علی اکبر(ع) تربیت یافته مکتب علوی/ مرگ در نظر مومنان چگونه است؟

کد خبر: 53643
حجت الاسلام «محمود معرفت» با بیان اینکه در آئین غیر اسلامی مرگ به عنوان یه موضوع تلخ معرفی می شود، اظهار داشت: مرگ در نظر مومنان به منزله رسیدن به حقیقت و وصال یار است.
وارث: حجت الاسلام «محمود معرفت» خطیب و پژوهشگر دینی در خصوص صفات رفتاری و اخلاقی حضرت علی اکبر(ع) مطالبی را بیان کردند که مشروح آن را در ادامه می خوانیم.

علی اکبر(ع) تربیت یافته مکتب علوی/ مرگ در نظر مومنان چگونه است؟حجت الاسلام معرفت: معمولا زائران و افرادی که زیارت مبارک عاشورا را می خواهند قرائت کنند به این بخش سلام زیارت که می رسند، سوالی برایشان مطرح می شود که این بخش دوم سلام زیارت (وَ عَلی عَلی بنِ الحُسَین) به کدام یک از فرزندان حضرت سید الشهدا (ع) می رسد؟
 از قرائن و شواهدی که ما در دست داریم این است که این سلام زیارت، مربوط به شهدا و خاصه مربوط به حضرت علی اکبر علیه السلام به عنوان شهید کربلا است.
 نکته مهم و حائز اهمیت این است که اختصاص سلام زیارت به حضرت به جهت امتیازات و خصوصیات بارزی است که در وجود مبارک علی اکبر علیه السلام نقش آفرینی کرده است به طوریکه ایشان  در 27 سال طول عمر مبارکشان، یک دوران جهادی را سپری کردند. جهاد به معنای قرآنی یعنی رسیدن به مقام «مجاهد فی سبیل الله» است؛ با تامل در آیات قرآن، بدین معنا می رسیم که اولین وجهه مجاهد فی سبیل الله، ایمان به الله، ایمان به رسول الله و ایمان به یوم الله(روز قیامت) است و تمام این صفات را ما در وجود مبارک حضرت شاهد هستیم.

حضرت علی اکبر(ع) تربیت یافته در مکتب علوی
 وجود مبارک حضرت علی اکبر علیه السلام در طول عمر مبارکشان در محضر بزرگانی همچون جدّش امیر مومنان حضرت علی علیه السلام، عموی بزرگوارشان امام مجتبی علیه السلام و پدرشان حضرت امام حسین علیه السلام یک دوره آموزشی را گذراندند و حقایقی را از زندگی متوجه شدند که ورود به این حقایق، ایشان را در مسیر جهاد فی سبیل الله استوار و ثابت قدم کرد؛ اما اگر بخواهیم این مسیر را بیشتر مورد توجه قرار دهیم ناچاریم به زندگی حضرت بیشتر توجه کنیم که معمولا به دلیل اینکه حضرت علی اکبر علیه السلام در مجاورت امام معصوم قرار داشتند اجازه جلوه گری در برابر امام معصوم از ایشان گرفته شده است و می توان گفت اوج تجلی حضرت علی اکبر علیه السلام در مسیر حیاتشان، همگی در دشت کربلا متجلی شده است.

مرگ در نظر مومنان چگونه است؟
در مسیر عزیمت به دشت کربلا پس از شنیدن کلمه استرجاع از زبان پدرشان، در اوج متانت و ادب از امام حسین علیه السلام پرسیدند: «پدر شما چرا کلمه استرجاع را بکار گرفتید» که حضرت فرمودند: «من در این مسیر خبر مرگ را شنیدم»؛ سپس شنیده ایم که حضرت علی اکبر علیه السلام، آن جمله با عظمت را مطرح کرد که «آیا ما بر حق نیستیم؟» که بلافاصله پس از  جواب مثبت حضرت سید الشهدا علیه السلام، ایشان  عرضه فرمودند: «ما نسبت به اینکه مرگ به سراغ ما بیاید یا ما به سراغ مرگ برویم هیچ موالاتی نداریم»

در آئین غیر اسلامی اگر مرگ به عنوان یه موضوع تلخ معرفی می شود لیکن در اسلام مرگ به عنوان دو سویه مطرح است در مومنان، مرگ به عنوان ملاقات مومن با الله مطرح است که در این خصوص عبارت فرح و شادمانی مطرح شده است؛ در نتیجه اگر به مومنی خبر مرگ را بدهند به جهت اینکه ملاقات با خداوند را درک خواهد کرد، شادمانی و فرح جان او را در برخواهد گرفت.
در جوشن کبیر و دعای کمیل عبارت «یا حبیب قلوب الصادقین»، خداوند محبوب دلهای راستگویان است؛ فردی به مقام حب می رسد که صدق و راستی در وجود او به عنوان شاخصه اصلی قرار گیرد، گفتار و کردار صادقانه منشا وجودی او را فرا گرفته باشد؛ پس اگر کسی بخواهد حضرت علی اکبر علیه السلام را به عنوان الگوی واقعی برای خود قرار دهد، باید صادق باشد و آن موقع است که مرگ برایش معنای مطلوب و رسیدن به دریای حقیقی و وصال محبوب پیدا می کند.
حضرت علی اکبر علیه السلام در این مسیر بهترین راه را برگزید و طی کرد که در انتهای کار ولی الله الاعظم یعنی وجود مبارک امام حسین علیه السلام او را تائید کرده و به عنوان شهید راه حق و حقیقت معرفی کرد.