توصیه آیت الله ری شهری درباره دعای مکارم الاخلاق

کد خبر: 52651
دعای مکارم الاخلاق تنها یک دستور العمل دعایی نیست بلکه یک دستورالعمل فردی، اجتماعی و اخلاق سیاسی است تا یک فرد بتواند با مخالفانش به چه نحوی برخورد کند.
وارث :آیت الله محمد محمدی ری‌شهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مفسر قرآن کریم،در درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در فرازی از دعای نورانی مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) می‌فرماید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِی لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِی بِالنُّصْحِ» بارالها! به من توفیق نصیحت کردن عطاکن تا مقابله کنم با کسی که به من غش می‌کند.


وی افزود: سَدِّدْنِی از تسدید می‌آید، سد در اینجا به معنای محکم کردن مانع است بنابراین تسدید به معنای تقویت، تایید و محکم کردن چیزی است و کلمه غش نقطه مقابل نصیحت است و نصح در اینجا به معنای خلوص داشتن است.


آیت الله ری‌شهری در خصوص وَ سَدِّدْنِی، بیان داشت: امام سجاد(ع) با بیان این کلمه از خداوند در خواست می‌کند که خداوند او را تصدیق و تایید کند، گویا در فراز تسدید مرتبه‌ای فوق توفیق است و همچنین خداوند در آیه 70 احزاب می‌فرماید، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً» قول و سخن محکم بگیر و از قول معیوب بپرهیز.


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: سددنی یعنی خدایا مرا استوار کن استقامت بده و تاییدم کن تا من مقابله کنم با کسی که با من ناخالصی دارد و در صدد نیرنگ و فریب دادن من است، به او خیانت نکنم و مقابله به مثل نکنم بلکه من در مقابل او خیرخواه باشم.


این مفسر قرآن کریم در تبیین این فراز از دعای مکارم الاخلاق، گفت: این فراز و فرازهای مشابهی که در ادامه این دعا آمده است در واقع ریشه در دو آیه از قرآن کریم دارد یکی آیه 96 سوره مبارکهمومنون که خداوند به پیامبر(ص) فرمود زمانی که کسی به تو بدی می‌کند بدی او را به بهترین وجه دفع کن.


وی در ادامه داد: خداوند در آیه 34 فصلت خداوند می‌فرماید نیکی و بدی با یکدیگر برابر نیستند پس بدی را به بهترین وجه دفع کن و در پاسخ کسی که به تو بدی کرد طوری عمل کن که نتیجه آن خوب باشد.


تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: دعای مکارم الاخلاق تنها یک دستور العمل دعایی نیست بلکه یک دستورالعمل فردی، اجتماعی و اخلاق سیاسی است تا یک فرد بتواند با مخالفانش به چه نحوی برخورد کند.


/1102101305