در نمازهای مستحبی و واجب حداقل هفته ای یک بار سوره فجر را بخوانید

کد خبر: 71887
امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره حسین علیه السلام را در نمازهای مستحب یا واجبتون قرار بدید.و بخوانید. به چه مناسبت این سوره را سورة الحسین علیه السلام می نامند؟

وارثمراسم هفتگی هیئت احرار الحسین علیه السلام با سخنرانی استاد معرفت و مداحی استاد سراج ، حاج حیدر خمسه و حاج سعید قانع در دهه کرامت و در ایام ولادت امام رضا علیه السلام برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی را می خوانید:

سخنران : استاد معرفت / مداحان : استاد سراج ، حاج حیدر خمسه و حاج سعید قانع

ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران

در ارتباط با حضرت معصومه علیها السلام،ما هیچ منبعی نداشته باشیم برای شخصیت شناسی این بزرگوار،آن زیارتنامه ای که الان در مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی ره وارد و ضبط کرده اند،کفایت می کند. در مقام ذوقی این مطلب را عرض می کنم که بعد از امام رضا علیه السلام ،از مدینه به مرو وارد کردند،خاندان بنی هاشم به دلیل اشتیاق و علاقه ای که به حجت خدا داشتند،تمایل داشتند که اینها به محضر امام برسند؛ موقعیت اجتماعی امام علیه السلام در آن ایام،باعث شد که به این ذوات مبارک،اجازه ی بیرون رفتن از مدینه و ورود به حیطه ی ایران داده شود.منتها مسیرهایی که برای رسیدن به مرو انتخاب کردند،مسیرهای یگانه ای نبود.بلکه متفاوت انتخاب کردند. گروهی از ایشان که حضرت معصومه علیها السلام در میان آنها بودند، از منطقه ای آمدند که در آن مسیر معروف ترین شهر ساوه بود.در ساوه حضرت معصومه سلام الله علیها یا مریض شدند و یا مسموم شدند؛ در هر صورت در آن حالت جویا شدند منطقه قم را و به ایشان گفتند نزدیک آن حیطه است.لذا اصرار کردندکه من باید به منطقه قم وارد بشوم.در مسیری که حضرت به سمت شهر قم در حرکت بودند، در یکی از شبها جناب موسی بن خزرج که یکی از شیعه های قم بود،پیغمبر اکرم صلوات علیه را در رویا می بیند،که حضرت به ایشان دستور می دهند پاره تنی از من به سمت قم در حرکت هستند،شما مردم را بسیج کنید به استقبال ایشان بیایند؛چون این شخص محترم بود و حرفش هم با نفوذ بود،مردم قم رویای او را به عنوان یک حقیقت پسندیدند و به راه افتادند. بعد از ملاقات مرکب همایونی حضرت معصومه سلام الله علیها آن خواب محقق شد و جناب موسی بن خزرج شناسه ی خاصی پیدا کرد، و مردم فهمیدند حضرت معصومه سلام الله علیها را باید بسیار اکرام کنند. لذا با تشریفات عظیم حضرت را وارد قم کردند و در جایی که امروز به نام بیت النور هست،ایشون وارد شدند.17روز خانم در آنجا عبادت کردند.بعد از 17 روز که یا ارتحال کردند و یا به شهادت رسیدند،در جایی که به نام حرم ایشان هست،آنجا دفنشان کردند و بعدها افراد دیگری مانند دختر امام جواد علیه السلام در آن حرم دفن شدند.

فضیلت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها

بعد از اینکه حضرت در قم دفن شدند،فردی رفتند به مرو،خدمت امام رضا علیه السلام؛حضرت بعد از اینکه مواجه شدند این آقا از قم آمده است این جمله را فرمودند: یا سعد لنا عندکم قبرُ برای ما پیش شما قبری است. سعد عرض کرد فاطمه بنت موسی سلام الله علیها را می فرمایید؟حضرت فرمودند بله. سپس حضرت فرمودند: "مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ"1؛ کسي که فاطمه معصومه را زيارت کند، در حالي که حق او را بشناسد، بهشت براي او است. بعد فرمودند:زمانی که آمدی با سر رو به قبله بایست و 34 مرتبه الله اکبر 33 مرتبه الحمدالله و 33 مرتبه سبحان الله بگو و بگو این عبارات را .

در مجموع ما 15 محور در این زیارتنامه مشاهده می کنیم.که هر یک باید مورد دقت قرار بگیرد.

