حجت الاسلام اکبری: تخریب قبور اولیای الهی، تجاوز به حقوق تمام مسلمانان است

کد خبر: 56921
وهابیت به گونه ای توحید را تفسیر کرده است که احدی در دنیا موحد نخواهد بود. اگر انسان به پدر، مادر و معلمش احترام کند شرک است؟

وارث: جلسه هفتگی هیئت الزهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام اکبری و مداحی حاج محسن عرب خالقی برگزار شد.

در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام اکبری را می خوانید:

حجت الاسلام اکبری:

عقاید انحرافی وهابیت

وهابیت پیروان شخصی به نام محمدابن عبدالوهاب هستند. شخصی که در قرن دوازدهم نظرات انحرافی خودش را در باب توحید مطرح کرد. او می گفت غیر خدا را خواندن، زیارت رفتن و تعظیم قبور ائمه علیهم السلام، پیامبر صلی الله علیه و آله کار مشرکانه است و بالتبع ساخت بنا روی قبور شرک است و هدم این بناها واجب است. البته وسیع تر از اینهاست، بحث توسل، تبرک، شفاعت و زیارت و... را شرک می داند.

اصل عقیده از شخصی به نام ابن تیمیه است که در قرن هفتم می زیست. ابن تیمیه نتوانست عقیده اش را گسترش دهد اما عبدالوهاب توانست. ابن تیمیه در مصر عقایدش را گسترش داد جایی که علمای زیادی داشت و سریع عقایدش را نقد کرده و او را دستگیر کردند. عبدالوهاب در جایی نظریاتش را بیان کرد که عالمان دینی وجود نداشتند یا کمتر بودند. با محمدابن مسعود، جدّ آل سعود پیمان بست و گفت در کنار یکدیگر می توانیم بر مردم سلطه پیدا کنیم من رهبر فکری و تو حاکمیت سیاسی مردم شوی.

فتوا می داد و اگر کسی از او پیروی نمی کرد مشرک محسوب می شد، خونش هدر و مالش مباح می شد. به پیروی از این فرمان غارت ها و کشتارهای زیادی انجام دادند. در حمله هایی که به کربلا و شهرهای مختلف داشتند به سرمایه های زیاد و قدرت دست پیدا کردند.

تا اینکه در شوال سال 1344 درباره قبور و بنای روی آن فتوا دادند. اصل فتوا این بود: واجب است تخریب مشاهد، گنبد، بارگاه. جایز نیست ابقاء این بناها بعد از قدرت بر تخریب حتی یک روز. یعنی هر وقت قدرت پیدا کردیم باید خراب کنیم. از علما فتوا گرفتند تا افکار مردم را تحت تاثیر قرار دهند. بعد از آن جسارت و تخریب صورت گرفت، تمام آثار اهل بیت علیهم السلام و صحابه از بین رفت. اثاثیه حرم مطهر نبوی به غارت رفت و ویران شد.

ادله از قرآن کریم / تعظیم شعائر الهی ثمره ی تقوای قلب است

پس وهابیت با استفتاء از علمایشان خواستند در مقابل مردم مستمسکی داشته باشند. خداوند در قرآن می فرماید: وَمَنْ يُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوي القلوب 1 ؛ هركس شعائر الهي را بزرگ دارد ، اين كار نشانه ي و ثمره ی تقواي دلها(ي آنها ) است.

شعائر الهي یعنی علائم، نشانه و معالم دین. تعظیم شعائر ثمره ی تقوای قلب است. در قرآن می بینید صفا و مروه جزو شعائر دین است. اگر صفا و مروه که یک جماد است، یا شتری که برای حج سوق می دهند جزو شعائر الله است و قداست دارد و مقدس است، چطور حرم اولیای الهی، کسانی که در راه ابلاغ و حفظ دین جان خودشان را فدا کرده اند جزو شعارئر دین نیستند؟

اصحاب کهف در حدود 309 سال به خواب رفته بودند. بعد از بیدار شدن از خواب نمی داسنتند که چه مدت خوابیده اند وقتی به شهر می روند متوجه می شوند همه چیز تغییر کرده است. از شهر شخصی آمد و جریان را به آنها گفت و خدا جانشان را گرفت، قیامت هم همینطوری است.

