سرّ حرام شدن نافرمانی از والدين چیست؟
وارث: محمّد بن سنان نقل كرده كه حضرت رضا عليه السّلام در مكتوبى به او مرقوم فرمودند:
خداوند متعال عقوق والدين و نافرمانى از ايشان را حرام كرده و سرّ آن چند چيز است كه ذيلا شرح داده مى شوند:
الف: در نافرمانى و الدين انسان از توفيق براى اطاعت حق تعالى خارج مى شود.
ب: عقوق والدين و نافرمانى از ايشان موجب مى شود كه شخص پدر و مادر را توقير و تعظيم نكند.
ج: نافرمانى والدين انسان را از اجتناب نمودن از كفران نعمت محروم مى نمايد.
د: عقوق والدين شكر نعمت را باطل و تباه مى كند.
ه: عقوق والدين منجر به قلّت نسل و انقطاع آن مى شود زيرا از ناحيه آن تعظيم نكردن والدين و آگاه نبودن به حق ايشان و قطع نمودن ارحام و بى رغبت شدن والدين نسبت به فرزند و رها كردنشان تربيت فرزندان را ناشى مى گردد و علّت و سبب تمام اينها آن است كه فرزند احسان به پدر و مادر را ترك نموده است.
عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى، از محمّد بن على، از پدرش، از جدّش نقل كرده كه گفت:
از حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام شنيدم كه مى فرمودند:
عقوق والدين و نافرمانى ايشان از كبائر است زيرا حق تعالى عاقّ را عاصى و شقىّ قرار داده است.
منبع:علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، ج۲، ص534.
منبع: افکار
/م118
خداوند متعال عقوق والدين و نافرمانى از ايشان را حرام كرده و سرّ آن چند چيز است كه ذيلا شرح داده مى شوند:
الف: در نافرمانى و الدين انسان از توفيق براى اطاعت حق تعالى خارج مى شود.
ب: عقوق والدين و نافرمانى از ايشان موجب مى شود كه شخص پدر و مادر را توقير و تعظيم نكند.
ج: نافرمانى والدين انسان را از اجتناب نمودن از كفران نعمت محروم مى نمايد.
د: عقوق والدين شكر نعمت را باطل و تباه مى كند.
ه: عقوق والدين منجر به قلّت نسل و انقطاع آن مى شود زيرا از ناحيه آن تعظيم نكردن والدين و آگاه نبودن به حق ايشان و قطع نمودن ارحام و بى رغبت شدن والدين نسبت به فرزند و رها كردنشان تربيت فرزندان را ناشى مى گردد و علّت و سبب تمام اينها آن است كه فرزند احسان به پدر و مادر را ترك نموده است.
عبد العظيم بن عبد اللَّه الحسنى، از محمّد بن على، از پدرش، از جدّش نقل كرده كه گفت:
از حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام شنيدم كه مى فرمودند:
عقوق والدين و نافرمانى ايشان از كبائر است زيرا حق تعالى عاقّ را عاصى و شقىّ قرار داده است.
منبع:علل الشرائع / ترجمه ذهنى تهرانى، ج۲، ص534.
منبع: افکار
/م118