آیت الله جاودان: راه توبه هیچ گاه بسته نیست+گزارش تصویری

کد خبر: 70435
خداوند در قرآن فرموده: ای کسانی که بر خودتان اسراف کرده اید، یعنی بلایی سر خودش و نفسش می آورد، از رحمت خدا مأیوس نباشید، هر چه می خواهد باشد، هر درجه ای از گناه باشد ناامید نباشید، این راه هیچ وقت بسته نیست همت کنید می شود، خدا همه ی گناهان را می بخشد. خدا وعده داده است و در وعده ی الهی خلاف نیست.

وارث: مراسم احیا شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله جاودان و مناجات خوانی حاج علی قربانی و دیگر ذاکرین اهل بیت علیهم السلام در حسینیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی آیت الله جاودان را می خوانید:

آیت الله جاودان

شب های قدر، شب های توبه است

این شب ها شبهای توبه است. در قرآن دارد که خدا در ابتدا به سوی بنده توبه می کند که بنده هم می تواند توبه کند. اینجا جمع شده ایم تا خدا مرحمت کند و به خاطر برکت جمعیت به ما رحم کند. آیات مرتبط با این ماه را برایتان می خوانم: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَالْغَفُورُ الرَّحِيمُ1؛


ای کسانی که بر خودتان اسراف کرده اید، یعنی بلایی سر خودش و نفسش می آورد، از رحمت خدا مأیوس نباشید، هر چه می خواهد باشد، هر درجه ای از گناه باشد ناامید نباشید، این راه هیچ وقت بسته نیست همت کنید می شود، خدا همه ی گناهان را می بخشد. خدا وعده داده است و در وعده ی الهی خلاف نیست.


وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا2؛ کسی که بدی کند یا به خودش ظلم کند. البته هر بدی که انجام دهید به خودتان ظلم کرده اید، کسی که دروغ بگوید یا چیز حرامی بخورد به خودش ظلم کرده، از خدا طلب بخشش کند خدا را غفور و رحیم خواهد یافت. استغفار کند و بگوید خدایا غلط کرده ام.


وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَىٰ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ3؛ یا رسول الله اگر بندگان گنه کار من به سمت تو آمدند میخواهند مشکلشان را حل کنی، به آنها بگو خدابر خودش رحمت نوشته است یعنی بر خودش رحمت واجب کرده است، ناامید نباشید هر که هستید بیایید چون خدا رحمت را بر خودش واجب کرد. اگر کسی گناه و کار بدی بر اثر جهالت انجام داد و به آن توجه کرد و توبه کرد.

یک موقع کسی هست که نشسته و می گوید برای من گناه بیاورید می خواهم انجام دهد و می داند گناه است و دانسته گناه انجام می دهد توبه برای این شخص سخت تر است اما اگر از روی جهالت باشد، مثلا با پدر ومادرم با درشتی برخورد کرده ام، یا عصبانی شده و ندانسته چه می گوید اما بلافصله متوجه اشتباهش شد و روی دست و پای پدر و مادرش می افتد. و بعد از توبه کارش را اصلاح می کند خدا هم او را می بخشد.


در روایات دارد غیبت اعمال 40 روز را از بین می برد. یک بار نزد آیت الله حق شناس غیبتی شد و امکان پیدا نشد که از غیبت شونده دفاع کند ناچار بود نزد آن کسی که از او غیبت شده برود و از او حلالیت بطلبد. آن فرد گفته بود تو را می بخشم ولی او را نمی بخشم.


فرموده اند اگر گناه کردید اصلاح کنید مثلا گفته اند پای پدرو مادر را ببوسید تا آنها از شما راضی شوند. مثلا کسی که می خواهد به حج برود بهترین وقت است تا از افرادی که به گردنش حق دارند حلالیت بطلبد و اولین افراد هم پدرو مادر است و وقتی آنها ببخشند از حج و عمره اش سود زیادی می برد. البته حلالیت مالی را باید حتما مال را برگردانیم و حق مردم را باید بدهیم.


به کمک خدا تصمیم بر ترک گناه بگیرید

حال یک نفر در جمع ما تصمیم می گیرد از حالا به بعد فلان کار را انجام ندهد، به کمک و مدد خدا و امام زمان علیه السلام. نترسید آدمیزاد را با توبه نمی کشند، اگر دست به دامن امام زمان علیه السلام هم بشوید گناهان چندین ساله بخشیده می شود و هم مشمول رحمت خدا می شود. پس اگر کسی تصمیم بگیرد که گناهانش را کنار بگذارد با مدد خدا می شود اینکه من خودم تصمیم بگیرم به تنهایی نمی شود بلکه با کمک خدا می شود.


مثلا از مسئولی غیبت شده است دو صورت دارد یک موقع هست کاری انجام شده که همه اطلاع دارند و در روزنامه ها و رسانه ها هم نوشته شده است و همه ی عالم می دانند اشکال ندارد، اما اگر چیزی بگوید که همه نمی دانند البته در صورت اول هم باید مواظبت کند چون آن مسئول مومن و مسلمان است.


وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا4؛ هیچ پیامبری نفرستادیم مگر اینکه با اذن و فرمان خدا باید از او اطاعت کنند، پیامبر صلی الله علیه و آله صد درصد معصوم است در ادامه آیه می فرماید: اما اگرآنها به خودشان ظلم کردند به نزد تو بیایند و از خدا بخشش بخواهند و از تو بخواهند تو برای آنها بخشش بخواهی، نام این شفاعت می شود.

مکرر در زیارت نامه ی معصومین علیهم السلام است که وقتی شخص از گناهش پشیمان می شود از معصومین علیهم السلام درخواست بخشش گناهان را داشته باشند و از آنها بخواهد دست به دعا بردارند.


احادیث مرتبط با صله رحم

پارسال درباره صله رحم صحبت کردیم شخصی اشکال کرد شما فقط به صله رحم پرداختید؟ دلیلش را با دو روایت عرض می کنم. امام باقر علیه السلام فرمود: صله رحم اعمال آدمی را پاکیزه می کند، اموال آدمی می روید و کم نمی آید، مالش برکت پیدا میکند و زندگی اش با اندک اداره می شود، بلا نازل نمی شود و بلا از آدم دور می شود و حساب روز قیامت را سهل می کند، اجل به تاخیر می افتد و عمرش طولانی می شود. اگر صله رحم کردید نمازتان قبول می شود. مال می روید یعنی یکی تبدیل به صد می شود با صله رحم. حساب قیامت سهل می شود یعنی لازم نیست 50 هزار سال توقف کنید، موقف اول نماز است و هزار سال باید صبر کنیم تا به نمازمان پاسخ دهیم.


امام صادق علیه السلام فرمود: صله رحم و خوب همسایه داری کردن شهرها را آباد می کند عمرها را دراز می کند. در حدیث دیگری فرمودند: خداوند برای بدی قفلهایی قرار داد، که کلیدهای این قفل ها شراب و دروغ است. در مجموعه ی روایات دروغ گفتن گناه بسیار بدی است در قرآن فرمود: کسی که دروغ بگوید ایمان ندارد. همه ی بدی ها را در اتاقی قرار داده اند که کلید آن دروغ است.






پی نوشت:


1- سوره زمر آیه 53.


2- سوره نساء آیه 110.


3- سوره انعام آیه 54.


4- سوره نساء آیه 64.