نجومیبگیران بر اساس کلام امیرالمؤمنین مورد سرزنشاند
حجتالاسلام محدثی با بیان اینکه حکمت ۱۶۶ نهجالبلاغه در پاسخ به سؤالی در مورد علت شتاب نکردن در نگرفتن حقش در مورد امامت است گفت: کسی که حقی را که لایق آن نیست اخذ کند جای ملامت دارد نه شخصی که بنا به مصالحی از حق خود صرف نظر کند.
وارث: حجتالاسلام جواد محدثی، کارشناس برنامه «منشور امیر» شبکه رادیو معارف در مورد حکمت 166 نهجالبلاغه امیرالمومنین علیهالسلام «لاَ یُعَابُ اَلْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ؛ مرد را سرزنش نکنند که چرا حقّش را با تأخیر مىگیرد، بلکه سرزنش در آنجاست که آنچه حقّش نیست بگیرد.» گفت: این حکمت در مورد پرهیز از تجاوز به حقوق دیگران است و بنا بر برخی از روایان امیرالمؤمنین این حکمت را در پاسخ به شخصی که از ایشان سوال پرسیدند چرا شما در گرفتن حق امامت شتاب نکردید، ایراد فرمودند.
وی با بیان اینکه در مسائل حقوقی، مالی، مزایا و برخورداریها هر انسانی دارای سهمی و حقی مشخص است گفت: از آن حقوقی که برای انسان وجود دارد یا به سهم و حق خود میرسد یا نمیرسد و به عبارت دیگر یا به افراد حقشان را میدهند یا عدهای مانع رسیدن افراد به حقشان میشوند.
حجتالاسلام محدثی با بیان اینکه واکنش افراد نیز در مقابل تضییع حقوق دو گونه است گفت: برخی افراد هستند برای استیفای حق خود قیام میکنند و برخی نیز کریمانه از حق خود چشمپوشی میکنند.
وی با اشاره به اینکه هر شخصی که از حق خود بگذرد به جهت خلق کریمانه او نیست گفت:برخی به جهت اینکه شهامت کافی برای احقاق حق خود ندارند از این کار منصرف میشوند و برخی دیگر احتمال اینکه در این مسیر موفق شوند را نمیدهند.
حجتالاسلام محدثی در پاسخ به اینکه کدام نوع برخورد در مقابل تضییع حقوق مناسب است گفت: نوع برخوردها بستگی به شرایطی دارد که فرد در آن قرار دارد گاهی وجوب مبارزه با حقکشی و اجحاف حق لازم دارد که انسان به صراحت مقابل حقکشی در مقابل حقوق خودبایستد و گاهی صبر میکنید و گاهی شرایط به گونهای است که اگر صبر کنید نیز به حقوق خود میرسید.
وی با بیان اینکه گاهی با صبر کردن انسان به حقوق خود دست پیدا میکند گفت: در این موارد هیچگاه انسان مورد ملامت قرار نمی گیرد که چرا دیر به حقوق خود رسیده است اما اگر انسان بخواهد حقی را که ندارد بگیرد این مورد ملامت و سرزنش است.
حجتالاسلام محدثی با بیان مصادیق حق که شایسته آن نیست گفت: اگر انسان اجرتی دریافت کند که در مقابل آن به آن اندازه کار نکرده باشد از مصادیق این روایت است. نجومیبگیران که زیادتر از حق خود میگیرند جای سرزنش و ملامت دارند.
وی در مورد مصادیق دیگر اشخاصی که باید مورد ملامت واقع شوند گفت:اشخاصی که سمتهایی را میگیرند در حالی که لایق تر از آنها برای آن پستها وجود دارد، حق را تضییع کردهاند.
حجتالاسلام محدثی با اشاره به اینکه سرزنش بر امیرالمؤمنین وارد نیست که 25 سال نسبت به حقش صبر کرد گفت:سرزنش برای کسانی است که 25 سال امیرالمؤمنین را خانه نشین کردند.