حجت الاسلام موسوی درچه ای: اگر کسی تقوای الهی را پیشه کرد، خدا او را از بن بست ها نجات می دهد+ گزارش تصویری
کسی که نماز بخواند و به پدر و مادرش احترام بگذارد می تواند بگوید محب ابی عبدالله علیه السلام است. قال الصادق علیه السلام: «لِکلِّ شَئٍ أساسٌ و أساسُ الاِسْلامِ حُبُّنا أهْلَ الْبَیْتِ.»1
خداوند می فرماید: ای رسول ما، زمانی که بندگانم از من از تو سوال کردند بگو من به شما از رگ گردن نزدیک تر هستم. به شرطی که آگاه باشید و من را بفهمید. اگر اهل نهج البلاغه خواندن نیستید بخوانید و اگر نمی خوانید خطبه یک را بخوانید. اگر کسی خدا را از چیزی انگارد خدا را از چیزی خالی انگاریده است. کسی که خدا را از چیزی خالی انگارد یعنی خدا را دو تا انگاشته است و کسی که خدا را دوتا انگاشته قائل به تشکیک برای خدا شده است و کسی که قائل تشکیک شده باشد مشرک است. خدا من و رسول و تمام رسولان را برای این فرستاده است که مردم را آگاه کنند.
«خَتَمَ اللَّهُ عَلَيَ قُلُوبِهِمْ وَ عَلَيَ سَمْعِهِمْ وَ عَلَيََّ أَبْصَـَرِهِمْ غِشَـَوَهٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ»2 خدا بر قلب ها و گوش هایشان مهر می زند. دیگر چیزی از حق را نمی بینند. آگاهی یعنی ادب این ها بالا برود.
این که چشم دارم خودم کاری کرده ام یا لطف خداوند است؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمودند: خدایا من رسول الله را به یک چشم بر هم زدن به خودم واگذار نکن. حضور قلب، شناخت است. خودم را به هزار در می زنم تا استخدام شوم و اگر پارتی داشته باشم در سن 20 سالگی استخدام می شوم. تا پنجاه سالگی از صبح زود تا بوق سگ سر کار می رود. وقتی بازنشسته شد از او بپرسیم چه کردی می گوید چه چیزی را چه کرده ام؟
اگر کسی تقوای الهی را پیشه کرد، خدا او را از بن بست ها نجات می دهد. تقوا آگاهی است. آگاهی یعنی ادب گوش. امام کاظم علیه السلام فرمودند: از کلام زشت و بد بپرهیزید که همانا سبب کینه در قلب می شود. ادب چشم یعنی چشمت را بینداز. عرفا برای آیت الله بهجت نامه نوشتند که نصیحتی برایمان بنویسید که سیر و سلوکی داشته باشیم. آیت الله بهجت نوشتند: هر آن چیزی را که می دانید عمل کنید و هر آنچه نمی دانید را خدا به شما عنایت می کند.
رعایت تقوا
اگر تقوا را رعایت کردی خدا به تو از جایی که فکرش را نمی کنی روزی می دهد. «وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ»3 وقتی با من که از رگ گردن به تو نزدیک تر هستم و از پدر و مادرت دلسوزتر هستم رفیق شدی و حواست را جمع و توکل کردی من برایت بس هستم. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: تو به آخرتت برس نمی خواهد به دنبال دنیا بروی. دنیا این طور است که هر چه به طرفش بروی از او دورتر می شوی. خاصیت دنیا یک چشم بر هم زدن است. قرآن می گوید: چه باعث می شود که تو بر زمین این قدر با غرور و تکبر قدم برداری و یادت برود که من خدا هستم و به واسطه محبت من است که راست راست راه می روی. اگر محبت من نبود ثانیه ای زنده نبودی. خدا می گوید فقط از تو ادب و آگاهی می خواهم. به یک خویش انضباطی برسی. تا چند سال فقط همین ادب را می خواهم خیلی نیازی به نماز ندارم. «اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم»4 شیعه یعنی نظم.
ابو علی سینا همه علوم را می دانست. حالش را نداریم می گوییم وقت نشد. وقتی وقتش را نداشته باشد یعنی آگاهی به وجود نمی آید. هزار مرتبه هم بگوید «السلام علیک علی بن موسی الرضا» جوابی نمی آید. خدا خیلی ما را دوست دارد، می گوید همین که نیت خیر کنی من برایت ثبتش می کنم. ولی وقتی کار بدی را انجام دادی خداوند تا هفت ساعت نمی نویسد چون می گوید ممکن است توبه کند و شیطان می گوید پوزه من به خاک مالیده می شود وقتی کسی گناه می کند و بعد از ته قلب می گوید «استغفر الله ربی و اتوب الیه» خدا کسی را که حسین علیه السلام را دوست دارد را دوست می دارد. اگر کاسه ات هم خالی باشد خیلی به تو عنایت می کند. اگر دقت کنیم می بینیم که محبت امام رضا علیه السلام از همان جنس محبت خدا است به بندگان. به شرطی که ادب کنیم و بتوانیم آن ها را درک کنیم.
/1102101304
پی نوشت:
1.
الکافی، ج ۲، ص ۴۶
2.
آيه 7 سوره بقره
3.
آیه 3 سوره طلاق
4.
نهج البلاغه نامه 47،ص977.