حجت الاسلام پناهیان : نشاط نبض روح انسان است

کد خبر: 37103
مراسم شب سی ام ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی سماواتی در حسینیۀ آیت الله حق شناس برگزار شد

وارث: مراسم شب سی ام ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج مهدی سماواتی در حسینیۀ آیت الله حق شناس برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام پناهیان را می خوانید:


حجت الاسلام پناهیان : نشاط نبض روح انسان است

شب عید فطر هم باید به مثابۀ شب قدر گرامی داشته شود. مرحوم آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی آن شب را احیاء می گرفتند. خداوند شب عید فطر به اندازۀ تمام ماه رمضان می بخشد و بندگانش را مورد عنایت قرار می دهد. ما از پایان یافتن این ماه مبارک و این همه نعمت متاسفیم و باید از خدا تقاضا کنیم که برایمان جبران کند. همانطور که امام سجاد علیه السلام می فرمودند خدایا خودت غم و اندوهی که از رفتن ماه رمضان بر دل ما نشسته را جبران کن.

درباره نشاط معنوی صحبت کردیم. نشاط معنوی را در دو معنا بیان کردیم. یکی این که ما برای وجود خودمان و کل زندگی مان از معنویت نشاط بگیریم و انسان بانشاطی باشیم که متاسفانه در فرهنگ ما به این مقوله بی توجهی می شود. دیگری این که در معنویات نشاط داشته باشیم. نمونه های این نشاط، جلسات هیات و شب های قدر و نماز باشکوه عید فطر است. امیدوارم که دوستان نماز عید فطر در مصلی پشت سر نائب امام زمان را از دست ندهند. امیدوارم که ما بتوانیم باطن این نماز باعظمت را ببینیم. کسی که می خواهد قبولی اعمالش در ماه رمضان برایش تضمین شود و مطمئن شود که مورد بهره برداری قطعی قرار گرفته است، در این نماز پشت سر نائب امام زمان شرکت کند.

نشاط معنوی به معنای دوم این است که در معنویت نشاط داشته باشیم. ما باید کاری کنیم که در نماز معنویت داشته باشیم.

 معنای اول این بود که از معنویتی که داریم برای زندگی و وجود خودمان نشاط دریافت کنیم و پرانرژی شویم. ما برای این که پرانرژی شویم باید بیش از این که چیزهای خوب را به دست آوریم، چیزهای بد را از خود دور کنیم و آنها را دور بریزیم. حب الدنیا غم و اندوه فراوانی برای انسان می آورد.

نشاط نبض روح انسان است. ما باید ابتدا مشکلاتی که از بین برنده نشاط هستند را اصلاح کنیم؛ عواملی که آورنده نشاط هستند پیشکش! یکی از عواملی که نشاط را از بین می برد حب الدنیا است که در بیش از صدها روایت آمده است.  روایت داریم: " اجتناب السیئات اولی من اکتساب الحسنات".  وقتی شما از بدی ها فرار کنید بهتر است از این که به سمت خوبی ها بروید. چون شما خودتان خوب هستید. فقط نگذارید وجودتان آفت بزند! در این صورت، بذر زیبای وجودتان جوانه خواهد زد. شما با دوری از بدی ها نشاط پیدا می کنید. البته عواملی هم وجود دارند که با کسب آنها نشاطتان بیشتر خواهد شد. یکی از دیگر عواملی که نشاط را از بین می برد، حسادت است؛ تا آنجا که موجب بیماری های جسمی می شود. حسادت فقط صورت های آشکارش شناخته شده است. صورت های پنهانش ناشناخته است که البته رواج بسیاری هم پیدا کرده است. مثلاً گاهی انگیزه نصیحت کردن انسان، حسادت است.

از دیگر صفاتی که موجب از بین رفتن نشاط انسان می شود، ترس از آینده است. خداوند متعال از ترس و نگرانی شما ناراحت می شود و به او بر می خورد. چون خداوند بزرگ است. "الله اکبر" خداوند متکبر است. ما فقط حق داریم از خدا بترسیم. آن هم ترس از این که نتوانیم حق خدا را اداء کنیم. نه ترس از زدن خدا! خداوند که ظلم نمی کند. فردی گفت از خدا می ترسم. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند خدا که ظلم نمی کند، نترس. از چه رو می ترسی؟ گفت می ترسم که نتوانم حق خدا را به جای بیاورم. باین ترس زیبا است؛ نشاط آور است.


/الف.ب728
حجت الاسلام پناهیان : نشاط نبض روح انسان است