حجت الاسلام علم الهدی: قرآن از چه کسانی گلایه می کند؟ / خواب پیامبر(ص) و تعبیر زیبای آن / حاج علی قربانی: خنجر كشيده اند خدا را رضا كنند!

کد خبر: 5064
مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدباقر علم الهدی و مداحی حاج علی قربانی در مسجد شهید بهشتی برگزار شد.

مرتضایی نژاد خبرنگار وارث: مراسم عزاداری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و قرائت دعای ندبه در دومین جمعه ماه صفر با سخنرانی حجت الاسلام سیدمحمدباقر علم الهدی و مداحی حاج علی قربانی در مسجد شهید بهشتی برگزار شد.

بنابراین گزارش، این مراسم با قرائت دعای ندبه توسط حاج علی قربانی آغاز گردید و سپس حجت الاسلام علم الهدی به سخنرانی پرداخت که در ادامه بخشی از سخنان وی را می خوانید:

اظهار دین داری به دروغ:

قرآن کریم همواره از ایمان انسانهایی که به دروغ اظهار تدین می کنند گلایه کرده است.

آنجایی که می فرماید در سوره حج آیه 11:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

و از ميان مردم كسى است كه خدا را فقط بر يك حال [و بدون عمل] مى‏پرستد پس اگر خيرى به او برسد بدان اطمينان يابد و چون بلايى بدو رسد روى برتابد در دنيا و آخرت زيان ديده است اين است همان زيان آشكار.

یک عده ای از مردم خدا را عبادت می کنند اما به زبان. اظهار عشق و محبت به حضرت حق دارند اما در قالب بیان و گفتار ولیکن اگر در سایه ولایت مداریشان خیری به آنان رسید و آن دین و نگاه ملکوتی خود مطمئن می شوند. اما اگر در سایه دینداری بنا شد گرفتار فتنه ای شوند مبتلا به آزمون الهی گردند هرگز حاضر نیستند صبوری و شکیبایی را پیشه زندگی خود بکنند لذا خسر الدنیا و الآخره اینها هم دنیای خود را زیان کرده اند و هم از آخرت بی بهره بوده اند. ذلک هو الخسران المبین این همان خسران آشکاری است که همواره خداوند متعال برای اینکه مردم گرفتار این دام خسران زندگی دنیوی نشوند. توصیه های ویژه ای به آنان ارائه نموده است. حال سخن از خدا گفتن با عمل کردن در راه مهرورزی به حضرت حق یک جریان توفنده و ملتزم و التزام آوری است که می تواند روح ونگاه انسان ها را به سمت آن حقانیت حقیقی همیشگی نظام هستی معطوف کند. اما یک عده ای از انسان ها اظهار محبت کردن ولی پای کار خدا نایستادند.

اطاعت در قرآن به چه معناست؟

خداوند متعال فرمود:أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ

خدا را اطاعت بکنید اطاعت از رسول خدا کنید و اطاعت از اولی الامر بکنید. اولی الامری اطاعتش واجب است و در اطاعت خدا و رسولش معرفی می شود که مثل رسول خدا از جایگاه عصمت و از جایگاه ویژه ولایی برخوردار باشد. و الا اگر بناشد اطاعت از هر انسان فاسد فاسقی در نظام هستی در جریان مثل اطاعت حضرت حق معرفی بشود و وجوب آن اطاعت مثل وجوب از اطاعت پیامبر(ص) به انسان ها ارائه شود. طبیعی است که اینگونه اطاعت ها نمی تواند تامین کننده رضایتمندی حضرت حق قرار بگیرد. اطاعت اولی الامر در کنار اطاعت خدا و رسولش معرفی می کند. اولی الامر باید ویژگی هایی مثل ویژگی های نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بوده باشد و گرنه این اولی الامر آن اولی الامری نیست که خدا اطاعتش را واجب کرده باشد. مگر می شود خداوند متعال به همه مومنین دستور بدهد از یک آدم فاسق فاجر زنا کار شراب خور تبعیت بکنند. حتی اگر آن انسان فاسق مومنین را امر به گناه و معصیت خدا بکند و خدا اطاعت از این را برای مردم واجب نموده باشد هاشا و کلا.

خواب پیامبر(ص) و تعبیر زیبای آن

در دوران وجود مقدس پیامبر رحمت. پیامبراکرم(ص) شبی خوابی را دید در عالم رویا مشاهده کرد. میمون هایی بر فراز منبر پیامبرخدا(ص) بالا و پایین می روند. و مردمی که روبه روی منبر نشسته اند آرام آرام از منبر فاصله می گیرند. رسول الله(ص) وحشت زده از خواب بیدار شدند. این چه خوابی است که من دیدم گرچه پیامبراکرم(ص) خود تعبیر این رویا را می داند.

اما در همان هنگام امین وحی الهی بر قلب نبی مکرم(ص) نازل شدو این آیات را برای رسول خدا(ص) تلاوت کرد:

وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلاَّ فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي القُرْآنِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ طُغْيَانًا كَبِيرًافرمود: ای پیامبر(ص) آن خوابی را که تو مشاهده کردی این صحنه امتحانات و ابتلائات مردم است. آن خواب در حقیقت مواد امتحانی مردم است. مردم با شجره ملعونه در قرآن مورد ابتلاء قرار می گیرند.

پیامبراکرم(ص) از جبرئیل پرسید: منظور چیست؟ جبرئیل گفت: منظور این است که بعد از تو بنی امیه بر اریکه قدرت و بر خلافت تو تکیه می کنند و تمام سیره تو را از بین می برند. مردمی را هم که دیدی آرام آرام از منبر تو فاصله می گیرند ولی رو به منبر نشسته اند و کم کم از منبر دارند جدا می شوند این مردم آدم هایی هستند که گرفتار این امتحان می شوند ولی هرکدام به شکلی نمی توانند با موفقیت و سر فرازی بیرون بیایند.

و حاج علی قربانی بعد از دعا به روضه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت:

خنجر كشيده اند خدا را رضا كنند

خود را به زور در دلِ گودال جا كنند

كمتر بر اين غريب بدون كفن بزن

اين ضربه ي دوازدهم را به من بزن

هر آنچه داشت رفت دگر جستجو نكن

اينقدر اين شهيد مرا زير و رو نكن

مگر نبود مسلمان که این چنین زده ای

بلند مرتبه شاه مرا زمین زده ای

قبول کن مخواه تا که سر من به گریه بند شود

بگو چه کار کنم از تنت بلند شود