فضیلت اهلبیت(ع) در آیات مباهله و تطهیر مورد اتفاق روایات اهل سنت است
استاد حوزه علمیه گفت: فضیلت اهلبیت(ع) در آیات مباهله و تطهیر مورد اتفاق روایات اهل سنت است و مصادیق آن نیز به روشنی بیان شده است.
وارث: آیتالله مهدی هادوی تهرانی ۱۴ اسفند ماه در ادامه سلسله مباحث سوره «ص» با اشاره به اجرنخواستن برای رسالت پیامبر(ص) جز مودت اهلبیت(ع) گفت: این موضوع اجر نخواستن، مختص به پیامبر اسلام نیست و شعار همه پیامبران بوده است.
وی با بیان اینکه اما چرا پیغمبر ما مأمور شد که در برابر همه انبیاء اجر از ما بخواهد؟ تصریح کرد: طبق توضیحاتی که دادیم، به این نتیجه رسیدیم که این اجر به خود پیروی کنندگان از اهلبیت(ع) باز میگردد؛ لذا کسی صلاحیت دنبال کردن دارد که به تعبیر علامه طباطبایی، معصوم باشد؛ پس هر کسی که از فامیل و نزدیکان پیغمبر بود، قربی نیست.
هادوی تهرانی بیان کرد: در آیه مباهله، خداوند قربای خاص را معین میکند: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ: ابنائنا فقط امام حسن (ع) و امام حسین(ع)؛ نسائنا فقط فاطمه الزهرا (س)؛ انفسنا و انفسکم: انفسنا فقط علی ابن ابی طالب (ع).
این استاد تفسیر حوزه گفت: همچنین آیه تطهیر در مورد این خمسه طیبه که در واقع بیان عصمت آنان است، نازل شد؛ این آیه مربوط به همه اهل بیت نیست. خود اهل سنت، آیه تطهیر را توضیح دادند و میگویند یا در منزل عایشه و یا ام سلمه این اتفاق افتاده است. یک روایت هم این است که طبق حدیث شریف کسا در منزل فاطمه (س) اتفاق افتاده است.
هادوی تهرانی در توضیح بیشتر نسبت به این آیه بیان کرد: طبق روایات اهل سنت، روایت داریم که وقتی ام سلمه یا عایشه سوال میکند که آیا این اهلبیت(ع) شامل من هم میشود؟ در اکثر منابع سنی ها نقل شده است که پیغمبر میفرماید: خیر و سپس می فرماید که مقصود از اهل بیت در این آیه أنا و علی و فاطمه و حسن و حسین هستیم؛ سپس همسر پیغمبر سوال میکند: الست منهم؟! من نیستم؟! حضرت جواب حکیمانهای میدهد: أنت بخیر ان شاالله. تو خوبی انشاالله؛ یعنی نه نیستی. معنایش این است که نه.. نیستی! نفرمود نه نیستی که ناراحت شود، فرمود تو خوبی ولی از اینها نیستی.
وی تاکید کرد: پس این آیه مباهله نشان میدهد که آن قربی که یهدی الی الحق هستند خود پیغمبر و فاطمه الزهرا و علی ابن ابی طالب و حسنیناند. روایات ذیل آیه تطهیر هم همین را نشان میدهد. در قرآن اسم علی ابن ابی طالب و فاطمه الزهرا و حسنین ذکر نشده است، اما در آیه مباهله معلوم میشود و نمیتوان کتمان کرد.
وی افزود: مثلا یک نفر نگفته است که پیغمبر کسی از زنان خودش را در مباهله همراه برده است یا مثلا یک نفر نگفته است که ابنائنا: کسان دیگری غیر از حسنین است؛ هیچکس نگفته چون داستان مباهله جزء مسلمات و واضحات و داستان آیه تطهیر هم همینطور است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: پس این قربی یک قربی خاص است. اینطور نیست که هر کس که فامیل پیغمبر باشد، خداوند فرموده باشد او را تبعیت کنید و محبتش را داشته باشید و اطاعتش کنید.