شرط ایمن ماندن از عذاب خدا در قیامت، قبول امامت و ولایت امیرلامومنین(ع) است

کد خبر: 80393
امام یک شأن و یک مقام دارد. در مورد شأن کتاب ها و روایات بسیاری نوشته و گفته شده است (فضائل، مناقب، خصائص). اما اینها حول شأن امام است و نه مقام امام و تمام این اختلافات در مورد مقام و جایگاه امام است.

وارث: مراسم ولادت باسعادت امام رضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام  صراف، شعر خوانی حامد عسکری و مدیحه‌سرایی کربلایی مهدی قدیری، کربلایی موسی رضایی و کربلایی علی ناظمی  در هیئت مجانین الحسین(ع) برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام صراف را میخوانید:


شرط ایمن ماندن از عذاب خدا در قیامت، قبول امامت و ولایت امیرلامومنین(ع) است

امام، صاحب ولایت کلیه مطلقه الهی

یکی از مهمترین مباحثی که در طول این 14 قرن در حوزه مباحث دینی و اسلامی پیرامون آن بحث شده است در نگاه و جلوه معارف اهل بیت علیهم السلام امامت است. در بحث امامت شاید یکی از مهمترین و پر چالش ترین بحث، بحث تبیین جایگاه امام و ولی در عالم است.

امام یعنی کسی که صاحب ولایت کلیه مطلقه الهی در عالم است، منسوب شدن او در عالم، در این جایگاه توسط خداوند متعال انجام میگیرد و هیچ کسی در عالم کوچکترین نقشی در این انتساب ندارد.

بعد از اتمام دوره هدایت بشر توسط نبی و خاتمیت انبیاء، بنا بر این شد که هدایت بشر توسط اوصیاء پیغمبر آخرالزمان تحقق پیدا کند، لذا از وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام تا وجود مقدس دوازدهمین آن ها معرفی و برگزیده شده و تا صبح قیامت خداوند اراده کرده که زمین را خالی از این آن ها نمی گذارد.

در این حوزه یکی از مهمترین خدماتی که از ناحیه این دوازده نفر در جهت تبیین جایگاه امامت رسیده است از وجود امام رضا علیه السلام است.

امام یک شأن و یک مقام دارد. در مورد شأن کتاب ها و روایات بسیاری نوشته و گفته شده است (فضائل، مناقب، خصائص).

اما اینها حول شأن امام است و نه مقام امام و تمام این اختلافات در مورد مقام و جایگاه امام است.

نوشتن خصائص امیرالمومنین(ع) توسط احمدبن شعیب نسائی

احمدبن شعیب نسائی برای تحقیق و پژوهش به شام میرود. متوجه می شود که حرفی از امیرالمومنین علیه السلام در این شهر نیست. احمد بن شعیب نسائی انسان منصفی بود در آن فضای خفقان شام، که گفتن علی الخیر البشر جرم بوده است، خصائصی در آن فضا برای امیرالمومنین علیه السلام نوشت.

وقتی به چاپ رسید، مقلدین خود او اعتراض کردند و گفتند برای علی خصائص نوشتی؟ پس معاویه چه؟

احمدبن شعیب گفت: زیر این آسمان خصائصی برای معاویه ندیدم که بنویسم. اما این عالم پر از خصائصی است که از خداوند و پیامبر صل الله علیه و آله وسلم برای امیرالمومنین علیه السلام آمده است.

مقلدین خودش او را به بیابان های حاشیه دمشق بردند، او را برهنه کردند سنگ بزرگی را روی شکم او گذاشتند و در جایی که هیچ کس از انجا رد نمی شد رهایش کردند. بعد از 1 سال برگشتند و استخوان های او را دیدند. بدنش زیر آفتاب تجزیه شده بود .

جرم آقای نسائی چه بود؟ نوشتن خصائص برای امیرالمومنین علیه السلام. حال شما ببینید ما با آن نگاهی که به امیرالمومنین علیه السلام داریم و می شناسیم آیا این آدم را در قیامت رها می کند؟ من که خود قبول دارم این شخص در روزهای تنهایی اش در زیر سنگ، زیر پرچم ولایت امیرالمومنین علیه السلام هم رفته است. انصاف نجات می دهد، کسی که منصف باشد را نجات می دهند.

امام رضا(ع) و تبیین جایگاه امامت

شیخ صدوق بسیار به شیعه خدمت کرده است، یکی از برجسته ترین خدمات ایشان تالیف کتاب العیون الاخبار الرضا است. هر آنچه از امام رضا علیه السلام، در منابع مختلف بود را یک جا جمع کرد که شامل، روایات، مناظرات و .. می شود.

در جلد دوم عمده روایاتی از امام رضا علیه السلام در تبیین جایگاه امامت است. یکی از مهمترین روایات این است که حضرت فرمودند: پدرم، از پدرش و.... تا امیرالمومنین از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و پیامبر صل الله علیه و آله و سلم ازجبرئیل ، جبرائیل از میکائیل، میکائیل از ملک مقرب خداوند و از خود خداوند متعال شنیده اند که کلمه " لا اله الا الله" یعنی هر که در این عالم موحد باشد، ورود پیدا میکند به یک دژ مستحکم که در قیامت ایمن از عذاب خدا قرار خواهد گرفت . 

کنار ایشان هم افرادی بودند که روایت را یادداشت می کردند. حضرت چند قدم که رفتند، ایستادند و سپس فرمودند: البته به شرط و شروطی. همه منتظر بودند که شرایط را بشنوند که حضرت فرمودند: قبول امامت و ولایت من علی ابن موسی الرضا است.

در روایتی دیگر امام رضا علیه السلام فرمودند: ولایت علی ابن ابی طالب دژ مستحکمی است که هر که در آن ورود پیدا کند در قیامت ایمن از عذاب خدا قرار خواهد گرفت.