اسماء الله

حضرت معصومه علیهاالسلام وجودی است،که با مقام زیارت این بزرگوار ، به مقام سلام مشرف می شویم

موضوع سلام،یک موضوع دقیق معارفی ما است.یعنی اگر یک نفر بخواهد دقیقا مواد معارفی را مورد مطالعه قرار بدهد،یک بخش از معارف ما اسماءالله است.نام های خداوند متعال، از نظر عددی، گاهی 100 عدد گفته شده است وگاهی 1000 عدد و گاهی کم یا زیاد.اما آنچه که مسلم است در قرآن بخشی از آیات قرآن مربوط به اسماءالله است.در این بخش،اگر پایان هرآیه ی قرآنی را مورد دقت قرار بدهید می بینید آیات غالبابه اسمی از اسماء الهی پایان می پذیرد.البته دو اسم والله سمیع بصیر؛ والله علیم حکیم؛والله حکیم خبیر مانند اینها. اما یکجا چند اسم مبارک جمع شده است،آیات پایانی سوره مبارکه حشر :

«هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ (22)٭


هُوَ اللهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ (23)٭

هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏»(24)


هُوَ اللهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَی یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ‏»(24)

شخصیت بین العالمین

ما یک  شخصیت هایی را داریم،که این شخصیت دارای امتیاز است و آن هم امتیاز بین العالمین است.  شخصیت بین العالمین یعنی عالم ملک و ملکوت و در هر دوی این عالم،جز نامبرداران و نامداران است. چه کسی؟وجود مبارک آیت الله آقا شیخ محمد علی شاه آبادی (ره) استاد امام (ره )... 

امام ،زمانی که از استادشان نام می بردند می گفتند روحی له الفدا و این تعبیر اختصاصی ایشان است به افراد دیگر این را نگفته اند.برمبنای شناختی که دارند جوری تعریف کردند که فردای قیامت اگر از من بپرسند،دلیلم را بگویم به این دلیل روی  منبر پیغمبر صلوات الله علیه،چنین جمله سنگینی را ادا کردم؛که این شخصیت، شخصیتی است بین العالمین هم در عالم ملک وهم  در عالم ملکوت. این بزرگوار می فرماید:ما یک روز باید س..وال را جواب بدهیم چه جوان چه پیر چه زن و چه مرد همه باید پاسخ بدهیم.هرکس لااله الاالله گفت و با لااله الاالله مشرف عالم برزخ می شود،او مجبور است به پنج سوال پاسخ بدهد. من ربک؟ من نبیک؟ما کتابک؟ما قبلتک؟من امامک؟ در نتیجه به زبانهایی که داریم و یا به زبان محبوب،عربی پاسخ بدهیم. بیایید یکی از آیات علی بن ابی طالب علیه السلام را اینقدر بخوانید که فردا نکیر و منکر آمدند گفتند من امامک؟بگوییم " إِنَّما وَلِيُّكُمُ الله وَرَسُولُهُ وَالَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَهُمْ راكِعُونَ"2؛ این را از مرحوم آیت الله شاه آبادی ره یاد گرفته ام .ایشون می فرماید برای جواب دادن به سوال اول من ربک؟سه آیه ی پایانی سوره حشر را حفظ کنیم و این را بگوییم که آنها بدانند ما اهل قرآن هستیم. دراین آیات چند از اسامی خدا وارد شده است.

مقام سلام

 یکی از اسم های خدا السلام است. حالا بنده و شما باید تلاش کنیم به مقام تلفظ این اسم برسیم.به این مقام اجازه بدهند برسیم .منتها توقف در تلفظ ممنوع است.ما باید برویم جلو به مقام تحقق برسیم.تحقق یعنی اگر خدا سلام است،ما از او یک قدرتی  بگیریم هرجا وارد شدیم،گفتیم السلام علیکم بر این فضا سلامت بیاوریم. کسانی در این عالم بودند که به این مقام رسیدند؛من جمله شیخ نخودکی اصفهانی ره بودند.لذا هرجا می رفتند یک موضوعی مشکل دار پیش می آمد یک تکه نبات یا انجیر می دادند به بیمار و می گفتند بخور. بعضی از افراد به مقام سلام  می رسند، که از  ورود آنها سلام صادر می شود. یکی از آنهایی که سلام او و آن سلامی که از وجودش صادر می شود، حضرت معصومه سلام الله علیها هستند. امام رضا علیه السلام  می فرمایند:زمانی که به حرم مشرف شدید و این وضعیت را ایجاد کردید،بایست در بالا سر،بعد از اینکه آن اذکار تسبیح وتمحید وتکبیر را گفتید،بگویید: اَلـسَّلامُ عَـلى آدَمَ صَـفْوَةِ الله بعد به حضرت نوح ،حضرت ابراهیم،حضرت موسی و حضرت عیسی  علیهم السلام سلام  بدهید.این چهار نفر اولوالعزم هستند و حضرت آدم علیه السلام اولین موجود در سلسله ی بشری هستند.تا اینجا که رسیدید بگویید اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا مُحَمّدَ بْن عَبْد ِالله ِ، خاتَمَ النَّبِیّینَ ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَمیرَالْمُۆْمِنینَ عَلىَّ بْنَ اَبى طالِب، وَصِىَّ رَسوُل ِ اللّه ؛ اَلسَّلامُ عَلَیْك ِ یا فاطِمَةُ سَیِّدَةَ نِساءِ الْعالَمینَ .

