حجت الاسلام کرمی: ما هستیم که سرنوشت را رقم می‌ زنیم + گزارش تصویری

کد خبر: 36916
مراسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و با مداحی حاج سعید حدادیان ، کربلایی محمد حسین حدادیان ، حاج علی جباری در هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

وارث: مراسم شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام کرمی و با مداحی حاج سعید حدادیان ، کربلایی محمد حسین حدادیان ، حاج علی جباری در هیئت محبان فاطمة الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

سیره سیاسی امیرالمؤمنین علیه السلام

زمان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بر حسب مسائل سیاسی زمان فته بود. از خصوصیات فتنه این است که یک مثلث سه ضلعیست که یک ضلعش بیرون مرز است که البته اگر ستون پنجم و نیروهای داخلی، کسانی که از درون به این فتنه دامن نزنند هیچ گاه عناصر خارج از مرز موفق به ایجاد فتنه نخواهند بود. در زمان امیرالمؤمنین به لحاظ تشابه همه مشخصه ها و آن اصول محکم که بر زمان ما و همه زمان ها قابل تطبیق است، لذا به عنوان یک الگو منطبق بر همه اعصار می شود از این ظرفیت و از این پتانسیل کمال بهره را برد. کسانی که خارج از مرز هستند نیروهایی دارند که عده ای را با وعده  و عده ای را با پیشنهادات مالی اجیر می کنند.

در جریان فتنه همیشه یک جریان انحرافی وجود دارد. این هم یادتان باشد که شرایط دوران امیرالمؤمنین علیه السلام با شرایط زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه واله وسلم یک تفاوت جوهری داشت. تفاوت اول این بود که این جنگ بین اهل قبله (مسلمانان)، بود و هر دو طرف ادعا داشتند و هر دو طرف متظاهر و متنسک به مسائل شرعی بودند.

تفاوت مهم تر این بود که وجود مقدس پیغمبر صلی الله‌علیه‌وآله تکلیفشان روشن بود و اگر در جایی اشکالی پیش می آمد، وجود پیامبر اکرم و شخصیت و ظرفیت پیغمبر اکرم صلی الله‌علیه‌وآله به انضمام وحی فصل الختام بود. یعنی اگر یک گره کور اجتماعی پیدا می شد پیغمبر اکرم صلی الله‌علیه‌وآله به مدد وحی، معضل را حل می کرد. این امکان برای امیرالمؤمنین علیه السلام فراهم نبود تا ایشان بگوید: "قال الله تبارک و تعالی:  والذين اتخذوا مسجدا ضرارا و كفرا " و مسلمانان مسجد را خراب کنند و آن را به زباله دانی تبدیل کنند.

 اینکه پیغمبر اکرم صلی الله‌علیه‌وآله متکی به وحی بود و قولش فصل الختام بود، دلیل اینکه منافقین نمی توانستند در زمان پیامبر اکرم صلی الله‌علیه‌وآله قد علم کنند، به این دلیل بود که اگر در زمان پیامبر اکرم  یک آیه نازل می شد و دستور جدید می آمد درباره عده ای، آن عده در جامعه دیگر حیات اجتماعی نداشتند. (امیرالمومنین این را نداشت)

از شرایط فتنه استفاده ابزاری از دین است که قبلا در این رابطه صحبت کردم. استفاده ابزاری، یعنی استفاده از بخشی از دین برای زدن بخش دیگری از دین، از برخی از گزاره های دینی استفاده ابزاری برای نابود کردن کل دین کردن. تقی زاده می گفت: شما در یک جامعه متدین مذهبی اگر بخواهید به سراغ عاشورا بروید اگر بگوید عاشورا به عنوان یک تابلو برای همه درس ندارد، مردم متعصب نسبت به عاشورا شما را شقه شقه می کنند. شما باید عاشورا را تحریف کنید و عاشورا را از کارایی بیاندازید و جهت گیری های حضرت حسین علیه السلام را و آن اصول محکم بر نهضت عاشورا را دچار انحراف کنید.

