هر معصوم چند روایت درباره امام مهدی(عج) نقل کرده است
وارث:به مناسبت سالگرد آغاز امامت حضرت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه، مجموعه پرسش و پاسخ درباره امام زمان(عج) را تقدیم مخاطبان گرامی میکنیم.
یکی از سؤالاتی که درباره امام زمان (عج) مطرح میشود این است که از امامان معصوم علیهمالسلام هر کدام، چند حدیث درباره امام مهدی (عج) به دست ما رسیده است؟
پاسخ:
امام علی علیهالسلام
على بن ابیطالب (ع) فرمود: مهدى موعود از ما به وجود خواهد آمد و در آخر الزمان ظهور مىنماید. در بین هیچ ملتى، مهدى منتظرى جز او وجود ندارد. (الاصبغ عن على علیه السلام فى حدیث قال: و المهدى منافى اخر الزمان، لم یکن فى امة من الامم مهدى ینتظر غیره- اثبات الهداة ج 7 ص 148)
در این زمینه، پنجاه حدیث دیگر نیز از آن حضرت نقل شده است. (این آمار و شمارهها از روى احادیث موجود در کتاب منتخب الاثر تهیه شده است.)
حضرت فاطمه علیهاالسلام
حضرت فاطمه علیهاالسلام به حسین (ع) فرمود: هنگامى که ترا به دنیا آوردم، رسول خدا بر من وارد شد -تو را در بغل گرفت- سپس فرمود: اى فاطمه! حسینت را بگیر و بدانکه او پدر نه امام است و از نسلش امامهاى صالحى به وجود خواهند آمد که نهمى آنان قائم است. (اثبات الهداة ج 2 ص 552)
و سه حدیث دیگر.
امام حسن مجتبی علیهالسلام
امام حسن بن على (ع) فرمود: امامهاى بعد از رسول خدا (ص) دوازده نفرند. نه نفرشان از نسل برادرم حسین به وجود مىآیند و مهدى این امت از ایشان است. (اثبات الهداة ج 2 ص 555)
و چهار حدیث دیگر.
امام حسین علیهالسلام
امام حسین بن على (ع) فرمود: دوازده امام از ما هستند، على بن ابیطالب اول آنان و آخرشان نهمین فرزند من و قائم به حق است. خدا به برکت وجود وى زمین مرده را زنده و آباد مىکند و دین حق را بر تمام ادیان پیروز مىگرداند، اگرچه مشرکین کراهت داشته باشند.
مهدى، مدتى از نظرها غائب مىشود. در زمان غیبت گروهى از دین خارج مىشوند اما گروهى دیگر ثابتقدم خواهند ماند و از این راه اذیتها خواهند دید. از باب سرزنش به آنان گفته میشود: اگر عقیده شما صحیح است، پس امام موعود شما کى نهضت مىکند؟ ولى بدانید که هرکس در ایام غیبت، آزار و تکذیب دشمنان را تحمل کند مانند کسى است که در کنار رسول خدا با شمشیر جنگ نموده است. (بحار الانوار ج 51 ص 133- اثبات الهداة ج 2 ص 333 و 399)
و سیزده حدیث دیگر.
امام على بن الحسین علیهالسلام
امام على بن الحسین (ع) فرمود: ولادت قائم ما بر مردم مخفى مىماند به طورى که خواهند گفت: اصلا متولد نشده است. علت مخفى شدن آنجناب اینست که وقتى نهضت خود را شروع نمود بیعت کسى در گردنش نباشد. ( بحار الانوار ج 51 ص 135)
و ده حدیث دیگر.
امام محمد بن علی، باقر العلوم علیهالسلام
حضرت باقر (ع) به ابان بن تغلب فرمود: بخدا سوگند! امامت عهدى است که از رسول خدا به ما رسیده است. امامهاى بعد از پیغمبر، دوازده نفرند که نه نفرشان از نسل حسین هستند. مهدى نیز از ما بوجود مىآید و در آخر الزمان دین را نگهدارى مىکند. (اثبات الهداة ج 2 ص 559)
و شصت و دو حدیث دیگر.
امام جعفر بن محمد، صادق علیهالسلام
حضرت صادق (ع) فرمود: هرکس به تمام امامان اقرار کند اما وجود مهدى را منکر شود مانند کسى است که به همه پیغمبران عقیدهمند باشد لیکن نبوت محمد (ص) را انکار نماید. به آنحضرت عرض شد: یابن رسول اللّه! مهدى از فرزندان کیست؟ فرمود: پنجمین فرزند امام هفتم (موسى بن جعفر) مهدى میباشد اما خودش غائب مىشود و نام بردنش برایتان جائز نیست. (بحار الانوار ج 51 ص 143 اثبات الهداة ج 6 ص 404)
و یکصد و بیست و سه حدیث دیگر.
امام موسى بن جعفر، کاظم علیهالسلام
امام موسى بن جعفر (ع)، در پاسخ یونس بن عبد الرحمان، که سؤال نموده بود: آیا تو قائم به حق هستى؟ فرمود: من قائم به حق هستم لیکن آن قائمی که زمین را از وجود دشمنان خدا پاک مىنماید و از عدل و داد پر مىکند، پنجمین فرزند من است. چون بر جان خویش ترسان است، مدتى طولانى غائب مىشود. در عصر غیبت، گروهى از دین خارج مىشوند ولى عدهاى هم در عقیده خویش پایدار مىمانند. سپس فرمود: خوشا به حال شیعیانى که در زمان غیبت امام زمان، به ولایت ما چنگ زنند و بر دوستى ما و بیزارى از دشمنانمان ثابتقدم بمانند، آنان از ما هستند و ما از آنهاییم، آنان به امامت ما راضى شدهاند، ما نیز از تشیع آنها خوشنودیم. پس خوشا به حالشان، به خدا سوگند! در درجات بهشت با ما خواهند بود. (بحار الانوار ج 51 ص 151- اثبات الهداة ج 6 ص 417)
و پنج حدیث دیگر.
امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام
حضرت رضا (ع)، در پاسخ ریان بن صلت که پرسیده بود: تو صاحب الامر هستى؟ فرمود: من صاحب الامر هستم اما آن صاحب الامرى که زمین را از عدل و داد پر مىکند من نیستم. با وجود ناتوانى و ضعفى که در من مشاهده مىکنى چگونه امکان دارد من همان صاحب الامر باشم؟! قائم معهود کسى است که در سن پیران ولى بصورت جوانان ظاهر میشود، بقدرى نیرومند و قوى است که اگر به بزرگترین درخت روى زمین دست دراز کند آنرا از ریشه مىکند و اگر در میان کوهها فریاد زند سنگهاى سخت آنها متلاشى مىگردند. عصاى موسى و انگشتر سلیمان نزد اوست. آنجناب چهارمین فرزند من است، خدا تا هر وقت بخواهد او را از دیدهها غائب نگه مىدارد، بعد از آن ظاهرش مىنماید و زمین را توسط او از عدل و داد پر مىکند، چنانکه از ظلم و ستم پر شده است. (ریان بن الصلت قال، قلت للرضا علیه السلام: انت صاحب هذا الامر؟ فقال: انا صاحب هذا الامر، و لکنى لست بالذى املاءها عدلا کما ملئت جورا و کیف اکون ذلک على ما ترى من ضعف بدنى؟ و ان القائم هو الذى اذا خرج کان فى سن الشیوخ و منظر الشبان، قویا فى بدنه حتى لومد یده الى اعظم شجرة على وجه الارض لقلعها و لو صاح بین الجبال لتد کدکت صخورها، یکون معه عصا موسى و خاتم سلیمان. ذلک الرابع من ولدى یغیبه اللّه فى ستره ما شاء اللّه ثم یظهره فیملاء به الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما- بحار الانوار ج 52 ص 322- اثبات الهداة ج 6 ص 419)
و هجده حدیث دیگر.
امام محمد تقى علیهالسلام
امام محمد تقى (ع) به عبد العظیم حسنى فرمود: قائم ما همان مهدى موعودى است که در زمان غیبت باید در انتظارش بود و در زمان ظهور باید اطاعتش نمود و او سومین فرزند من است. به آن خدایى که محمد (ص) را به پیغمبرى فرستاد و ما را به امامت مخصوص داشت سوگند، که اگر از عمر دنیا یک روز هم بیش باقى نمانده باشد خدا آنروز را طولانى مىگرداند تا مهدى ظاهر شود و زمین را از عدل و داد پر کند چنانکه از ظلم و ستم پر شده است. خداوند متعال، کارش را شبى اصلاح مینماید چنانکه امر کلیم خود موسى را در شبى اصلاح فرمود، موسى رفت تا براى همسرش آتش بیاورد اما با منصب پیمبرى و رسالت برگشت. سپس فرمود: انتظار فرج، بهترین عمل شیعیان ماست. (بحار الانوار ج 51 ص 156. اثبات الهداة ج 6 ص 420)
و پنج حدیث دیگر.
امام على النقى، هادی علیهالسلام
امام على نقى (ع) فرمود: بعد از من فرزندم حسن امام است و بعد از حسن، فرزندش همان قائمى است که عدل و دادش تمام زمین را فرا میگیرد. ( اثبات الهداة ج 6 ص 275)
و پنج حدیث دیگر.
امام حسن عسکرى علیهالسلام
امام حسن عسکرى (ع) به موسى بن جعفر بغدادى فرمود: گویا شما را مىبینم که در جانشین من اختلاف نمودهاید ولى آگاه باشید هرکس به امامهاى بعد از پیغمبر ایمان داشته باشد، اما امامت فرزند مرا منکر شود مانند کسى است که نبوت تمام پیمبران را قبول کند ولى پیغمبرى محمد رسول خدا (ص) را انکار نماید، در صورتى که منکر آنحضرت مثل کسى است که تمام پیمبران را انکار کند، زیرا اطاعت آخرین امام ما مثل اطاعت اولین امام ماست. پس هرکس آخرین فرد ما را منکر شود مانند کسى است که اولین امام را انکار نموده باشد.
بدانید که غیبت فرزندم به قدرى طولانى مىشود که مردم در شک واقع مىشوند مگر افرادى که خدا ایمانشان را نگهدارى کند. (موسى بن جعفر البغدادى قال سمعت ابا محمد الحسن بن على علیه السلام یقول: کأنى بکم و قد اختلفتم بعدى فى الخلف منى، اما ان المقر بالائمة بعد رسول اللّه المنکر لولدى کمن اقر بجمیع انبیاء اللّه و رسله ثم انکر نبوة محمد رسول اللّه( ص) و المنکر لرسول اللّه( ص) کمن انکر جمیع الانبیاء لان طاعة آخرنا کطاعة اولنا و المنکر لاخرنا کاالمنکر لاولنا اما ان لولدى غیبة یرتاب فیها الناس الامن عصمه اللّه- بحار الانوار ج 51 ص 160. اثبات الهداة ج 6 ص 427)
و بیست و یک حدیث دیگر. (امینى، ابراهیم، دادگستر جهان)
/د115