کند، تغییر نگاه و تغییر فضای ذهن انسان و تغییر رفتار انسان است. عمل صالح و اقدام در ماه رمضان به انسان کمک می‌ کند. بدون عمل کاری از پیش نمی رود!

امام باقر علیه‌السلام به جابر جعفی فرمودند: "سلام ما را به شیعیانمان برسان و به آنها بگو اگر عمل صالح در پرونده اعمالتان نباشد فردای قیامت از دست ما هم کاری بر نمی آید." عمل صالح در نگاه اول یعنی حسن ظن به مردم، به راحتی نباید کسی را متهم کنیم که خلاف روش اهل بیت علیهم السلام است.

امام صادق علیه‌السلام روزی به مفضل بن عمرو خبر داد که ما خیلی فوری نیازمند شصت هزار دینار هستیم. مفضل دنبال متدیّن کوفه فرستاد و دید کسی پولی نداد و مفضل دید چاره ای نیست و به دنبال لات های کوفه فرستاد. زرارة بن اعین نامه ای به امام نوشت که الوات کوفه در خانه مفضل رفت و آمد دارند. امام در پاسخ به او نوشت که صبر کن. در همان جلسه اول الوات تمام پول درخواستی امام را فراهم کردند امام نامه ای به زراره نوشتند و فرمودند ای کاش شیعیان ما مَشتی گری این الوات را داشتند!

ماه رمضان ماه ترک عادات اشتباه است. پیغمبر خدا صلی الله علیه واله وسلم بزرگ می شمرد آنچه را که خدا بزرگ می شمرد و کوچک می شمرد آنچه را خدای متعال کوچک می شمرد. ملاک عمل پیامبر صلی الله علیه واله وسلم، خواست خداوند متعال بوده است. ملاک ما هم باید عمل رسول خدا صلی الله علیه واله وسلمباشد.

ما نمی دانیم مقدرات الهی چیست. نمی دانیم و وحشت ما را بر میدارد امام معصوم علیه السلام میداند مقدرات الهی چیست و با آن روبرو میشوند و عنوان خودکشی ندارد این مقدر الهی است. اوج عظمت امام معصوم تسلیم بودن در مقابل مقدرات الهی است و مقدرات تمام ذرات عالم را هم، امام میداند. تمام شواهد و قرائن نشان دهنده این است که مولا امیر مومنان، از سرگذشت خودشان کاملا آگاه بوده اند ولی تسلیم هستند.

بیت الحسن///