الزامات توجه به تفسیر اخلاقی قرآن در دوره کنونی

کد خبر: 52630
استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه تفسیر اخلاقی قرآن نیاز دوره کنونی است تاکید کرد: در این زمینه کار کمی صورت گرفته و ضرورت توجه و پرداختن بیشتر به آن حس می‌شود.
وارث :آیت الله محمدجواد مروجی طبسی، دیشب هفتم اردیبهشت ماه در دوره تفسیر آسان در حرم حضرت معصومه(س) گفت: یکی از مسایلی که بیشتر در دوره کنونی به آن نیازمند هستیم و کمتر نیز مورد بحث قرار گرفته، تفسیر اخلاقی از قرآن کریم است.

وی بر لزوم توجه بیشتر به روایات ماثور و تفسیری ائمه(ع) تاکید کرد و افزود: چرا باید به بهانه مرسل بودن، اینگونه روایات کنار گذاشته شود. این روایات را باید مورد بررسی قرار دهیم و اگر موافق قرآن بود، آن را می‌پذیریم و اگر نبود آن را رد می‌کنیم.

طبسی در ادامه به طرح این سؤال پرداخت که ترتیب کنونی قرآن کریم از کجا به دست آمده است و تصریح کرد: هیچ کسی حق دخالت در ترتیب آیات قرآن در یک سوره و ترتیب سوره در مصحف شریف نداشته و یقینا به دستور پیامبر(ص) این کار صورت گرفته است.

حمد؛ معادل کل قرآن

استاد تفسیر حوزه بیان کرد: سوره حمد نیز بر این اساس به دستور ایشان در ابتدای قرآن قرار گرفته است؛ سوره‌ای که برخی روایات و آیات فضیلت آن را برابر کل قرآن برشمرده‌اند.
وی افزود: از جمله در آیه ۸۷ سوره حجر، سبعا من المثانی تعبیر شده که قرآن معادل کل قرآن گرفته شده است.

طبسی عنوان کرد: آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی فرموده‌اند که این سوره با بقیه سور قرآن فرق دارد؛ این سوره از زبان بنده صادر شده لذا به آن اساس القرآن گفته‌اند.

تفسیر بسم الله

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه «بسم الله الرحمان الرحیم» اظهار کرد: برخی «با» در بسم الله را بای استعانت و برخی آن را بای سمة من اسماء الله و نشانه‌گذاری گرفته‌اند.

وی افزود: امام رضا(ع) در ذیل این آیه شریفه و در پاسخ به افرادی فرموده‌اند که با در بسم الله «سمة من اسماء الله» است یعنی من علامتگذاری و نشانه‌گذاری می‌کنم قلب و کارم را با نام خداوند که البته برخی مفسران مانند آیت‌الله مکارم گفته‌اند که استعانت و علامتگذاری لازم و ملزوم یکدیگر هستند بنابراین تفکیکی نیاز نیست.

/1102101305