دوست نداشتن حضرت امیر (ع) اثبات عدم حلالزادگی افراد است
دوستی علی بن ابی طالب علیه السلام واجب است. مستحب نیست. بر هر مومنی واجب است و اقرار به آن مهمتر است. دوست نداشتن حضرت یعنی اثبات عدم حلالزادگی فرد. چرا رفتند عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها؟ که بگویند ما با زهرا سلام الله علیها خوبیم. برای تثبیت خود رفتند.
وارث : جشن عید سعید غدیر خم با سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی و مداحی حاج علی آیینه چی و کربلایی وحید قاسمی در هیئت امیرالمومنین علیه السلام در امامزاده قاسم علیه السلام برگزار شد.
در ادامه بخشی از سخنرانی حجت الاسلام شهاب مرادی را می خوانید:
![کسی که علی علیه السلام را دوست ندارد، منافق است کسی که علی علیه السلام را دوست ندارد، منافق است](/files/fa/news/1396/6/17/370962_965.jpg)
ریشه ولایت محبت است
روی واژه ولایت دقت کنید تفهیمش مهم است. ترجمه عبد و امه، برده و کنیز است. تو هیچ مالکیتی از خود نداری . فقط خداست و غیر خدا هم نیست.مولا میگوید فلان کار را انجام بده چشم. نماز بخوان چشم. روزه بگیر چشم. فقط لبیک و چشم باید بگویی.
خدا در عید قربان می گوید گوسفند قربانی کن چشم. با قوانینی که معین کرده است و آنها را فقیه معین می کند.
در بسیاری از خانواده ها به دختر بچه ها می گویند حالا بخور روزه ات را بر تو واجب نیست. چرا چنین است؟ او مولا دارد و عبد است.
خداوند بر ما ولایت دارد که آنرا در حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و علی علیه السلام یعسوب دین هم قرار داده است. عمق مفهوم ولایت خداوند محبت است. این بحث کلامی است نزد علمای اهل سنت که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من علی علیه السلام را دوست دارم. همه باید اورا دوست داشته باشند. غدیر عید همگانی است. بسیاری از اهل سنت ابراز علاقه به حضرت امیر و حضرت صدیقه و حسنین علیهم السلام را دارند و مشکل در عدم برائت بوده است.
جناب فردوسی چه شیعه چه سنی باشد اما در شعری که مدح خلفا را می کند شروع می کند مدح مولا را هم می گوید. برای هر خلیفه یک بیت می گوید . برای امیرالمومنین علیه السلام شاهکار می کند. می فرماید : نباشد جز از بی پدر دشمنش
شعر دور تا دور ضریح حضرت را یک سنی گفته است . در مدح حضرت شعری زیبا سروده است. نامش هم در بالای ضریح زده است. ریشه ولایت محبت است.
وقتی بنده ی خداییم . یعنی هرچه امر کرد بگوییم: چشم. ولایت یعنی: بگوییم چشم. امر مولا مانند تحقق طلب است؟! خیر؛ نماز طلب خدا و بدهی ما نیست که بگوییم من زودتر پرداخت می کنم . مثال جالبی نیست. باید محبت باشد. خدا فرمود: هنگام اذان نماز بخوان. نمیشود بگوییم من زودتر میدهم طلبم را بحث اطاعت و محبت است.
ولایت یعنی اطلاعت با عشق و محبت باشد.
نفس انسان کودک است با او حرف بزنید
همه ما در هر سنی هستیم حرف زدن با کودک را بلد باشیم. مهمتر از همه این است که نفس ما یک کودک است. باید او را متوجه کنیم. او را آرام کنیم. مخصوصا شما جوانان باید آن را ادب کنید. نفس می خواهد آبروی کسی را ببرد بگو او نوکر اهل بیت علیهم السلام است. شما با هرکسی دعوای خونی هم داشته باشید باید نهایتا او را ببخشید دیگر . دیوانه نیستید که شما عاقل هستید. این گفتگوی با نفس مهم است. خیلی از کتب عرفانی توصیه کرده اند. خیلی از گمراهی ها بخاطر بودن افسار انسان در دست نفس است.
