ماجرای عباراتی که آیت‌الله امامی کاشانی در نماز شهدای آتش‌نشان با اشک خواند+ فیلم

کد خبر: 65960
از جابر بن عتیک روایت شده است که پیامبر خدا(ص) فرمود: شهادت را چه چیزی می شمارید؟ اصحاب پاسخ دادند: کشته شدن در راه خداوند متعال. پیامبر خدا(ص) در پاسخ فرمود: به جز کشته شدن در راه خدا، هفت نوع دیگر شهادت وجود دارد.
وارث: روز گذشته در آئین تشییع 16 آتش‌نشان شهید حادثه پلاسکو آیت‌الله امامی کاشانی بر پیکر این شهدا اقامه نماز کرد.

آن چه در نماز وی برای بسیاری قابل توجه بنظر رسید عباراتی بود که در نماز به صورت مستحبی و خارج از روال معمول قرائت شد. عباراتی که مضمون آن یک روایت از پیامبر مکرم اسلام(ص) بود.

آیت‌الله امامی کاشانی در نماز خود با اشک این عبارات را خواند: «اللهم انّ المروی عن رسولک الصادق المصدق: سوی القتل فی سبیل الله الحرق شهید، صاحب الحریق شهید، الذی یموته النار شهید. اللهم الحقهم بالمقتلولین فی سبیلک.» اما ماجرای روایتی که امام نماز دیروز شهدای آتش‌نشان به آن اشاره کرد چیست؟

در مسند احمد، سنن ابی داوود، موطا مالک و سنن نسائی که از جمله کتب معتبر و صحاح سته اهل سنت هستند این‌گونه آمده است: عن جَابِرَ بْنَ عَتِیکٍ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آله و سَلَّمَ قَالَ: مَا تَعُدُّونَ الشَّهَادَةَ؟ قَالُوا: الْقَتْلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ تَعَالَى . قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آله و سَلَّمَ: الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ. الْمَطْعُونُ شَهِیدٌ، وَ الْغَرِقُ شَهِیدٌ، وَ صَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِیدٌ، وَ الْمَبْطُونُ شَهِیدٌ، وَ صَاحِبُ الْحَرِیقِ شَهِیدٌ، وَ الَّذِی یَمُوتُ تَحْتَ الْهَدْمِ شَهِیدٌ، وَ الْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِیدٌ.

از جابر بن عتیک روایت شده است که پیامبر خدا(ص) فرمود: شهادت را چه چیزی می شمارید؟ اصحاب پاسخ دادند: کشته شدن در راه خداوند متعال. پیامبر خدا(ص) در پاسخ فرمود: به جز کشته شدن در راه خدا، هفت نوع دیگر شهادت وجود دارد. کسی که بر اثر طاعون بمیرد، شهید است؛ کسی که غرق شود، شهید است؛ کسی که بر اثر بیماری ذات‌الجنب (نوعی زخم عفونی در پهلو) بمیرد شهید است؛ آن که بر اثر بیماری گوارشی بمیرد شهید است، کسی که بر اثر آتش بمیرد شهید است، کسی که زیر آوار بمیرد شهید است و زنی که بخاطر بارداری از دنیا برود شهید است.

البته مشخص است که در منظور در این حدیث اولا آن است که فرد با ایمان از دنیا برود و ثانیا این افراد اجر شهید در آخرت دارند اما در دنیا احکام شهید (مانند عدم نیاز به غسل و کفن) فقط به شهید جهاد در راه خدا اختصاص دارد.