حجت الاسلام علوی تهرانی: شیعه در دوران غیبت نمی تواند بلا تکلیف باشد!
وارث: جشن شام میلاد شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی و مدیحه سرای حاج حسین سازور ، برادر حنیف طاهری ، برادر دادوندی و برادر احد قدمی در هیات موج الحسین علیه السلام برگزار شد.
در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام علوی تهرانی در باب وظایف شیعه منتظر را می خوانید:
وظیفه هر انسان در وحله اول اقامه عدل و داد است در سطح جهان و رفع ظلم و جور در سطح جهان است. اما از آن جهت که کار برای همگان به یک صورت نیست یعنی اقامه عدل و داد در جهان کار همه نیست. کار یک نفر است و تمام انسان ها چه در دین اسلام باشند و چه خارج از دین اسلام باشند و یا اصلا لا مذهب باشندف همه منتظر یک فردی هستند که مصلح جهانی است. و هر طایفه ای از بنی بشر هم برای آن مصلح جهانی و موعود جهانی یک نام ویژه انتخاب کرده است و هر کدام آن موعود جهانی را از خودشان می دانند.
طبق فرمایش حضرت محمد صلی الله علیه و آله آن موعود آخرالزمان دوازدهمین وصی ایشان است و از فرزندان ایشان در امت ایشان است و ناقل این حدیث فرزند خلیفه دوم اهل سنت است و حدیث را از ساحت مقدس سیدالشهدا علیه السلام نقل می کند. عبدالله بن عمر از حسین ابن علی علیه السلام، اینجور نقل می کنند که حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند: اگر از عمر دنیا باقی نمانده باشد مگر یک روز، خداوند آنقدر انروز را طولانی می کند تا اینکه خارج بشود مردی از فرزندان من که زمین را پر از عدل و داد بکند آنچنان که قبل از خروج او زمین پر از ظلم و جور شده است بنابراین وجود مبارک حضرت محمد صلوات الله علیه، وجود آن موجود را حضرت مهدی(عج) می دانند.
بنا بر ایمن اقامه عدل و داد وظیفه ایشان است. وظیفه ما چیست؟ آیا ما که خودمان ادعا می کنیم شیعه هستیم، آدم های معطلی هستیم و تکلیفی نداریم یا نه؟
البته شیعه بودن ما به معنای عام است و نه خاص! به این معنا که سنی نیستیم و شیعه هستیم البته نه از شیعیان خاص.
عده ای از محبین اهل بیت علیه السلام شرف یاب می شوند مدینه برای دیدار حضرت رضا علیه السلام. می روند منزل حضرت علیه السلام و در می زننند و خادم حضرت در را باز می کند و آنها می گویند ما از شیعیان هستیم و برای دیدار مولایمان علی بن موسی الرضا علیه السلام آمده ایم. خادم این مطلب را خدمت حضرت علیه السلام مطرح می کنند و حضرت علیه السلام می فرمایند من ایشان را نمی شناسم و ان افراد می روند. این رفت و آمد به شصت مرتبه می رسد تا اینکه آنها می گویند ما از محبین حضرت رضا علیه السلام هستیم و حضرت آنا را به دیدار می پذیرند. آنها خدمت حضرت رضا علیه السلام می رسند و عرض می کنند چرا ما را نمی پذیرفتید؟ حضرت فرمودند: چون وقتی به باطن شما نگاه می کردم می دیدم شما دروغ می گویید و شیعه ما نیستید ولی در مرتبه آخر گفتید ما محب شما هستیم و من نگاه کردم دیدم شما محب ما هستید و راست می گویید و شما را پذیرفتم. بعد حضرت علیه السلام فرمودند: " شیعه علی علیه السلام سلمان است، شیعه علی علیه السلام ابوذر است ". باید خصائصی در افراد وجود داشته باشد تا به معنای واقعی شیعه قلمداد شوند.