بعد یک به یک 14 نور مبارک را شخص به شخص سلام بدهید.در این تسلیم و مقام سلام امام علیه السلام،ضمن اینکه سلام را به واسته ی وجو مبارک حضرت معصومه سلام الله علیها باعث می شوند به این انوار مقدس برسد، در هرجمله شناسه ی آنها را هم اعلام می کند. ما یک دور بخواهیم اهل بیت علیهم السلام را بشناسیم،این متن روایتی زیارتنامه برای ما کاملا منبع اصلی است.

مقام رضای علی بن موسی الرضا علیه السلام

امام رضا علیه السلام، برای خودشان که می خواهند سلام بدهند،این جمله را مطرح کرده اند: السلام علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی چرا این دو عنوان الرضا المرتضی برای امام رضا علیه السلام است؟ در جامعه ی ما همه ی عزیزان،حتی آنها که مسلمان نیستند، نام مبارک امام رضا علیه السلام را می دادند و می شناسند.چرا به حضرت رضا می گویند؟ در زبان عربی عنوانی داریم به اسم مصدر،مصدر را برای اینکه بفهمیم آمدند گفتند در مقام ترجمه کردن اگر،آخر کلمه تنوین بیاورید مصدر است.از مصدر اسم فاعل به دست می آید یا اسم مفعول، کلمه ی رضا مصدر است.اگر بخواهیم به معنای فاعلی بگوییم می شود راضی؛ اگر به معنای مفعولی بگیریم می شود مرضی حال امام رضا علیه السلام اسم فاعل برایشان معنا کنیم یا اسم مفعول؟ در جریان مفاهیم،ما بعضی از کلمات داریم که یک سویه و یک طرفه هستند،ولی بعضی ها دوطرفه هستند.مثال کلمه حب در سوره مبارکه مائده آیه 54 عبارت آمده "یحبهم و یحبون" خدا یک عده ای را دوست دارد و آنها هم خدا را دوست دارند. کلمه حب دو طرفه است.وقتی می گویید امام حسین علیه السلام را دوست دارم به این باور باید برسید که امام حسین علیه السلام هم شما را دوست دارد. اگر کسی عنوان کرد:حبیبی حسینُ اگر چونین چیزی محقق بشود،یقین بدانید لازم نیست این آدم این جمله را بگوید آیا حسین علیه السلام من را دوست دارد؟لازم نیست.زیرا کلمه حب در عالم واقع ،محقق نمی شود،مگر دو طرف باشد. ذات آب رفع تشنگی است.حال اگر یک نفر آب خورد و گفت رفع تشنگی نشد معلوم است خودش مشکل دارد. عیناین کلمه برای رضا است.رضایت از نظر واقعیت گرفتن،با دو عنوان است.یا راضی یا مرضیِ .

سورة الحسین علیه السلام

امام صادق علیه السلام فرمودند: اِقْرَؤُا سُورَةَ الفَجِرِ فی فَرائِضِکم وَ نَوافِلِکم، فَاِنها سُورَةُ الحُسَین ؛ سوره حسین علیه السلام را در نمازهای مستحب یا واجبتون قرار بدید.و بخوانید. به چه مناسبت این سوره را سورة الحسین علیه السلام می نامند؟ حضرت فرمودند:لمکان آیة يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً3 .در نمازهای مستحبی و واجب حداقل هفته ای یک بار این سوره را بخوانید. در این آیه راضیةً مرضیه حاصلش می شود رضا؛ امام حسین علیه السلام راضی است  از او و او هم از امام حسین علیه السلام راضی است.

 

این مطلب در مورد امام رضا علیه السلام است،منتها باید برگردیم به این نکته که تمام مراحل اخلاقی و عرفانی را طی کنیم،تا بدانیم آخرین مرحله رضا است. ما اگر بخواهیم حرکت کنیم ،بخواهیم راه برویم،نباید توقف کنیم که اگر توقف کنیم،با مشکل مواجه می شویم.مااگر مسیر را ادامه بدهیم می رسیم به مقام رضا.مقام رضا یعنی چه؟ امام حسین علیه السلام در گودی قتلگاه با آن شرایط و لبهای خشکیده می گفتند: إلهِى رِضًى بِرضادک تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ ؛این در اینجا معنا پیدا می کند.

ممکن است سوال پیش بیاید که همه ی اهل بیت علیهم السلام به این مقام رسیدند ،چرا برای نام امام رضا علیه السلام این اسم انتخاب شد؟ امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو تمام مشقات و سختی ها را بر عهده گرفتند منتها تمام گزارشگران ندیدند امام یکبار گله و شکایت کنند.کاملا مسیر را بر مبنای عشق و علاقه ای که او بر آن ترسیم کرده است به راه افتاده است.

_________________________________

پی نوشت:

1 6- بحارالانوار، ج 48، ص 316 – 317

2 سورهٔ مائده-آیهٔ 55

3 سوره فجر آیه 27-28

گزارش تصویری