حلال و طیب بودن؛ جواز تصرف در مال
نماینده ولیفقیه در لرستان طیب بودن مال را بهمعنای موافق طبع بودن دانست و اظهار کرد: دو شرط حلال بودن و طیب بودن جواز تصرف در مال است.
وارث:آیتالله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه خرمآباد با اشاره به اهمیت حلال بودن مال، اظهارکرد: مال حلال مالی است که انسان از راه درست و شرعی به دست آورده بهمعنای دیگر برای آن زحمت کشیده و مطابق دستور شرع مقدس بدست آورده است کمااینکه مال حلال مال گوارا و دلچسب است.
وی مال حرام را مالی دانست که راه نامشروع به دست آمده است و با ذکر این مطلب که قسم دیگر مال، مال شبههناک است، اضافه کرد: مال شبههناک یعنی مالی که مشکوک به حرام است.
حلال بودن مال؛ شرط قبولی اعمال
آیتالله میرعمادی حلال بودن مال را شرط قبولی اعمال دانست و با ذکر این مطلب که در قرآن آنچه شرط قبولی اعمال آمده است مال حلال است، اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن و در آیه ۱۶۸ سوره بقره دستور میدهد؛ ای مردم بخورید تصرف کنید آنچه در زمین است از چیزهای حلال و در آیه ۵۷ سوره بقره میفرماید بخورید از چیزهای پاکیزه که از راه حلال به دست میآورید.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه در چهار مورد در قرآن کلمه حلال و طیب در کنار هم بهکار رفته است، تصریح کرد: مال حلال مالی است که از راه درست و از روی زحمت بهدست میآید این در حالیاست که معنای طیب پاکیزه و طبعپسند است.
امام جمعه خرمآباد به حرام بودن خوردن برخی حیوانات اشاره و با ذکر این مطلب که خوردن برخی حیوانات حرام موافق طبع نیست، خاطرنشان کرد: در اسلام حلال بودن و طیب بودن دو شرط یا جواز تصرف در مال است بدین معنا که اگر مالی از راه حلال به دست بیاید و موافق طبع انسان باشد حلال است.
وی تصریح کرد: شرط قبولی اعمال این است در مکان یا روی فرش یا جاییکه حلال و طبیب باشد اگر انسان عبادت انجام داد قبول است اما در جاییکه غصبی است یا خمس و زکات آن پرداخت نشده اگر نماز خوانده شود اشکال دارد چنانکه امام علی(ع) در حدیثی میفرماید ای انسان نگاه کن بر روی چه چیزی نماز میخوانی بنگر در چه لباسی نماز می خوانی اگر چیزی که روی آن نماز میخوانی از راه درست و حلال به دست نیاوری نمازت قبول نیست کمااینکه با مال عصبی نماز خواندن قبول نیست.
آیتالله میرعمادی با ذکر این مطلب که اگر به پولی که خمس بر آن تعلق گرفته فرش خریداری و روی آن نماز خوانده شد آن نماز اشکال دارد چنانکه در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است نماز جمعه ذکرالله است.
ترجیح دادن حلال خدا؛ تفسیر ولذکرالله اکبر
نماینده ولیفقیه در لرستان با طرح این سؤال که تفسیر ولذکرالله اکبر چیست، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در این راستا فرمود یعنی در هنگام روبهرو شدن به حلال و حرام، یاد خدا باشی و حلال خدا را ترجیح دهیم این در حالیاست که آن حضرت در جایی دیگر فرموده است که هر کس بخواهد دعایش مستجاب شود باید کسب خود را حلال کند.
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: دعای هیچ بندهای که مال حرام در شکمش باشد یا حقالناس برگردن باشد مستجاب نمیشود.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) همواره سفارش به روزی حلال و پاکیزه دارد، ادامه داد: لقمه حلال قلب را صفا داده و دعای انسان مستجاب میشود حتی در مسئله ارث نیز امام صادق(ع) فرمود اگر کسی از پدرش مالی را به ارث ببرد در حالیکه میداند آن مال حرام است نباید این ارث را بگیرد.
آیتالله میرعمادی با ذکر این مطلب که پدر و مادر حق ندارد به فرزندش روزی بدهد مگر روزیاش حلال باشد، اضافه کرد: در قیامت پدر و مادر شکایت میکنند خدایا حق ما را از او بگیر زیرا به ما روزی حرام داده است.
نماینده ولیفقیه در لرستان تصریح کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرمودند جبرئیل هیچگاه بر من نازل نشد مگر اینکه مرا به دو چیز سفارش میکرد اول اینکه از خدا بخواهم روزی حلال و پاکیزه به من عطا کند و دوم اینکه از خدا بخواهم توفیق عمل صالح را».