دوستی علی بن ابی طالب علیه السلام واجب است. مستحب نیست. بر هر مومنی واجب است و اقرار به آن مهمتر است. دوست نداشتن حضرت یعنی اثبات عدم حلالزادگی فرد. چرا رفتند عیادت حضرت زهرا سلام الله علیها؟ که بگویند ما با زهرا سلام الله علیها خوبیم. برای تثبیت خود رفتند. بزرگان علمای شیعه معتقدند زهرای مرضیه سلام الله علیها در خانه دفن شده است. شیخ صدوق، شیخ طوسی و علمای بزرگ دیگر گفتند آمدند پیش علی علیه السلام گفتند : دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرد مهمی است بی اجازه دفن شده است باید خلیفه بر او نماز بخواند. حضرت دستار زرد بر سر بست. ذوالفقار از نیام کشید و فرمود: کلنگی به زمین بزنید زمین را از خون سیراب می کنم. همان فرد گفت: بخدا قسم مردم بترسید از علی اگر علی علیه السلام سوار بر مرکب خاکی شود و دستار بر سر ببندد و دست به شمشیر ببرد آن روز احدی زنده نمی ماند و زودتر از بقیه همین فرد برگشت.
محبت و علاقه به حضرت علی و صدیقه طاهره علیهم السلام جزء دین است. فردی پیش عمر از علی علیه السلام بد گفت عمر او را زد. فرد گفت تو مرا فرستادی نزد کسی که شبیه من است. عمر گفت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: یا علی هیچ کسی شبیه تو نیست . تو مولای همه مومنین و مومناتی
کسی که علی علیه السلام را دوست ندارد طیب نیست، مسلمان نیست و منافق است.
همه چیز در کنار هم مهم است
برخی عادت کرده اند تا حرفی می زنیم می گویند برید فلان چیز را درست کنید بعد این را درست کنیم . تا می گوییم ربا! می گویند: اول بروید دزدی ها را درست کنید. چقدر هم جذاب است و عملیاتی هم نیست . بزرگان انقلاب و مسئولین باید حل کنند. نباید اعصاب مردم را بهم بریزیم. در مورد بانک به یک نکته بگویم که نزول و ربا حرام است. مضاربه حرام نیست. اولا من طرفدار بانکداری این چنینی نیستم ولی می گویم مردم در این بانک ها پول می گذارند یا نه؟ سود می گیرند یا نه؟ می گویم جز اینکه مردم را مانند فردی که پادزهر می زنند یا سمی می خورد که سل می شود فایده اش چیست؟
دوم اینکه برخی افراد مانند پیرزن و پیرمرد که پول می گذارند مانند مادر شهید تا سودش را بخورد و معیشت فرد با سود این بانک است چه می شود اگر بگویید حرام است؟
نظام اجاره خانه در کل کشور و پیش از آن در تهران تحت تاثیر قرار می گیرد. پول پیش و رهن را در بانک می گذارند اگر نگذارند اجاره می گیرند . چه کسی توان دارد اجاره بالا پرداخت کند؟ زنجیره ای از مشکلات ایجاد می شود برای قشر ضعیف جامعه.
احساس گناه ایجاد می کند. وضعیت معیشتی را خراب می کند.
راهکارش این است علمای دین به جای اینکه به مردم بگویند به فقهای شورای نگهبان و مسئولین بگویند. همه چیز را باهم بخواهید همه چیز مهم است. همراه هم مهم است. حجاب کنار دزدی نکردن.
افراد چند دسته هستند
دسته اول : افرادی که همه چیز برایشان در کنار هم مهم است
دسته دوم: افرادی که می گویند فلان چیز به جای فلان چیز
که این بجای وسوسه شیطان است. اگر گیر چنین افرادی افتادید که تا گفتید فلان چیز را انجام دهم گفت به جای آن چنین کن. بگویید به او : تو در مردابی هستی که رشد نخواهی کرد.
فرمود ۵ چیز بنای اسلام است که همه آنها با هم و در کنار هم مهم هستند.
بنیالإسلام على خمس : إقام الصلاة، وإیتاء الزکاة، وحج البیت، وصوم شهر رمضان، والولایة لنا أهل البیت، فجعل فی أربع منها رخصة، ولم یجعل فی الولایة رخصة، من لم یکن له مال لم تکن علیه الزکاة، ومن لم یکن له مال فلیس علیه حج، ومن کان مریضا صلى قاعدا، وأفطر شهر رمضان، والولایة صحیحا کان أو مریضا، أو ذا مال أولا مال له، فهی لازمة». حضرت امام محمد باقر(سلام الله علیه ) فرمود :«اسلام بر پنج پایه استوار است
1. بر پا داشتن نماز
2. به مصرف رساندن زکات
3. حج خانۀکعبه
4. روزۀ ماه رمضان
5. ولایت ما خاندان1
پی نوشت:
1. ج اول/ص 307 (خصال مرحوم شیخ صدوق )