حجت الاسلام صفایی: حقیقت و باطن قرآن چیزی که الان وجود دارد، نیست! +گزارش تصویری
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام صفایی را می خوانید:
روایتی از عبدالله بن عمیر داریم که از حضرت رسول صليالله عليه وآله نقل کرده است: خداوند به واسطه من به شما هشدار داد. میدانید که خداوند در قرآن پیامبر صليالله عليه وآله را هم مبشر و هم منذر معرفی کرده است.
حقیقت و باطن قرآن چیزی که الان وجود دارد نیست، باطن قرآن حقیقت ملکوت آسمانی است که آن ملکوت و حقیقت را قالب الفاظی ریختند و تنزلش دادند تا به دست ما رسیده است. اهل معرفت می گویند: این قرآن صورت تنزل یافته قرآن است. برای همین اهل معرفت می گویند اگر قرآن بخواهد از حالت الفاظ بیرون آید می شود محمّد صليالله عليه وآله و آلش و بلعکس.
الفاظ قرآن تجلی ملکوتی است و حقیقتی ناب. قرآن در انتهای سوره حشر می فرماید:"لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَالأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ " یعنی:اگر اين قرآن را بر كوهى فرو مى فرستاديم يقينا آن [كوه] را از بيم خدا فروتن [و] از هم پاشيده مى ديدى و اينمثلها را براى مردم مى زنيم باشد كه آنان بينديشند، سوره اعراف آیه 143 داریم که شبی که حضرت موسی علیهالسلام در کوه طور از خداوند تقاضایی کرد که نباید می کرد! که از حق خودش فراتر بود که از عالم معنا چیزی نشانش دادند که حضرت به طمع افتاد و مقام ملکوتی و معرفتی رسول الله صلیاللهعلیهوآله را به موسی علیهالسلام نشان دادند که آن مقام را طلب کرد، پیامبری با چنین مقامی که نباید درخواست کند با چشم های ظاهری خداوند را ببیند. هنگامی که خاتم الانبیا به معراج رفتند آنقدر به خدا نزدیک شدند که زمان و مکانی نبود و فرمود که به اندازه یک کمان با خدا فاصله داشتم، آنجا بود که خداوند با بنده اش رازگونه صحبت کرد. روایت های زیادی داریم که خداوند به حضرت چه گفتند. قرآن می فرماید: آن شب دل پیامبر صلیاللهعلیهوآله خدا را دید و آنچه را که دید دروغ نبود. رویت را به دل نسبت داده است که با چشم سر نیست و این دیدن یعنی یافتن که آدم با تمام وجودش حس می کند.
پیامبر صلیاللهعلیهوآله به مرحله ای از عرفان و معرفت رسید که احدی از ملائک و انبیا و اولیا نرسیدند و نخواهد رسید لذا عبد مطلق از نظر قرآن پیامبر صلیاللهعلیهوآله است.
/ب.ط211