اهمیت احسان به والدین از نگاه اسلام

کد خبر: 51381
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اهمیت جایگاه پدر و مادر از منظر اسلام گفت: از نخستین توصیه هایی که خداوند بعد از امر به پرستش و توحید در قرآن به آن امر کرده، احسان و نیکی به پدر و مادر است.
وارث: «حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی» در سلسله جلسات تبلیغی مذهبی حرم مطهر که با حضور جمعی از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین اهمیت رعایت حقوق پدر و مادر در اسلام پرداخت.

وی در این خصوص عنوان کرد: رعایت حقوق والدین یکی از دستورات اکید اسلام است و خداوند در آیات بسیاری از قرآن کریم به این امر توصیه کرده است.

این استاد حوزه علمیه افزود: طبق روایات اسلامی، بهشت و جهنم هرکس پدر و مادر او هستند، به این معنا که رفتار خوب با پدر و مادر انسان را بهشتی و بدرفتاری و عدم رعایت حقوق آن‌ها او را جهنمی می کند.

وی تصریح کرد: انسان باید تا جایی که می تواند به امور آن‌ها رسیدگی کند، چرا که پدر و مادر یکی از بزرگترین نعمت هایی است که خداوند به انسان ارزانی داشته است.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر لزوم احترام به حقوق والدین ابراز داشت: کسی که حقوق والدین خود را رعایت نکند از رحمت و مغفرت الهی به دور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: پدر و مادر حتی اگر مشرک و کافر هم باشند بازهم به گردن فرزند حق دارند و تنها در زمانی می توان از دستور آن‌ها سرپیچی کرد که برخلاف دستور خدا امر کنند، ولی در این صورت هم باز باید احترام آن ها را نگاه داشت.

رفیعی با اشاره به اینکه فرزند پس از ازدواج هم باید به والدین خود رسیدگی کند ابراز کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) پس از ازدواج با تمام علاقه ای که به شوهر و فرزندان خود داشتند باز هم هر روز پیامبر اعظم(ص) را ملاقات می کردند.

وی ادامه داد: فرزند حتی پس از فوت والدین نیز باید به فکر آن‌ها باشد و با انجام کارهای نیک موجب شادی روحشان شود.

نماز خواندن برای پدر و مادر و تکریم کردن دوستان آن‌ها از دیگر وظایف فرزند نسبت به پدر و مادر بعد از وفات آن‌هاست که این اقدامات باعث شادی روح پدر و مادر می شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از حقوق پدر و مادر دعا کردن در حق آن‌هاست، اظهار کرد: در قرآن شیوه دعا کردن برای پدر و مادر به ما آموزش داده شده است.

وی ابراز کرد: فرزند باید نسبت به پدر و مادر رفتاری متواضعانه داشته باشد و حتی کوچکترین حرفی که موجب ناراحتی آن‌ها شود را بر زبان جاری نکند.

رفیعی یادآور شد: یکی از حقوق پدر و مادر بعد از وفات این است که فرزندان به خصوص پسر بزرگ واجبات دینی را که از آن‌ها فوت شده مانند نماز، روزه و ... به جا آورد.

/1102001307