این هم که در برخی از فضاهای مجازی برخی حساسیت ها نسبت به برخی از مسائلی که اخیرا ایجاد شده است. این حساسیت ها صحیح است. البته مسئله عاشورا یک خورشید نیر است و به قدری مسجل و مستند و ریزه کاریهایش معین است که نمی شود با یک اثر هنری آن را دچار اعوجاج کنید.

تقی زاده گفت: شما به جای اینکه بیایید اصل مهدویت را زیر سوال ببرید در مسائل ملائم می توانید نسبت به برخی از مقدمات و ماخرات و مغایرات ظهور، تحریف ایجاد کنید.

این فیلمی که اخیرا محل نفی و اثبات است از این جهت خطرناک است که زمانی که با ساحت قدس عاشورا یک برخورد تحریف گونه شود، عاشورا تنها یک بخشی از تاریخ که ارزش صرفا علمی داشته باشد نیست و چون یک مکتب و مدرسه است و لحظه به لحظه شاگرد تربیت می کند. از این جهت حساسیت دارد.

عاشورا لحظه به لحظه اش درس است و ریشه های نیر شرع نبوی در این اقیانوس مواج و کرانه ناپیدا است. لهذا اگر کسی دست تحریف به آستان دین دراز کرد یعنی دستش به همه دین دراز  شده لذا ما به ریزه کاری هایش هم حساس هستیم.

وقتی که یک قیام باید درس باشد و درس مهمش ظلم ستیزی و امر به معروف و نهی از منکر است، اگر نشود اصل غالب را از بین برد باید محتوا را از بین برد. تا آرام آرام اصلش از بین برود. حقایق تاریخی که جنبه مکتبی دارد به هدایت بشر بر می‌ گردد و از این جهات حساس است. فتنه نیز به همین معنا است یعنی ایجاد انحراف و شعارهایی را دادن که هدف اصلی گم شود.

مرض های روحانی مانند مرض های جسمانی در طول زمان مزمن و لاعلاج می‌‌شود. ما اکنون نیز داریم افرادی را که راه برایشان روشن است و عمری را در انتخابات پختگی لازم را دارند یعنی احتیاج به تنبه نیست. (یک وقت کسی خواب است و بیدارش می‌ کنید کسی که خود را به خواب زده باشد بیدار نمی شود.)

در جریان جمل افراد به دنبال خون خواهی از عثمان نبودند در همین مذاکرات قبل از جنگ، زبیر با امیرالمومینن علیه‌السلام نجنگید و جبهه را ترک کرد چرا که زمانی که قرار شد مذاکره کنند امام علی علیه‌السلام خاطره را به یاد زبیر انداختند.

رفقا بگردید نقطه ضعفتان را پیدا کنید اگر هزار نقطه ظعف و یک نقطه قوت داشته باشید شیطان حواستان را به همان نقطه ضعف پرت می‌ کند. باید مراقب نقاط ضعف بود. در جریان فتنه آنچه که مهم است این است که انسان بفهمد و بگردد کد انحرافی را پیدا کند. آنها خجالت می‌ کشیدند از اینکه به امیرالمؤمنین علیه‌السلام بگویند ما دعوایمان با امیرالمؤمنین علیه‌السلام بر سر دو استانداری است. در جنگ جمل بیست هزار آدم برای زیاده خواهی کشته شدند ، افردی که به آنچه می‌ خواستند نرسیدند. انسان اگر دنیا را بخواهد کنار امیرالمؤمنین علیه‌السلام باشد.

سران فتنه همیشه یک مرجع تقلید در طول تاریخ داشتند و هیچگاه نشده کسانی که خلاف حق باشند پایگاه قوی علمی نداشته باشند. ما هستیم که سرنوشت را رقم می‌ زنیم و در سناریو نقشمان را رقم می‌ زنیم. این طور نیست که کارگردان بگوید تو این نقش را بگیر و انتخاب کن هنر آدم ها نیز همین است. این فاصله ها که در طبقات است مربوط به خود ما است. 

ما هستیم که سرنوشت را رقم می‌ زنیم