حال وظیفه شیعه در زمانی که حضرت صاحب علیه السلام به عنوان موعود جهانی نیامده است، چیست؟ ما باید چه کار کنیم؟
اببصی از اصحاب خاص امام صادق علیه السلام رفت خدمت امام و عرض کرد: آقا جان فرج کی میرسد؟ (فرج به معنای گشایش) کی فرج محقق می شود؟
حضرت فرمودند: اهل دنیا و دنیا طلب شده ای و منتظری فرد دیگری بیاید و مشکلات را حل کند. ابابصیر گفت: آقا مرا ببخشید..
آیا همچنین شعاری در جامعه ما نیست؟ هست! و خیلی راحت می گوییم ان شاالله آقا می آید و کار ها را درست می کند. یعنی ما هیچ تکلیفی نداریم!
اگر ما با امام صادق علیه السلام مواجه می شدیم، می فرمودند: دنیا طلب شده اید. وظیفه ما زمینه سازی ظهور حضرت علیه السلام است. ما باید در یک فعل و انفعالی قرار بگیریم که زمینه را برای ظهور حضرت حجت علیه السلام فراهم کنیم.
در کتب آمده است که ما در این دوران دو تکلیف تعریف کرده اند. 1) تکالیف عام 2) تکالیف خاص
تکالیف عام آن دسته از تکالیف است که در هر دوره ای از امامت ائمه علیه السلام برای شیعیان ثابت است. آنهایی در دوره امامت حضرت امیر علیه السلام بودند همین تکلیف را داشتند. در دوره امامان دیگر نیز به همین شکل بوده است و به این تکالیف، تکالیف عام می گویند.
در کنار تکالیف عام یک سری تکالیف خاص وجود دارد که فقط و فقط بر می گردد به کسانی که پیرو حضرت حجت علیه السلام هستند.
حضرت محمد صلوات الله علیه می فرمایند: هر وقت خواستید تکبر را درمان کنید، بر من صلوات بفرستید و برای درمان نفاق بر من بلند صلوات بفرستید.
تکالیف خاص بر اساس روایات حدود 54 تکلیف است. اما تکالیف عام 5 عدد است.
شیعه برای زمینه سازی ظهور حضرت باید 5 کار را به عنوان تکلیف انجام دهد.
ائمه اطهار علیه السلام روایت خاص و ویزه ای درباره دوران غیبت دارند. می فرمایند: آن غیبت آنقدر طول می کشد که آنهایی که اعتقاد به امامت ایشان داشتند می گویند دیگر نمی آید. نه یهودی ها، نه مسیحی ها بلکه آنها که ذکر یابن الحسن بر زبا نداشتند می گویند دیگر نمی آید.
پس شیعه در دوران غیبت نمی تواند بلا تکلیف باشد!
یک تکلیف را از پنج تکلیف را می گویم، جابر جوفی از اصحاب خاص امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام البته بیشتر در کنار امام باقر علیه السلام بودند. می گوید ما بعد از پایان یافتن ایام حج خدمت امام باقر علیه السلام رسیدیم تا با ایشان وداع کنیم. به ایشان عرض کردیم توصیه ای به ما داشته باشید یابن رسول الله. حضرت علیه السلام فرمودند:
1) توانگران شما، ضعفای شما را یاری کنند.
2) پولداران شما از مستمندان شما دستگیری کنند.
3) همواره خیرخواه برادر دینی ات باش.
4) سر ما را بپوشانید تا بدین وسله مردم را بر دوش ما سوار نکنید.
5) به دیگران ظلم نکنید.
حضرت علیه السلام بعد از بیان این حدیث فرمودند: اگر این پنج کار را انجام بدهید و قبل از اینکه قائم ما ظهور کند، از دنیا رفتید ثواب شهید را به شما می دهند.
و اگر این پنج کار را انجام دادی و ظهور امام را درک کردی و امام یک ماموریت به تو دادند و در را از دنیا رفتیٍ ثواب دو شهید را به تو می دهند.
اینان از تکالیف عام شیعیان در دوران غیبت حضرت حجت علیه السلام است.
در ادامه این مراسم؛ مداحان اهل بیت علیه السلام حاج حسین سازور ، برادر حنیف طاهری ، برادر دادوندی و برادر احد قدمی به مدیحه سرایی پرداختند.
/ف104