قرآن می فرماید: کسانی که تابع و همخط این جوانمردان بودند گفتند: لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِم مَّسْجِدًا 2 ؛ قبور اینها را مسجد قرار می دهیم. اگر این کار جایز نبود خدا اجازه ی این کار را نمیداد و این را نمی فرمود.

چرا زمان پیامبر صلی الله علیه و اله قبور را تخریب نمی کردند؟

اگر بنا ساختن بر قبور جایز نیست چرا قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله را مجدد خراب نمی کنند؟ اگر نماز خواندن کنار قبر جایز نیست همه ی مسلمانان کار حرام انجام می دهند؟ چون در مسجدالحرام در نیم دایره ای که به آن "حجر اسماعیل" می گویند، قبر هاجر، اسماعیل و 70 پیغمبر دیگر قرار دارد پس همه ی مسلمانان اشتباه می کنند؟ چرا 12 قرن زیارت قبور مشکلی نداشت؟

شما که روایت امیرالمومنین علیه السلام را اینگونه تفسیر می کنید پس چرا وقتی خود حضرت به حکومت رسید قبور را تخریب نکردند؟ چرا خلیفه ی اول، دوم و سوم قبور را تخریب نکردند؟ چطور شد یک دفعه دیدگاه عالمان دینی برگشت؟

عقاید وهابیت نه تنها خلاف دیدگاه شیعه است بلکه خلاف دیدگاه اهل سنت هم است. در غیر اسلام هم نسبت به قبور بزرگان، حاکمان و دانشمندان حرمت قائل هستند.

پس دیدگاه قرآن چنین است. روایتی را هم که از حضرت امیرالمومنین علیه السلام می گوئید، اولا اصل روایت صحیح نیست ثانیا اگر صحیح هم باشد، این برداشت صحیح نیست چون خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام چنین رفتار نکرد.

قرآن می فرماید: قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى 3 ؛

آیا یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت تعظیم و احترام قبر نیست؟ وهابیت در یک پارادوکس عملی قرار گرفته اند که خودشان در آن مانده اند. تمام دنیا متوجه این مساله شده اند تجاوز و غارتهایی که داشته اند، داعش و تکفیری ها دنباله رو آنها هستند.

آیت الله سبحانی خیلی زیبا مرز بین توحید و شرک را تعریف کرده اند، فرموده اند: وهابیت به گونه ای توحید را تفسیر کرده است که احدی در دنیا موحد نخواهد بود. اگر انسان به پدر، مادر و معلمش احترام کند شرک است؟

بنده یک بار به علمای وهابیت گفتم شما اگر از هر ایرانی، پیر، باسواد یا بی سواد بپرسید آیا وقتی به زیارت پیغمبر صلی الله علیه و آله او را چون خدا می دانید؟ نه او را به عنوان خدا نمیدانند. چطور شما بچه تان را می بوسید این شرک نیست؟ یا اگر نزد پزشک می روید مگر شرک است؟

پس بنا بر قبور هم در دنیای غیر مسلمانان جایز است و اشکالی ندارد و هم در اسلام. در بقیع در ایام حج چند درصد ایرانی و شیعه هستند؟ ما در اقلیت هستیم، یعنی زیارت قبور برای تمام مسلمانان است و سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله بوده است. این تجاوز به حقوق امت اسلامی است نه فقط تشیع. وقتی به کشورهای مسلمان می روید می بینید حرمها و قبوری هست و احترام و قداست هم برای آنها در نظر می گیرند.

قبر شهدای احد و حمزه سیدالشهدا را هم تخریب کردند. حال تخریب به کنار چرا مانع زیارت مردم می شوید؟ چه ضرر و مشکلی برای شما دارد؟ چه کسی زیارت را عبادت می داند؟ زیارت کردن که عبادت نیست آن را شرک می دانید. مگر می شود 12 قرن مسلمانان اشتباه کرده باشند و بعدا معلوم شود نهی شدید داشته؟

حجت الاسلام اکبری:

پی نوشت:


1- سوره حج آيه 32.


2- سوره کهف آیه 21.


3- سوره شوری آیه 23.